Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه جامع راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی طبق اسناد بالادستی شامل نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های کلی «علم و فناوری» ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نظام آموزش عالی کشور در حوزه‌های مختلفی چون علم، پژوهش، فناوری، آموزش و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اهداف مختلفی دارد و در این راستا باید برای اجرای سند دانشگاه اسلامی به‌دنبال تربیت دانشجویانی فناور و مسئله‌محور باشیم.

دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه اجرای سند دانشگاه اسلامی پیشقراول بوده و اقدامات مؤثری انجام داده است. در حال حاضر برنامه جامع راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی طبق اسناد بالادستی شامل نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های کلی «علم و فناوری» ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۳ تدوین شده است.

در این برنامه راهبردی، مأموریت‌های مختلفی برای معاونت‌های «توسعه و مدیریت منابع»، «علوم انسانی و هنر»، «علوم پزشکی»، «آموزش‌های عمومی و مهارتی»، «فرهنگی و دانشجویی»، «امور مجلس و ارتباطات اجتماعی»، «علوم، مهندسی و کشاورزی»، «تحقیقات، فناوری و نوآوری» و «بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی» تعریف شده است.

ساختار برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی

ساختار برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی شامل «انسجام، انعطاف‌پذیری، چابکی و پویایی در هماهنگی و تناسب با بافت کنونی دانشگاه و حاکمیت نگاه فرهنگی»، «پایبندی و تأکید بر عملیاتی کردن اسناد بالادستی» «بسترسازی برای هماهنگی‌های درون سازمانی، ظهور نوآوری و زنجیره‌سازی فعالیت‌های دانشگاه» و «توجه به حضور شبکه واحدهای دانشگاهی در گستره کشور» است.

3 مأموریت برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی

در این برنامه پنج ساله مأموریت‌های «تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی»، «تربیت متخصصان متعهد، ماهر، خلاق، متخلق و کارآفرین» و «مدیریت کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطح ملی، منطقه‌ای و فراملی» لحاظ شده است.

ارتقای علم و فناوری، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه 3 مطالبه رهبر معظم انقلاب از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است و در این راستا دانشگاه آزاد باید به «دانشگاه سرآمد و پاسخگو»، «دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی» و «دانشگاه کارآمد و پایدار» تبدیل شود.

محورهای دانشگاه سرآمد و پاسخگو

از جمله محورهای دانشگاه سرآمد و پاسخگو می‌توان به «مشارکت مؤثر در تمدن‌سازی اسلامی»، «تولید و انتشار دانش مرجع، مرزشکن و کاربردپذیر» و «تحقق آرمان‌های انقلاب و پاسخگویی به مسائل و چالش‌های جامعه» اشاره کرد. برای دانشگاه سرآمد و پاسخگو مؤلفه‌هایی از جمله «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله» «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی» و «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌ساز» در نظر گرفته شده است.

اهداف دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله 

از اهداف دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی می‌توان به افزایش کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی اشاره کرد. برای دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله مؤلفه‌هایی از جمله تعلیم، تربیت و مهارت‌افزایی متخصصان متعهد، روزآمد و خلاق در کنار توسعه سبک زندگی اسلامی و توجه به فرهنگ عفاف و خانواده به همراه پرورش اخلاقی منابع انسانی دانشگاه پیش‌بینی شده است.

محورهای دانشگاه کارآمد و پایدار

توسعه بلوغ سازمانی، مولدسازی دارایی‌ها و بهبود بهره‌وری و پایداری اقتصادی از جمله محورهای دانشگاه کارآمد و پایدار است. برای دانشگاه کارآمد مؤلفه‌هایی از جمله دست‌یابی به سازمان یادگیرنده، افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای و تحول در فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شده است. راهبردهای دانشگاه کارآمد در حوزه‌های مدیریت، آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری، تربیت و توسعه فرهنگی با توجه به منابع و زیرساخت‌ها، فرآیندهای اصلی و توسعه متوازن دانشگاه و تأثیر آن بر جامعه پیگیری می‌شود.

برنامه‌های دانشگاه شامل برنامه راهبردی و نظام ارزشی حاکم مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی و نیازسنجی مسائل و امکان‌سنجی راهکارها طراحی می‌شود، از این‌رو در سطح کلان برنامه «انتظارات فرادستی و مأموریت‌ها»، «تعریف چشم‌انداز»، «محورهای راهبردی»، «مقصودها و بسته‌ها» و «اهداف و برنامه‌ها» تعریف می‌شود.

 برنامه‌ها در سطح واحدها شامل «تجزیه و تحلیل وضع موجود»، «احصای مسائل و فرصت‌ها»، «تبیین مسائل»، «تبیین راهکارها و تعریف پروژه‌ها»، «تعریف خروجی پروژه»، «تعریف اهداف پروژه» دسته‌بندی می‌شود. از این‌رو عوامل قابل تغییر، قیود، نیاز یا محرک و کنش‌گران به‌عنوان اجزای فرآیند تبیین مسئله باید مورد توجه قرار بگیرند.

واحدهای دانشگاهی در برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با مزیت‌ها و وضعیت استان خود راهکار داشته باشند و این راهکارها را به پروژه تبدیل کنند. به‌عنوان نمونه مسائل استان کرمانشاه در حوزه ناهنجاری‌ها با استان خراسان رضوی بسیار متفاوت است و این وظیفه واحدهای دانشگاهی در استان‌هاست تا مسئله‌یابی کرده و اساتید آن‌ها راهکارهای لازم را تدوین کنند.

توجه برنامه پنج ساله دانشگاه به موضوع فرهنگ

آسیب‌شناسی وضعیت فرهنگ و اخلاق در دانشگاه شامل «اثرات فرهنگ سازمانی»، «کژکارکردهای دانشگاه‌ها در پاسخگویی به نیازهای جامعه»، «اقتضائات محیطی و تغییرات فرهنگی جامعه»، «ضعف در کنشگران و محتواها»، «آسیب‌های نظام‌ها و نهادهای حاکم» و «وضعیت نامطلوب فرهنگ دانشگاهی، اخلاق و معنویت» است.

توجه برنامه پنج ساله دانشگاه به موضوع فرهنگ، به بخش‌های محتوایی، شکلی و فرآیندی تقسیم می‌شود که در حوزه محتوایی اثرگذاری مستقیم شامل «تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی» و «تحول در فرهنگ سازمانی» و اثرگذاری غیرمستقیم شامل «کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «تبدیل به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» است.

اهداف بسته کاری ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی

«تقویت فضائل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیت‌های اجتماعی»، «ارتقای روحیه انقلابی، تعلق به آرمان‌های انقلاب و هویت ایرانی اسلامی»، «نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و خانواده‌محوری» و «رواج سبک زندگی ایرانی اسلامی» از اهداف بسته کاری ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی است که شامل راه‌کنش‌هایی از جمله توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های ترویجی و الگوسازی در محیط دانشگاه، تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی، بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اثرگذاری فرهنگی و توجه به نمادها و فضای کالبدی در کارکردهای تربیتی و هویتی می‌شود.

اهداف بسته کاری تحول در فرهنگ سازمانی

«تعمیق روحیه انقلابی و فعالیت جهادی در فرهنگ سازمانی»، «افزایش خودباوری و تعلق به سازمان دانشگاه» و «ارتقای فرهنگ مشارکت‌پذیری و کارگروهی» از جمله اهداف بسته کاری تحول در فرهنگ سازمانی است که از طریق تلاش برای محوریت و تبلور علم و نوآوری، ترویج فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی عمومی در سطح دانشگاه برای تقویت جنبش نرم‌‍افزاری و فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی به محیط‌های دانشگاهی و... به‌عنوان راه‌کنش‌های این بسته کاری پیگیری می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با همه توان می‌کوشد که برنامه پنج ساله خود را با راهبردهای معین و کارآمد اجرایی کند تا رشد و شکوفایی علم و فناوری در کشور رقم بخورد و متخصصانی متعهد و دانشمند زیر سایه اقتدار علمی ایران تربیت شوند.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی فناوری علم دکتر محمدمهدی طهرانچی سند دانشگاه اسلامی برنامه پنج ساله دانشگاه کارآمد تربیت اخلاقی علم و فناوری بسته کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا بیابان‌نورد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در جلسه شورای این دانشگاه اظهار کرد: وجود محتوای غنی سند تحول و تعالی دانشگاه و سند آراستگی و شئون رفتاری دانشجویی به منزله آن است که در همه فعالیت‌ها و رخداد‌های دانشگاه یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: این سند که با توسل به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده، تکالیف همه حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه را درباره امر آراستگی دانشگاه را مشخص کرده؛ بنابراین می‌توان آن را سند چشم انداز آینده دانشگاه آزاد اسلامی نام داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با اشاره به ضرورت همراهی علم با جهت دهی ایمان عنوان کرد: اگر در ساختار تولید علم و آموزش علم جهت دهی ایمانی نداشته باشیم آن علم ارزش چندانی ندارد و تفاوتی بین آن و علم‌های تولید شده در جهان غرب نمی‌توان دید.

بیابان‌نورد یکی از اهداف مهم پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی را توحید محور کردن همه آموزش‌های موجود در دانشگاه برشمرد و بیان کرد: استادان دانشگاه به‌عنوان کنشگر فعال فرهنگی عنصر مهمی برای حل معضلات و مشکلات فرهنگی دانشگاه هستند.

کار تربیتی و فرهنگی اثربخش نیازمند استمرار و پیگیری است

مدیر کل حراست ادانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اهمیت جایگاه تربیت و اثرگذاری تربیتی روی نسل جوان گفت: در دانشگاه‌ها عمدتأ فرایند تولید متخصص یعنی فرایند تولید علم به جد مورد پیگیری قرار می‌گیرد؛ اما چند صباحی بوده که توجه به تربیت در کنار این تعلیم کمرنگ‌تر شده است. اگر قرار باشد که کار تربیتی و فرهنگی مؤثری انجام شود نیاز به استمرار و پیگیری روند‌های نتیجه بخش دارد.

علی حسین‌منصوری با بیان گام‌های سه گانه در دستورالعمل آراستگی و شون رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی بر اجرای گام‌های اول یعنی تذکر و یادآوری و گام دوم یعنی ارجاع به مراکز مشاوره دانشگاه تاکید کرد و با اشاره به عضویت رؤسای واحد‌های دانشگاهی در کارگروه شون رفتاری اضافه کرد: قطعاً نه تنها رئیس واحد؛ بلکه هیچ یک از مسئولان اجرایی دانشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به اجرای این آیین نامه بی‌تفاوت باشند.

وی به عضویت اعضای هیئت علمی در این کارگروه نیز اشاره کرد و توضیح داد: این عضویت نشان دهنده اهمیت جایگاه استادان در ایجاد نظم و کنترل شئون رفتاری دانشجویان است.

مدیر کل حراست ادانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بر نقش حرکت جمعی و اهتمام همگی مسئولان و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای بهینه این دستورالعمل و بهینه شدن وضعیت پوشش ظاهری دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: اگر در فرایند اجرای این دستورالعمل برخی از حوزه‌ها و بخش‌ها خود را منفعل نشان دهند تلاش بخش‌های فعال نیز به هدر می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه کمی و کیفی آموزشگاه‌های هنری
  • توسعه کمی و کیفی آموزشگاه‌ها هنری
  • عزم جدی برای اعتلای فرهنگ عمومی
  • استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند
  • قاسمی: سند تحول دانشگاه آزاد سکوی جهش از دانایی به توانایی است
  • جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند
  • تشکیل برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری شیراز تا سال ۱۴۰۴
  • لزوم برنامه عملیاتی برای خروج از زیان‌دهی واحدهای دانشگاهی