Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، "مایک پمپئو" و "مارک اسپر" وزرای خارجه و دفاع آمریکا در حالی برای مذاکرات با مقامات هند به دهلی نو سفر کرده اند که کارشناسان معتقدند این سفر برای دولت دونالد ترامپ از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده چون کاخ سفید اهداف پشت پرده در پس این سفر دنبال می کند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا قرار است امروز (سه‌شنبه) با همتایان هندی‌شان در اجلاس مشترک حضور ‌یابند و همکاری‌های بیشتر دفاعی و سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن به دنبال چین هراسی

یکی از مهمترین اهداف سفر مقامات ارشد آمریکا به هند، چین هراسی و ارسال پیام هایی برای پکن همزمان با تشدید تنش‌ها میان پکن- واشنگتن بوده است. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که همزمان با تشدید تنش‌هایشان با پکن و در بحبوحه تداوم تنش‌های مرزی میان هند و چین، روابط خود را با دهلی نو همه جانبه تقویت کرده و در این مسیر اقدامات خود علیه چین را تشدید کرده است.

دولت ترامپ تلاش می کند در مسیر اقدامات ضد چینی‌اش با مخالفان دولت پکن روابط خود را تقویت و عملا دولتهای دیگر را به جان پکن بیندازد. این سیاستهای تنش‌زای دولت ترامپ قطعا اوضاع منطقه آسیا را پرتنش خواهد کرد و اجازه نخواهد داد چین و هند با ابزارهای صلح‌آمیز به اختلافاتشان پایان دهند.

از جمله اهداف آمریکا در هند تقویت همکاری‌های نظامی و همچنین در حوزه هوا و فضا است. امضای توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا برای هند بسیار اهمیت خواهد داشت زیرا این کشور قادر خواهد بود از نقشه‌های جغرافیایی آمریکا از جهان برای افزایش دقت موشک‌های کروز و بالستیک خود استفاده کند. 
هند و آمریکا هم اکنون دارای یک توافق نامه نظامی هستند که به آن‌ها اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی یکدیگر برای سوخت گیری و همچنین تدارکات را می‌دهد. 

همچنین پیش از این شرکت لاکهید مارتین آمریکا پیشنهاد داده بود که اگر نیروی هوایی هند جنگنده‌های اف-۲۱ این شرکت را خریداری کند، آمریکا این نوع جنگنده‌ها را به هیچ کشور دیگری نخواهد فروخت.  آمریکا همچنین برای فروش بالگردهای "ام اچ-۶۰ رومئو سیهاک"، اسلحه "ام کی ۴۵"، اژدرهای "ام کی ۵۴"، موشک‌های "ای جی ام-۸۴ ال" به نیروی دریای هند اقدام کرده است. نیروی دریایی هند به مدت طولانی خواهان دستیابی به این تجهیزات بود. نیروی دریایی هند همچنین به دنبال خرید ۱۰ فروند پهپاد شکارچی مسلح و غیر مسلح از آمریکا برای عملیات‌های دریایی است.

تجارت دفاعی دوجانبه هند و آمریکا، از کمتر از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا به هند رشدی بیش از ۵۵۰ درصدی را در سال‌های  ۱۷- ۲۰۱۳ در مقایسه با ۵ سال گذشته آن را تجربه کرده است.

قرار دادن دو قدرت آسیا مقابل یکدیگر

به نظر می رسد سفر همزمان وزرای خارجه و دفاع آمریکا به هند اهداف جدی دولت ترامپ در این سفر را عیان کرده به ویژه اینکه این سفر در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری آمریکا انجام شده و نشان از اهمیت بالای آن برای دولتمردان آمریکایی داشته است.

به نظر می رسد دولت ترامپ به طور جدی قصد دارد هند و چین را مقابل یکدیگر قرار دهد چون پیش از این مقامات چینی بارها نسبت به نزدیک شدن دهلی نو به سیاستهای واشنگتن هشدار داده بودند. پکن پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن اهداف خرابکارانه در روابط پکن- دهلی نو در سر دارد و طرح‌هایی برای اختلال در مسیر بهبود روابط این دو کشور اسیایی داشته است.

همزمان با تشدید تنش‌ها میان آمریکا- چین، دولت ترامپ همواره تلاش کرده به جایگاه پکن در عرصه بین‌الملل آسیب وارد کند تا اجازه پیشرفت این کشور آسیایی را در زمینه های مختلف ندهد.

