سرگیجه مخاطبان از موضع متناقض لطیفی برای اجرای برنامه سینمایی/ یکی به نعل و یکی به میخ، نصیب «هفت» هیچ!
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۵۱۲۷
در حالیکه محمدحسین لطیفی از یک سو از سخت بودن برنامه «هفت» به خاطر آغاز تولید سریالش میگوید، اما از سوی دیگر نسبت به ادامه حضورش در این برنامه سینمایی نیز بیمیل نیست.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بخشی از آخرین اظهارات محمدحسین لطیفی مجری برنامه تلویزیونی هفت که روز گذشته در گفتگو با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران صورت گرفت، خبرساز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لطیفی در بخشی از صحبتهای خود با اشاره به اینکه این روزها در سنندج حضور دارد و در حال آمادهسازی برای تولید جدیدترین سریال خود با محوریت شخصیت «سنجرخان» است افزود: در مقایسه با این سریال، پیشنهادها و دستمزدهای بسیار بالاتری به من پیشنهاد شد، اما ترجیح دادم تا غبار را از چهره یک قهرمان ملی کرد کنار بزنم و درباره این شخصیت تاریخی یک سریال بسازم.
وی افزود: «سنجرخان» پهلوان ملی کُرد است که نقشش در تاریخ مغفول مانده؛او با میرزا کوچک خان هم دوره است و روسها را در تپه روسی کردستان در آخرین روزهای حکومت احمدشاه شکست داده است. این سریال درام بر پایه فداکاریها و غیرت سنجرخان کُرد ساخته خواهد شد.
این کارگردان سینما و تلویزیون عنوان کرد: با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا، آغاز تولید این سریال تا نیمه آبان ماه به تعویق افتاده و در حال حاضر مشغول انتخاب بازیگران و عوامل فیلم است.
وی در پاسخ به انتقاد مجری برنامه «پشتصحنه» مبنی بر اینکه برنامه تلویزیونی «هفت» در دوره اجرای محمدحسین لطیفی موفقیت موردانتظار را نداشته است نیز گفت: این قدری به همان اخلاق کاری من و دوری از حاشیه و جنجال بازمیگردد. شأن انسانها در هنر، با جنجال میانه ای ندارد. من عقیده دارم نباید مثل گلادیاتورها با هم جنگید و و شاید به همین خاطر از عوامل برنامه اجازه خواستم که در میز نقد حاضر نباشم و در نتیجه میز نقد جدا شد.
لطیفی در ادامه گفت: از آنجاییکه بعد از شیوع کرونا و به خاطر اینکه برای تهیه برنامه زنده تعداد زیادی از افراد در استودیو حاضر میشوند، ناگزیر برنامه به صورت ضبطی تولید شد که این موضوع من را کمی آزرده کرد؛ چراکه به هرحال ضبطی بودن برنامه در قیاس با یک برنامه زنده آن شور و شعف لازم را از مجری میگیرد و برنامه زنده دنیای دیگری دارد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش مجری که آیا با آغاز تولید سریال «سنجرخان» اجرای برنامه هفت را هم ادامه خواهد داد یا خیر گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و در حال گفتگو با تیهه کننده و مدیر دوستان شبکه سه هستم خواهش کردم که من را جایگزین کنند اما تا این لحظه هنوز کسی جایگزین نشده است و من در رفت و آمد هستم و مشکل هنچنان برقرار ایت
لطیفی افزود: من در زمان تولید فیلم «مرد نقرهای» به خاطر اجرای برناه هفت دو بار ناچار شدم که از ترکیه به یاران برگردم یا در یک نوبت دیگر سه روزه از چین به تهران آمدم ت ابه اجرایب هفت برشم.
عصر دیروز و پس از انجام این گفتگو خبری از سوی روابط عمومی رادیو تهران به رسانه ها ارسال شد . در میتن این خبر به نقل از لطیفی آمده بود که «شأن انسانها در هنر به معنای جنجال نیست چون من عقیده دارم نباید مثل گلادیاتورها با هم جنگید به همین دلیل از اجرا در این برنامه انصراف دادهام که هنوز توسط مدیر شبکه سه پذیرفته نشده است». جمله ایکه در گفتگوی تلفنی مجرب برنامه هفت وجود نداشت و به اشتباه نقل شده بود.
ساعتی پس از انتشار این خبر محمد حسین لطیفی نسبت به آن واکشن نشان داد. او در این باره گفت: در مصاحبهای که منتشر شده شیطنت زیادی شده است. در ابتدا از من سوال شد چرا «هفت» مثل دورههای گذشته جنجالی نیست و من پاسخ دادم باید در برنامه شان میهمان حفظ شود. در ادامه سوال شد با توجه به شروع سریال برای ادامه اجرای هفت مشکلی ندارید که من پاسخ دادم با توجه به نبود پرواز در سنندج برای من سخت است.
