Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@22:42:31 GMT

فلسه حجاب در محیط دانشگاه

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۵۸۱۱

فلسه حجاب در محیط دانشگاه

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در بیشتر ملت‌ها و ادیان، حجاب در بین زنان وجود داشته است. هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های زیادی را پیموده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف داشته اما هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است.

 مورخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‌شدند، یاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می‌دهند، کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‌نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‌شود.

حجاب، نمادی از جایگاه زن در فرهنگ و تمدن کشورها است

پوشش بانوان در گذر تاریخ، نمادی از جایگاه زن در هر فرهنگ و تمدنی است. با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که زنان در مشرق زمین، پوششی محکم‌تر و کامل‌تر از زنان غربی داشته و دارند و همین نشانگر این است که نگاه مردمان نسبت به زن در سرزمینی چون ایران متفاوت از دیدگاه سرزمین های غربی به مقوله «زن» بوده است. پوشش زنان در ایران باستان نشان می‌دهد که حجاب زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در جهان باستان منحصر به فرد بود.

در مسیحیت، حجاب زنان امری واجب به شمار می‌آمده است. «جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این‌باره می‌گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.

مورخین، نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفته‌اند، بلکه به افراط‌ها و سخت گیری‌های بی شمار آنان نیز در این زمینه تصریح کرده‌اند. در کتاب «حجاب در اسلام» آمده است: «گرچه پوشش در بین عرب مرسوم نبود و اسلام آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر عرب، به شدیدترین شکل، رواج داشت».

  در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می‌کردند، حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می‌خواست وجود داشت. در بین این ملت‌ها وجه و کفین (صورت و کف دست‌ها) هم پوشیده می‌شد. حتی در بعضی از ملت‌ها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادت سفت و سخت درآورده بودند.

 در تورات، از چادر و برقع و روبنده‌ای که زنان با آن سر و صورت و اندام خویش را می‌پوشانده‌اند، صریحا نام برده شده است، که نشانگر کیفیت پوشش زنان است.

تأثیر حجاب در سلامت روحی و جسمی

علاوه بر تأثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش دارد. با این توضیح که عدم رعایت حجاب و پوشش مناسب معمولا باعث تحریک جنسی افراد جامعه می‌شود و تحریک جنسی نیز در بسیاری از موارد در نهایت باعث ایجاد ارتباط‌های جنسی غیر قانونی می‌شود و ارتباط‌های جنسی نامشروع نیز باعث پیدایش بیماری‌های خطرناکی مثل ایدز می‌شود که امروزه از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که قربانی فروانی از انسان‌ها می‌گیرد و نسل بشر را تهدید به نابودی می‌کند.

 امروزه به دلیل گسترش فساد و روابط جنسی نامشروع که یکی از پیآمدهای بی‌حجابی و بدحجابی است، آمار تعداد مبتلایان به بیماری‌های خطرناک رو به گسترش است.

بدون تردید از جمله قوانین اسلام که جنبه پیشگیری از مفاسد ناشی از بی‌بندوباری های جنسی دارد قوانین مربوط به تنظیم روابط صحیح بین محرم و نامحرم است و یکی از مهم‌ترین قوانین تنظیم رابطه صحیح بین محرم و نامحرم قانون مربوط به حجاب و پوشش در مواجهه با نامحرم است.

بدون تردید تشکیل خانواده مرکز عشق و امید و تحقیق آرزوهای شیرین همه دختران و پسران جوان است؛ جوانان تشکیل زندگی زناشویی را برآورنده بسیاری از آرزوها و رویاهای خود می‌دانند، از سوی دیگر خانواده مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی جامعه انسانی است و تأثیر آن در نهادهای اجتماعی دیگر مثل نهاد آموزش و پرورش و نهاد حکومت و سیاست غیر قابل انکار است. بنابراین ثبات و استحکام نهاد اجتماعی خانواده، در استحکام و استواری نهادهای دیگر جامعه نیز مؤثر خواهد بود.

تردیدی نیست که یکی از عوامل مهم در تشکیل و استحکام خانواده رعایت حجاب است. چون اگر در جامعه حجاب کاملا رعایت شود و رابطه جنسی تنها به رابطه زن و شوهری در محیط خانواده محدود شود، جوانان با ازدواج به تشکیل خانواده تمایل پیدا می‌کنند و خانواده‌های تشکیل شده نیز ثبات و استحکام بیشتری نیز خواهند داشت و در نهایت بیشترین فایده و نفع نصیب خود زنان خواهد شد، زیرا با مستحکم شدن خانواده، بانوان از محبت و حمایت روحی و عاطفی همسران خود برخوردار خواهند شد، اما اگر بدحجابی و بی‌حجابی و خودنمایی و آرایش بانوان به طور تحریک کننده در جامعه رواج پیدا کند و در نتیجه روابط جنسی افسار گسیخته و غیرمشروع در غیر از محیط خانواده ممکن شود، دیگر نه تنها جوانان با ازدواج به تشکیل خانواده تن نخواهند داد، بلکه خانواده‌های تشکیل شده نیز دائما متزلزل شده، فرو خواهند ریخت. چون مردان با دیدن زنان بدحجاب و بی‌حجاب تحریک شده، آسیب پذیر خواهند شد و در نتیجه کانون گرم خانواده به سردی می‌گراید و محبت در خانواده جای خود را به تنفر خواهد داد، زیرا همسر قانونی رقیب و مانع روابط جدید جنسی به حساب می آید.

بنابراین، در پرتو رعایت حجاب اسلامی است که نهاد خانواده تشکیل می‌شود و درخشش و بالندگی و استحکام لازم را پیدا خواهد کرد، از آنجایی که امروزه به دلیل پدید آمدن شبکه‌های اطلاع رسانی و ارتباطی فاصله بین باورها، اعتقادات و شئون رفتاری افراد مختلف بسیارکم شده هویت اصیل فرهنگی جوامع علمی را دستخوش هرج مرج قرار داده است که احاد جامعه دانشگاهی باید نسبت به این مسئله حساس بوده و هویت جوامع علمی را پاس بدارند.

* معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر 

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1078706 برچسب‌ها حجاب دانشگاه آزاد اسلامی موسی شهریاری دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی حجاب دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دوره موشک تمام نشده، وقتی زبان؛ وتو می‌شود، گفت: ۶۰ هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت فرسا به سر می‌برند و ۷۵ درصد مجروحان غزه را زنان و ۷۰ درصد مفقودان نیز زنان ‌و کودکان غزه تشکیل می‌دهند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اولین همایش بین‌المللی "غزه زنده است" با محوریت اصلی فعال کردن دیپلماسی زنان در حوزه مقاومت امروز در دانشگاه الزهرا(س) با هدف فعال کردن دیپلماسی زنان در حوزه مقاومت، پاسداشت مقام انسانیت، همدردی با مردم مظلوم و مقتدر غزه به ویژه زنان و کودکان و تبیین ابعاد گوناگون عملیات "وعده صادق" در مقابل رژیم صهیونیستی با حضور جمعی از وزیران، سفرای کشورها، نماینده حماس در تهران، نماینده جنبش جهاد اسلامی و فعالان سیاسی و بین‌المللی در حال برگزاری است.

ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا در ابتدای این مراسم گفت: ما در این برهه به بحران سختی رسیده‌ایم، اینک زمان رویاروی حق و باطل و زمان ظهور آخرین ذخیره الهی برای نجات بشریت رسیده است.

وی ادامه داد: اینک 200 روز از اتفاقات غزه می‌گذرد، آن هم در پیش چشمان بی فروغ انسان‌ها و شاهدان بی تفاوت. زنان و کودکان گرسنگی را در شعب ابی طالب کشیده‌اند و اینک دوباره در غزه. تشنگی را در عاشورا کشیده‌اند و اینک در غزه. حمله و غارت و اسارت را دیده‌اند اما این بار در غزه.