وزرای امور خارجه هند و چین در حالی اواخر شهریور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در مسکو توافق کردند تا به تنش مرزی در رشته کوه‌های هیمالیا خاتمه دهند که به نظر می رسد سیاستهای مداخله‌جویانه کاخ سفید شرایط را برای پکن و دهلی نو برای حل وفصل مسالمت آمیز این تنش دوجانبه پیچیده کند. هند و چین در خصوص ۹۰ هزار کیلومتر مربع در منطقه مرزی هیمالیا اختلاف دارند. 

طرح فروش سلاح به هند و دور کردن دهلی‌نو از روسیه

به نظر می رسد یکی دیگر از اهداف این سفر مقامات آمریکا، فروش تسلیحات به هند و دور کردن دهلی نو از تسلیحات روسیه است. دولت ترامپ به شدت تلاش می کند با توجه به جایگاه و قدرت هند در آسیا، این کشور را بیش از پیش به خود نزدیک تر کند و با انعقاد توافق‌نامه‌ها و قراردادهای مختلف به نوعی هند را تحت نفوذ خود قرار داده و در منطقه آسیا نیز حضور پرنگ تری با هدف اجرای اهداف مورد نظرش داشته باشد. تحت توافق نامه نظامی جدید آمریکا با هند، دهلی نو می تواند پهپادهای نظامی و مسلح از نوع‌ام کیو- ۹ بی‌ را از آمریکا خریداری کند. 

برنامه آمریکا برای ایجاد تنش در آسیا

هرچند وزرای خارجه و دفاع آمریکا در سفر به هند اعلام کردند با هدف تقویت صلح و امنیت منطقه به این کشور سفر کرده اند اما نشانه‌ها و موضع‌گیری های آمریکایی‌ها چیز دیگری نشان می دهد. دولت ترامپ به دنبال تضعیف چین بوده و در این راستا به مخالفان پکن کمک می کند. تقویت روابط با هند در این برهه زمانی و صحبت از ایجاد شراکت استراتژیک میان واشنگتن- دهلی نو قطعا مسئله ای نیست که چینی ها را خنثی نگه دارد. در این میان گمانه زنی‌ها از فروش موشک های هارپون از سوی آمریکا به تایوان مطرح شده که این موضوع نیز خشم پکن را برانگیخته کرده است.

طرح مداخله آمریکا در روابط هند و چین ماههاست که مطرح است. وزارت امور خارجه آمریکا اوایل مرداد سال جاری با از هند خواسته بود تا سطح وابستگی و همکاری با چین را کاهش دهد. مایک پمپئو پیشتر نیز از هند خواسته بود تا از وابستگی خود به کالاهای چینی بکاهد.

برچسب‌ها هند دونالد ترامپ مارک اسپر پکن مایک پمپئو نارندرا مودی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند دونالد ترامپ مارک اسپر پکن مایک پمپئو نارندرا مودی هند دونالد ترامپ مارک اسپر پکن مایک پمپئو نارندرا مودی اخبار کنکور وزرای خارجه و دفاع آمریکا نظر می رسد توافق نامه دولت ترامپ هند و چین دهلی نو تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک با «مائورو وییرا» وزیر امور خارجه برزیل دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و روابط دوجانبه بین دو کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، با تشریح پاسخ مقتدرانه اخیر نیرو‌های مسلح کشورمان علیه رژیم صهیونیستی گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

 همچنین ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

 امیرعبداللهیان از نقش برزیل در راستای کمک به توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه قدردانی کرد و تاکید نمود: عامل اصلی ثبات و امنیت در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و برقراری آتش‌بس پایدار است.

وزیر امور خارجه ایران تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و عدم اراده این کشور برای پایان جنگ در کنار جنگ طلبی نتانیاهو را دلیل اصلی ادامه نسل‌کُشی علیه فلسطینیان دانست و بر لزوم تداوم تلاش جامعه جهانی بویژه کشور‌های اسلامی برای پایان نسل‌کُشی تاکید کرد.

او همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین سفر متقابل مقامات دو کشور تاکید کرد.

«مائورو وییرا» وزیر امور خارجه جمهوری فدراتیو برزیل، در این این دیدار ضمن تاکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت: برزیل خواستار تنش زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه بکار می‌گیرد.

وی در ادامه بر اهمیت گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید داشت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر
  • امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود
  • امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم
  • روایت ابوظبی از رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند
  • دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد
  • بلینکن به زودی به پکن می‌رود
  • روزنامه آمریکایی: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود
  • پولیتیکو: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود