Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست صمیمانه رییس کل دادگستری گیلان و مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با تشکل های مردم نهاد محیط زیست شهرستان در قلم گوده بندر انزلی برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ در راستای بررسی وضعیت تالاب بین المللی انزلی رئیس کل دادگستری گیلان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همچنین دادستان شهرستان بندرانزلی به همراه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با گروه های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی  انزلی دیدار و گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست صمیمی که بیش از پنج ساعت به طول انجامید ، حجت الاسلام و المسلمین خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان گفت : خداوند در خلقت محیط زیست  و تالاب و اکوسیستم های طبیعی نظم و توازن خاصی برقرار نموده است و هر جا که انسان به آن دست اندازی می کند  این تعادل و توازن بر هم میخورد .

وی با بیان مشکلات تالاب انزلی از جمله آلودگی و رویش بیش از حد گیاه مهاجم سنبل آبی گفت : تالاب بین‌المللی انزلی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های کشور در حوزه زیست محیطی است که باید با بررسی راهکارهای مناسب و عملیاتی از تمام توان برای مقابله با گیاه سنبل آبی و گسترش این گیاه مهاجم در سطح تالاب انزلی استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی افزود : با کمک گروه های مردم نهاد ، شرکت های دانش بنیان، دستگاه های مجری و همچنین جوامع محلی حاشیه تالاب می توان گسترش گیاه مهاجم سنبل آبی را کنترل کرد.وی همچنین اظهار داشت هرگونه شکار تفریحی ممنوع و مصداق جرم محسوب می گردد . 

در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت  :  در راستای نظم بخشی  و برنامه ریزی مناسب تر  احیا و حفاظت  از تالاب بین المللی انزلی دبیرخانه تالاب در محیط زیست گیلان تشکیل و برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدتی در این راستا در دست اقدام  است که امیدواریم با همکاری تمامی دستگاهها و دست اندرکاران و ذینفعان تالاب همچنین تعامل و همکاری با سازمانهای مردم نهاد استان و شهرستان بندرانزلی و جوامع محلی بتوانیم  با توان بیشتری در جهت حفاظت و احیا تالاب انزلی گام برداریم وبتوانیم در آینده تالاب انزلی را به یکی از مهمترین مراکز اکوتوریسم و گردشگری کشور تبدیل نماییم .  

وی در ادامه گفت : با توجه به دستورالعمل صادره از سازمان متبوع در سال جاری  هرگونه شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی ممنوع است و اداره کل  حفاظت محیط زیست گیلان نیز تا کنون هیچ گونه مجوز شکار و صیدی صادر نکرده است.

ساسان کفایی همچنین از در نظر گرفتن اعتبارات ویژه دولت برای اجرای طرح 7 ساله احیای تالاب انزلی خبر داد و افزود : 2 هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی  در نظر گرفته شده است. وی   به مشکلات گسترش گیاه سنبل آبی اشاره و خاطرنشان کرد : گیاه سنبل آبی سرعت رشد بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه گسترش این گیاه مهاجم تاثیر زیادی در اکوسیستم تالاب انزلی دارد بایستی با تمام توان و استفاده حداکثری از مشارکت کلیه ذینفعان محلی و دستگاههای مرتبط و متولی حفاظت از تالاب به مبارزه مکانیکی با این گونه پرداخت .

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز گفت : تکثیر گیاه مهاجم و غیر بومی سنبل آبی بر اکوسیستم منطقه تاثیر دارد و مشاهده شده که برخی از مراکز اقدام به فروش این گیاه مهاجم کرده اند که تخلف محسوب می شود و باید با استفاده از ظرفیت های قانونی با این امر مقابله شود.

سید رحمان سید زاده دادستان بندرانزلی نیز با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در روند احیای تالاب بین المللی انزلی در کنار مردم است گفت : راهکارهای موجود برای مقابله با گیاه سنبل آبی باید با پشتوانه های علمی و استاندارد مورد بررسی قرار گیرد و در این امر واحد های دانش بنیان و گروه های مردم نهاد نیز نقش مهمی در ارائه آموزش به جوامع محلی دارند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بندر انزلی حفاظت محیط زیست گیلان تالاب بین المللی انزلی حفاظت محیط زیست گیلان دادگستری گیلان مردم نهاد کل دادگستری تالاب انزلی گیاه مهاجم گیاه سنبل سنبل آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی نیک‌طبع مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

نیک‌طبع با بیان اینکه تالاب جازموریان تالاب کم‌عمق و کاملا فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن، جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه فقط باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود، بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم برای رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است و شرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌کند.

کد خبر 846779 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها تالاب خبر مهم استان‌ کرمان باران سازمان حفاظت محیط زیست

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد