Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@08:13:02 GMT

۱۱ پیشنهاد مجلس برای بورس

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۶۸۰۶

به گزارش بورس تابناک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی روز گذشته(دوشنبه) در جلسه علنی پارلمان، گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی را بررسی کردند که در بخش پنجم این گزارش پیشنهادهای کمیسیون اقتصادی برای تصویب قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس عنوان‌های این پیشنهادها به شرح زیر است:

۱- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ظرف سه ماه نسبت به تهیه طرح اصلاح ساختار سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی و متناسب با وضعیت کنونی بازار سرمایه کشور و طی مراحل قانونی تصویب آن اقدام و حداکثر ظرف مدت یکماه پس از تصویب، به اجرای آن مبادرت نماید.

۲- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در پایان هر هفته معاملاتی، نسبت به رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه بر اساس شاخص‌های ریسک مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران در قالب سه گروه پرریسک، ریسک متوسط و کم‌ریسک، تهیه و منتشر نماید.

۳- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است نسبت به افشای اطلاعات معاملات کلیه اشخاص حقوقی را در زمان معامله افشا نماید.

۴- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است از طریق رسانه‌های عمومی به ویژه رسانه ملی نسبت به ارتقای دانش مالی جامعه در زمینه معاملات اوراق بهادار و بازار سرمایه اقدام نماید.

۵- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است حداکثر سه ماه پس از پایان هر سال مالی نسبت به افشای صورت‌های مالی سازمان اقدام نماید.

۶- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است ضمن تعریف و تعیین حدود نوسانات شاخص در شرایط غیرعادی، در مواجهه با نوسانات شدید و غیرمتعارف نسبت به بکارگیری ابزارهای کنترل بازار مانند دامنه مجاز نوسان، حجم مبنا و سایر ابزارهای در اختیار اقدام نماید.

۷- وزیر امور اقتصادی و دارایی مکلف است ظرف مدت سه ماه ضوابط تشکیل شورای عالی ثبات مالی را بر اساس قوانین و مقررات و با همکاری بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و اجرایی نماید.

۸- شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران مکلف است مصوبات خود را حداکثر یک هفته پس از تصویب، از طریق درگاه الکترونیکی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر نماید. موارد مربوط به مصوبات محرمانه و غیرقابل انتشار شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران در صوت تایید شورای امنیت ملی قابل انتشار نخواهد بود.

۹- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه دستورالعمل فعالیت فعالان فضای مجازی در حوزه بازار سرمایه را تهیه و پس از تصویب در شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران اجرایی کند. هرگونه فعالیت در فضای مجازی در حوزه بازار سرمایه خارج از دستورالعمل مذکور ممنوع است و متخلفین از اجرای این بند مشمول مجازاتهای جرائم اخلال در نظام اقتصادی می‌باشند.

۱۰- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است حداقل ۱۰ درصد کارمزد معاملات اوراق بهادار را به شرط عدم افزایش هزینه معاملات برای خریداران و فروشندگان، به عنوان منابع پایدار صندوق تثبیت بازار سرمایه پیش بینی نماید.

۱۱- سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش درخواست‌ها و مجوزهای صادره از سوی سازمان بورس اوراق بهادار به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نماید.

منبع: تسنیم

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن دونالد ترامپ مجلس شورای اسلامی بازار سرمایه افشای اطلاعات بااهمیت علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن دونالد ترامپ شورای عالی بورس و اوراق بهادار ایران سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف بازار سرمایه سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، اظهار کرد: سیاست‌های ارزی در کشور بسیار مهم است و باید برای آن تصمیم‌گیری کرد.

وی تاکید کرد: اگر با سیاست‌هایی که الان بانک مرکزی در حوزه ارز اتخاذ کرده است پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیسیون اقتصادی مجلس سال گذشته پیش بینی‌هایی درباره مساله ارز داشت که این پیش بینی‌ها در حال تحقق است. انتظار داریم دولتمردان بر اساس تجارب علمی، اجرایی و سند تحول دولت مردمی، مسیر حرکت ارزی کشور را مدیریت کرده و کاری کنند که التهابات در این بازار کاهش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه التهابات بازار ارز حتماً قابل مدیریت است، گفت: امیدواریم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بتوانند آثار تورمی ارز بر زندگی مردم را کاهش دهند. البته کمیسیون اقتصادی مجلس هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور راهکارهای لازم جهت بهبود بازار ارز را ارائه داده است که امیدواریم که این موارد مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

کد خبر 6085021 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است