Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@05:28:14 GMT

ازدواجی که معیارهای ساختگی را درهم شکست

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۴۹۱۶

ازدواجی که معیارهای ساختگی را درهم شکست

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه - طاهر قلی‌زاده: زندگی صاحبان خرد و اندیشه در طول تاریخ، همیشه دارای نکاتی است که تأمّل در آنها می‌تواند راه رسیدن به سعادت را به انسان نشان دهد و از اسباب رسیدن افراد به موفقیت‌های چشم‌گیر محسوب شود. لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیثی زیبا سفارش می‌فرمایند که به زندگی گذشتگان دقّت باید شود و نکات درس آموزی که در آن است را باید آموخت و به کار گرفت: «اعْتَبِرُوا فَقَدْ خَلَتِ الْمَثُلَاتُ فِیمَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ؛ عبرت گیرید که در میان پیشینیان شما درس‌های عبرت هست» [۱]

شاید یکی از مسائل حائز اهمیت در جامعه امروز ما که به نوعی زنگ خطر محسوب می‌شود بالا رفتن سن ازدواج و فاصله‌ای است که از زمان بلوغ جنسی افراد تا زمان امکان ازدواج به وجود آمده؛ فاصله‌ای که ریشه در مشکلات متعدد فرهنگی و اقتصادی دارد که شاید نقش قوانین ناصحیح خودساخته در بین خانواده‌ها و جوامع را نتوان در آن کتمان کرد!

بایدها و نبایدهای غیرمنطقی که در مسائل مختلف من جمله از ابتدایی‌ترین مراحل ازدواج مانند نحوه خواستگاری، زمان خواستگاری، مقدمات خواستگاری، اطلاع پیدا کردن یا نکردن اقوام دور و یا نزدیک در مراسم خواستگاری آغاز می‌شود و به مسائل مهریه و جهیزیه و زمان عروسی و مکان زندگی زوجین و… ختم می‌شود که بخشی از این ظلم در حق جوانان ریشه در چشم و هم چشمی‌ها و توقعات نابجا دارد که فاقد هرگونه ارزش عقلانی و شرعی است و بر اساس آن تصور می‌شود که رسیدن به سعادت در گروی برخی عوامل مادّی و ظاهری است که اگر نباشد خوشبختی حاصل نخواهد شد و درنتیجه بر اساس همین تفکّر سنگ‌اندازی‌های متعددی را برای جوانان خود ایجاد می‌کنند و وقتی برخی امور مانند زیاد شدن سنّ جوان و یا برخی مشکلات اخلاقی ایجاد شد افسوس برای‌شان ایجاد می‌شود که چرا چنین شد! مسئله‌ای که می‌شد با مراجعه به زندگی و سیره بزرگان شریعت و پرچم داران عقل و کیاست، و درس‌آموزی از زندگی‌شان، آن را به وجود نیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در امر ازدواج بی‌شک یکی از موارد درس آموز تاریخ را می‌توان ازدواج حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دانست ازدواجی که با پیشنهاد سنجیده و توأم با امتحانات متعدد خانم آغاز شد و علی‌رغم تفاوت چشم‌گیر موقعیت مالی و دارایی موجود (تا آنجا که به نوعی این بانو کارفرمای پیامبر نیز محسوب می‌شد) در اوج سادگی به نتیجه رسید و ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادّی و دنیوی! تا آنجا که تعبیری خاضعانه و عاشقانه را حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به معشوقشان مطرح فرمودند و آن این بود که از این پس هر چه دارم از آن توست! «اَلْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ اَنَا اَمَتُکَ؛ خانه (من) خانه تو، و من هم کنیز تو هستم» [۲]

تمامی آنچه آمد را می‌توان مایه‌ی عبرتی قرار داد در نحوه انتخاب همسر و ملاک‌هایی که باید به آنها توجه داشت در باب ویژگی‌هایی که باید شریک زندگی نسبت به آن برخوردار باشد و فضیلت بخشی به کرامت انسانی و اخلاقی، نه امور مادّی و ظاهری.

*: کارشناس امور مذهبی و مشاور خانواده

پی‌نوشت:
[۱] بحار الأنوار، ج ‏۷۴، ص ۱۷۱
[۲] بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۷۵۷۷

کد خبر 5057418

منبع: مهر

کلیدواژه: ازدواج پیامبر اسلام حضرت خدیجه س معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امام رضا ع ویروس کرونا رضا داوری اردکانی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات مرکز فرهنگی شهر کتاب توهین به پیامبر رادیو گفتگو غلامعباس توسلی سازمان سمت امام حسن عسکری ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل، گفت: سال گذشته در اردبیل برای ۱۴ هزار زوج متقاضی تسهیلات ازدواج وام پرداخت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، یاسیر عبداللهی صبح امروز در نشست بررسی روند پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که با حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد، اظهار داشت: نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل در سال گذشته پرداخت شده است.

وی از پرداخت 2 هزار و 850 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای 14 هزار متقاضی در اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: 644 میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای 11 هزار و 300 متقاضی در استان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل عملکرد هر کدام از بانک‌ها در زمینه وضعیت پرداخت تسهیلات را یادآور شد و بیان کرد: سرعت‌بخشی به پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار ضروری است.

عبداللهی با اشاره به وجود برخی روش‌های الکترونیکی در تعدادی از بانک‌ها تصریح کرد: معرفی و اطلاع‌رسانی این شیوه‌های مجازی به متقاضیان تسهیلات در تسریع پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در تبصره 13 قانون بودجه خواستار پیگیری بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به واجدان شرایط و کاهش صف‌های انتظار شد.

افسانه جهانی ادامه داد: میزان تسهیلات برای فرزند اول 40 میلیون تومان، دوم 80 میلیون تومان، سوم 120 میلیون تومان، چهارم 150 میلیون تومان و پنجم 200 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • ۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست
  • فال قهوه روزانه | فال قهوه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • عملیات وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست
  • سخت‌نگیر! بیا وسط