Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش حقوق بازنشستگان به عنوان مهم‌ترین اقدام دولت، از مهر ماه امسال با همسان  سازی دریافتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته دولتی تا سقف ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم گروه آنها عملیاتی شد.

همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به فردی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود که این موضوع در ماده ۹۸ قانون استخدام کشوری مورد تاکید قرار گرفته و براساس آن دولت مکلف شده با افزایش حقوق کارمندان نسبت به جبران حقوق بازنشستگان اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این ماده قانون آمده است که چنانچه ضریب جدول مستخدمان رسمی شاغل تغییر یابد دولت مکلف است به نسبتی که هزینه زندگی موجب این تغییر شده، ‌حقوق بازنشستگان و وظیفه‌ بگیران را ترمیم کند.

همچنین در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و  شاغلان تاکید شده و دولت مکلف است همه ساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی این امر را در دستور کار قرار دهد.

براین اساس در فواصل مختلف، همسان سازی حقوق بازنشسته و شاغل انجام شده و اولین اقدام در این زمینه در تبصره ۸۵ قانون بودجه سال ۱۳۵۶ بود و بعد از آن در قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی در سال ۱۳۷۴ در محاسبه حقوق کارمندان فوق العاده شغل منظور شد و افزایش حقوق‌ها علاوه بر بازنشستگان جدید برای بازنشستگان قدیم نیز لحاظ شد.

همچنین  در سال ۱۳۷۹ نیز حقوق بازنشستگان مطابق حقوق شاغلان محاسبه شد. 

در سال ۱۳۸۶، مطابق ماده ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری علاوه بر افزایش سالانه حقوق، اقدامات همسان‌سازی نیز انجام شد.

به تناسب سال ۱۳۸۶ قانونگذار در برنامه پنج ساله چهارم و پنجم توسعه نیز پیش بینی کرد که متناسب با افزایش حقوق، مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ همه ساله علاوه بر محاسبه افزایش حقوق، متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیز انجام شود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که از دغدغه های این قشر و دولت بود نیز سرانجام در مهر ماه امسال اجرایی شد که امید است در سال‌های آینده این فرآیند ادامه یابد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در سخت ترین سال بودجه ای کشور اتفاق افتاد، اقدامی که می تواند به ارتقای معیشت بازنشستگان کمک کند.
آنچه اکنون به عنوان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده، مربوط به ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه است که دولت مکلف شده بررسی‌های لازم برای برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان را برای بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف انجام دهد. 

از سال ۹۶ تا سال ۹۹ مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره ۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت.

برای نمونه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ مبلغ سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

۳۰ شهریور امسال، آیین نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در هیات دولت تصویب شد و برابر این آیین نامه، دولت همچنین در اجرای ماده (۳۰) قانون برنامه ششم توسعه، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح را مکلف کرد علاوه بر افزایش امتیازات شغلی مندرج در آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری های خود و منابع حاصل از بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان هم طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت، از ۶ ماهه دوم ۱۳۹۹ اقدام کند.

تراز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان
 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برای نخستین بار در طول اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، این قانون به جای بودجه‌محوری، مدل‌محور شد که براساس آن حقوق بازنشستگان باید به ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغل هم گروه تراز و اعتبار لازم برای آن دیده شده است.

 اکبر افتخاری با بیان اینکه تامین اعتبار و بودجه همسان سازی کار دشوار اما شدنی است، افزود: در شرایط امروز کشور همانند سال های دفاع مقدس باید تلاش ما شبانه روزی شود و شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و همه بخش‌های صندوق باید کار کنند تا سهم ما از این بودجه محقق و تامین شود.

وی یادآور شد: امروز در ادبیات همسان‌سازی آنچه حاکم شده، اجرایی شدن حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه است که این امر برخلاف سال‌های گذشته است و امیدواریم همین روش و ادبیات در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

افتخاری تاکید کرد: آنچه مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش حقوق ها است، همین ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغل هم گروه خواهد بود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در شرایط تورمی و خاص کشور که درگیر یک جنگ نابرابر و تمام عیار اقتصادی و رسانه‌ای هستیم وضعیت بازنشستگان باید درک شود چرا که شرایط اقتصادی فشار زیادی به این بخش از جامعه وارد می‌کند و قطعا هزینه‌ها در این دوران چندبرابر زمان اشتغال است.

افتخاری اضافه کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که رضایت بازنشستگان تامین شود. تلاش ما نیز کاهش فاصله‌هاست و اینکه علاوه بر حقوق، طرح های دیگری برای کمک به معیشت و زندگی بازنشستگان اجرا شود.

حقوق بازنشستگان کشوری با افزایش های جدید

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: حقوق مهر ماه بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق براساس احکام جدید واریز شد.

 افتخاری افزود: احکام جدید بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق که بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از مشترکان را شامل می شود براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی به صندوق بازنشستگی، هفته گذشته صادر شد.

وی ادامه داد: براساس آن نیز حقوق مهرماه با تامین منابع لازم پرداخت شد و با اجرای طرح متناسب سازی، حقوق آن ها در مهرماه به طور میانگین ۴۵ درصد نسبت به ابتدای سالجاری افزایش یافت.

دریافت ۱۶هزار میلیارد تومان سهام دولتی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: خوشنودم که در روزهای اول ماه ربیع‌الاول، مساله همسان‌سازی حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان کشوری که از مطالبات مهم آنها بود، به میزان سقف ۹۰ درصد از دریافتی شاغلان مشابه اعمال شد.

محمد شریعتمداری افزود: این اقدام بر اساس آیین‌نامه‌ای به تصویب سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی رسید و به صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شد و دریافت ۱۶ هزار میلیارد تومان از سهام موجود دولت با اتخاذ سازوکار مناسب برای تبدیل این ارزش سهام به منابع ریالی قابل پرداخت در طول سال صورت گرفت.

وی افزود: بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری به طور متوسط ۷۷ درصد افزایش حقوق در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته در جریان افزایش و همسان‌سازی رخ داد که براین مبنا برخی از افرادی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کردند در جریان همسان‌سازی از افزایش حقوق بیشتری برخوردار شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشابه این اقدام نیز در مردادماه امسال برای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد و بعد از ۱۴ سال با طراحی که با روسای کانون‌های بازنشستگی به عمل آوردیم، رشد قابل ‌ملاحظه‌ای در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صورت گرفت.

شریعتمداری اضافه کرد: هم اکنون پنج میلیون خانوار بازنشسته از این امکان بهره‌مند شدند.
 

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت تدبیر و امید 

با ابلاغ این آیین نامه  ۲۰ مهر ماه احکام جدید بازنشستگان لشکری و کشوری صادر شد و به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان هم گروه یا هم طبقه تطبیق داده شد.

از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، علاوه بر افزایش عمومی حقوق سالیانه بازنشستگان که به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۸ درصد متغیر بوده، همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز رشد کرده است به گونه‌ای که میانگین افزایش با همسان سازی در سال ۱۳۹۵ برابر ۱۶.۵ درصد و سال بعد از آن ۱۸.۵ درصد بوده است. همچنین رقم میانگین افزایش همسان‌سازی حقوق، روند صعودی خود را داشته و در حال حاضر به رقم ۳۰.۲ درصد رسیده است.

همچنین طی پنج سال حداقل حقوق بازنشستگان از ۷۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسیده و بیش از ۸۰ درصد جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری را تحت پوشش قرار داده است. بقیه بازنشستگان نیز چون حقوق بیش از میانگین تعیین شده را دریافت می‌کنند هر ساله فقط افزایش سالیانه حقوق را داشته‌اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت تدبیر و امید در سنوات گذشته طی چهار دوره به صورت ویژه انجام شد. از سال ۹۶ تا امسال مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره ۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت. برای نمونه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ مبلغ سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

با ابلاغ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شد بنابراین حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با ٣٠ ساله سابقه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و بازنشستگان لشکری نیز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید صندوق بازنشستگی کشوری محمد شریعتمداری مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور پروندهٔ خبری وعده‌هایی که تحقق یافت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید صندوق بازنشستگی کشوری محمد شریعتمداری مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور دولت تدبیر و امید صندوق بازنشستگی کشوری محمد شریعتمداری مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور اخبار کنکور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری متناسب سازی حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان بازنشستگان لشکری و کشوری حقوق بازنشستگان کشوری حقوق بازنشستگان میلیون و ۵۰۰ هزار علاوه بر افزایش میلیارد تومان قانون بودجه افزایش حقوق حقوق شاغلان یک میلیون هزار تومان دولت مکلف آیین نامه شاغلان هم انجام شد مهر ماه هم گروه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق اردیبهشت‌ بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین ، میرهاشم موسوی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان که طبق قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا است، عنوان کرد: بحث افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به بودجه سنواتی است که بنابر برنامه‌ریزی که انجام دادیم، این ماه اعمال خواهد شد و حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی را با احتساب افزایش حقوق پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: معوقه فروردین‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را هم سعی می‌کنیم در خردادماه پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در مجموع در تکالیف برنامه هفتم، هرآنچه که نظام بیمه‌ای باید در قالب تعهداتی برای بازنشستگان و اقشار مختلف انجام دهد و به ما ابلاغ شود، به موجب قانون پیش خواهیم برد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • واریزی ۴ میلیونی برای این دسته از بازنشستگان
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • حقوق اردیبهشت‌ بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