وی ادامه داد: از تهیهکننده هم خواسته بودم اگر امکان دارد شخصی را در این مدت جایگزین من کنند ولی چون ۸۰ قسمت از برنامه را خودم اجرا کردم دوست دارم در ادامه خودم با وجود سختی حضور داشته باشم. پس این خبر انصراف و استعفای من کاملاً کذب است.
این توضیح لطیفی به جای شفاف سازی به نوعی بر ابهامات حضورو به عنوان مجری برنامه هفت افزود. اگرچه او در گفتگوی تلفنی خود از کناره گیری از برنامه صحبتی نکرده و تنها به عدم حضور در میز نقد اشاه رکده بود اما مشخص بود که درگیر سشدن با تولید سریال جدیدش کار با برنالمه سینمایی شبکه سه را برایاو سخت خواهد کرد. به نظر می رسد سختی رفت و آمد از سنندج به تهران از یک سو و مسئولیت سنگین اجرای یک برنامه تخصصی در حوزه سینما که نیازمند وقت و انرزی فراوانی است لطیفی را نسبت به ادامه اجرای این برنامه مردد کرده. موضوعی که نه تنها از مختوای صحت هایاو که از لحن گفتگو نیز مشخص بود.
با این حال واکنش لطیفی و اصر او بر این که خود او( ونه مدیر شبکه) دوستدارد با وجود سخت یها برنامه را اجرا کند درنوع خود جالب است. جمله ای که روابط عمومی بنرامه هفت بهخ نقل از لطیفی باین کرده است عیناً در ادامه میآد «: از تهیهکننده هم خواسته بودم اگر امکان دارد شخصی را در این مدت جایگزین من کنند ولی چون ۸۰ قسمت از برنامه را خودم اجرا کردم دوست دارم در ادامه خودم با وجود سختی حضور داشته باشم» مشخص نیست که بالاخره محمد حسین لطیفی دوست داردروی سریالش متمرکز باشد و از ته مجتبی امین تهیکننده هفت خواسته کسی را جایگزین او کند و یا این که چون 80 قسمت از برنامه را خودش اجرا کرده دوست دارد در ادامه هم با وجود سختی حضو رداشته باشد!
ان تناقض بزرگ در حالی رقم میخورد که در یک سال اخیر بسیاری از بینندگان برنامه هفت و علاقه مندان سینما از شیوه اجرای لطیفی کلایه کرده و بر کاهش کیفیت این برناه تخصص سینمایی اذعان کرده اند. برنامه ای که در دوروان ابتدایی شکل گیری خود با فریدون جیرانی و حتی در سالهایی که محمود گبرلو را به عنوان مجری می دید از برنامه هعا یاثرگذار فرهنگی تلویزیون بود. اما پس از مدتی با وجود استفاده از مجریانی همچون بهروز افخمیف رضا رشیدپور و محمد حسین لطیفی به یک برنامه نا منظمف خنثی و بی کیفیت تبدیل شد.
از سوی دیگر، استفاده از کارشناسان ناآشنا و نهچندان معتبر نیز به کاهش کیفیت این برنامه کمک کرد. پخش نامنظم و پایبند نبودن به جدول پخش (به هر دلیل) آخرین میخ بر تابوت این برنامه بود. با این حا ل و باتوجه به توضیحات لطیفی مشخص نیست که مدیران شبکه سه و مجتبی امینی در مقام تهیهکننده «هفت» چه اصراری بر ادامه همکاری با محمد حسین لطیفی داشته و چرا از سایر مجریان و کارشناسان کاربلد و امتحان پسداده تلویزیون در حوزه سینما بهره نمیبرند. گویا قحط الرجالی است که در آن تنها میتوان به یک فرد با چندین مشغله و درگیری ذهنی اعتماد کرد و به هر قیمت ممکن برنامهای را سرپا کرده و روی آنتن برد.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: شبکه سه سیما برنامه هفت محمد حسین لطیفی سینمای ایران محمد حسین لطیفی وجود سخت برنامه هفت شبکه سه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه سریال ۳ میلیارد تومان هزینه میشود؟
به گزارش همشهری آنلاین، همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
هیچ کسی مثل بازیگران بی اخلاق و بی تعهد نیست ؛ اگر پول باشد هر کاری میکنند !
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشاننداینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود. بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند.
و مگر غیر از این است که چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است. و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به ولینعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
کد خبر 846652 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمايش خانگي