ناظم بکائی با اشاره به اینکه ما در دانشگاه الزهرا دست در دست هم برای گذر از این برهه خجالت‌آور بشری به‌پا خواسته‌ایم، اظهار داشت: ما باید در بستر دانشگاهی با کمک دانشمندان مختلف و فعال کردن دیپلماسی علمی به یاری زنان و کودکان غزه برویم که برای این مسیر هم سرداران زیادی را تقدیم کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه الزهرا با تاکید بر سخنان رهبری در خصوص وعده صادق و دفاع ایران گفت: رهبری پس از وعده صادق به بار اصلی زحماتی که در این بین بر دوش همسران و فرزندان نیروهای مسلح است تاکید داشتند.

* خزعلی: 60 هزار زن باردار در غزه شرایط بحرانی دارند

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه این مراسم با اشاره به اوضاع بحرانی زنان و کودکان غزه خاطرنشان کرد: طی 6 ماه گذشته زنان و کودکان غزه سخت‌ترین رنج ها و شکنجه را تحمل کرده‌اند. بیش از 35 هزار شهید در غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بیش از 3500 زن بیوه شده‌اند. گرسنگی، قحطی، فشار، شکنجه و آزار متاسفانه عادت روزمره‌ای شده که از غزه به نمایش در می‌آید. 70 درصد قربانیان جنگ اخیر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در بازه زمانی 2008 تا 2023 کمتر از 14 درصد مرگ و میر فلسطینیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

خزعلی با اعلام این خبر که 60 هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت فرسا به سر می‌برند، گفت: 75 درصد مجروحان غزه را زنان و 70 درصد مفقودان نیز زنان ‌و کودکان غزه تشکیل می‌دهند و متاسفانه مجامع بین المللی سخنی ضعیف بدون عملیات بر زبان جاری می‌کنند و اگر وتو همان را هم خاموش نکند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: 225 قطعنامه بی‌خاصیت تاکنون توسط شورای امنیت ملی صادر شده که 55 قطعنامه را امریکا وتو کرده است. آیا می‌توان امیدی به این مجامع بست؟ آیا امروز روز سخن، گفتمان و منطق است؟ یا زبانی جز زبان قدرت برای تفهیم به خون‌خواران و جنایت‌کارانی که به نسل‌کشی در پیش هزاران دوربینی که کار آنها را مخابره می‌کند لازم است؟ آنها با وجود همه اینها با وقاهت به کار خود ادامه می‌دهند وظیه ما آماده شدن در مقابل آنان است.

خزعلی یادآور شد: از مومنین خواسته شده تا در برابر ظلم، قدرت داشته باشند. حال بخشی از این قدرت در علم و تکنولوژی و موشک‌های نقطه‌زن قرار دارد و فریادهای صحیح و رساست که می‌تواند پیام مظلومین را آنچنان مخابره کند که به گوش همگان برسد. در این بین فریاد «فلسطین باید آزاد شود» سهم به سزایی خواهد داشت چرا که سخن امروز دانشجویان به رسمیت شناخته شدن یک کشور، آن هم فلسطین است.

وی با اشاره به نابودی تمام قلعه‌ها و گنبدهای آهنین دشمن گفت: این نابودی با قدرت رسانه، قلم و علم و دانش محقق شد و نه فقط موشک. خانه‌هایی که طی دهه‌های گذشته به واسطه جنجال و دروغ ایجاد کرده بودند، همگی فرو ریخت و همان رسانه ها عامل فروریختن زندگی عنکبوتی آنها شد و این قدرت مردم را نشان می‌دهد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان گفت: دوره موشک تمام نشده، وقتی زبان؛ وتو می‌شود. دشمن همه آنچه به غلط ترسیم و به جهان ارائه کرد بود با یک رعب فروریخت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوش به بانوان بهزیستی | فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • بیش از ۶۲ درصد داوطلبین کنکور مرحله اول در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند
  • خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی