Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:05:32 GMT

 وجود دانشگاه هنر در خراسان رضوی جزو واجبات است

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۶۸۷۹

 وجود دانشگاه هنر در خراسان رضوی جزو واجبات است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وجود دانشگاه هنر در یک شهر نه تنها به یادگیری و انتشار هنر می‌انجامد، بلکه به تعالی بخشی و جلوگیری از هدر رفتن هنر نیز منجر خواهد شد.

مهدی رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ساختار و فعالیت‌های کانون موسیقی دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: کانون موسیقی دانشگاه فردوسی از سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کانون ۴ سال پیاپی است که در جشنواره ملی رویش موفق به کسب مقام اول شده است. محوریت کلی فعالیت‌های کانون موسیقی به آموزش و تقویت مهارت‌های موسیقایی و غیر موسیقایی، بالا بردن سطح شنیداری مخاطبان و آشنایی بیشتر با موسیقی فاخر تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود دانشگاه هنر در یک شهر تنها به یادگیری و انتشار این هنر منجر نمی‌شود، افزود: وجود دانشگاه هنر در شهر بزرگی مانند مشهد به تعالی بخشی و جلوگیری به هدر رفتن هنر منجر می‌شود. برای مثال در صورت ایجاد دانشگاه هنر در مشهد تنها به  گسترش موسیقی خراسان منجر نمی‌شود بلکه به بهبودی سلایق موسیقایی مردم مشهد و علاقه‌مندی آن‌ها به موسیقی فاخر کمک خواهد کرد.

رضازاده: با تاکید بر اینکه وجود دانشگاه هنر در استان خراسان رضوی جزو واجبات است، بیان کرد: وجود یک دانشجوی هنر در یک خانواده به آن‌ها نشان خواهد داد که کدام موسیقی‌ها متعالی و دارای اصالت ایرانی است که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است. این دانشجویان تلاش خواهند کرد تا خانواده خود را به سوی گوش دادن به موسیقی خوب و اصیل نزدیک کنند و همین مسأله تاثیر بسیاری بر سلامت روان خانواده‌ها خواهد گذاشت. روان مردم اگر به صورت خرد سالم باشد، به صورت کلان نیز بر جامعه تاثیرگذار است.

فعالیت سه گروه پاپ، سنتی و تلفیقی در کانون موسیقی

وی گفت: در راستای آموزش و تقویت مهارت‌های موسیقایی و غیرموسیقایی کلاس و کارگاه‌هایی در کانون موسیقی برگزار می‌کنیم. درحال حاضر در ۹ زمینه سلفژ، سنتور، تار، سه‌تار، ویولن، گیتار، پیانو، دف و هارمونیکا  کلاس‌هایی برگزار می‌کنیم که هر یک سبک مخصوص به خود را دارد. در کنار این آموزش‌ها گروه موسیقی و نشریه ارغنون نیز فعالیت می‌کنند. درحال حاضر برای آقایان سه گروه ارغنون سنتی، پاپ و تلفیقی ایجاد شده است که افراد بر اساس توانمندی خود در هر ساز به عضویت در این گروه‌ها می‌پردازند. برای بانوان درحال حاضر فقط گروه ارغنون سنتی ایجاد شده است و گروه تلفیقی نیز درحال راه‌اندازی است.

دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی در رابطه با نحوه قرارگیری افراد در گروه‌های موسیقی این کانون، ادامه داد: در صورتی که فرد نوازنده سنتور، تار، سه‌تار و تنبک باشد در گروه سنتی و اگر نوازنده سازهای دیگر مانند گیتار، پیانو و کاخن باشند در گروه پاپ عضو می‌شوند. در گروه تلفیقی نیز بر اساس قطعه‌های موسیقی از هردو گروه پاپ و سنتی انتخاب ساز و نوازنده خواهیم داشت.

رضازاده با اشاره به اینکه مراد از فعالیت‌های غیر موسیقایی چه چیزی است، خاطرنشان کرد: زمانی که نوازندگان وارد گروه می‌شوند و شروع به گروه نوازی می‌کنند سطح اعتماد به نفس آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و با تسلط کافی به اجرا می‌پردازند. در زمان پیش از کرونا، در مجموعه کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه در روزهای چهارشنبه نشست‌هایی را برگزار می‌کردیم که ظرفیتی حدود ۸۰ نفری داشتند. در این نشست‌ها شاهد سخنرانی اساتید موسیقی و اجرای زنده گروه‌های موسیقی بودیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان تنها امکان عضویت در سه کانون را دارند، گفت: برای ورود و فعالیت در کانون صرفا نباید افراد نوازنده باشند و در صورتی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه موسیقی باشند می‌توانند عضو کانون موسیقی شوند. این افراد می‌توانند در زمینه‌های اجرایی و ایده‌پردازی برای برنامه‌ها به فعالیت بپردازند. انتخابات کانون موسیقی در خردادماه هر سال انجام می‌شود، در طی این انتخابات ۵ نفر برای شورای مرکزی توسط اعضاء کانون انتخاب می‌شوند.

انتشار دوازده نشریه ارغنون طی سال‌های گذشته

دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی تشریح کرد: نشریه ارغنون حدود ۱۰ سال است که شروع به فعالیت کرده است و تا به امسال ۱۲ شماره از این نشریه منتشر شده است. باتوجه به فعالیت‌های کانون، رویکرد دبیر و شورای مرکزی سالانه ۲ الی ۳ نشریه منتشر می‌شود. در این نشریه مطالب مختلفی مانند مصاحبه با اساتید موسیقی و ترانه‌سراها، اتفاقات رخ داده در موسیقی ایران و جهان که در قالب یک ویژه نامه ارائه می‌شود. همچنین مقالاتی مبتنی بر آشنایی بیشتر با سازها و سبک‌های مختلفی که مردم کمتر با آن‌ها آشنایی دارند نیز منتشر می‌شود.

اختصاص ویژه‌نامه‌ چاپ چهاردهم نشریه ارغنون به استاد شجریان

 رضازاده با اشاره به اینکه شماره ۱۳ این نشریه تا دو هفته دیگر منتشر خواهد شد، ادامه داد: نشریه ارغنون به صورت مجازی و فیزیکی منتشر می‌شد که درحال حاضر به علت شیوع کرونا نسخه ۱۳ این نشریه را به صورت مجازی منتشر خواهیم کرد. بنا داریم برای شماره ۱۴ نشریه ارغنون ویژه نامه‌ای در خصوص درگذشت استاد شجریان منتشر کنیم و آن را تقدیم به ایشان کنیم.

وی گفت: عضویت در کانون‌های فرهنگی و هنری به واسطه ساختار منعطف‌تری که نسبت به سایر تشکل‌ها دارند دشوار نیست. دانشجویان با رجوع به پرتال خود می‌توانند درخواست خود را مبنی بر عضویت در کانون‌های فرهنگی هنری اعلام کنند. دانشجویان نهایتا می‌توانند در سه کانون فرهنگی و هنری به صورت همزمان عضو باشند. برای فعالیت در سایر کارها مانند نشریه، نوازندگی در گروه ارغنون و برنامه‌های دیگر می‌توانند حتی بدون عضویت پرتالی شرکت داشته باشند اما برای شرکت در انتخابات کانون فرهنگی نیازمند عضویت رسمی در این کانون هستند.

دبیر کانون موسیقی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه نحوه انتشار فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون موسیقی دانشگاه با شیوع کرونا به سه دسته صوتی، تصویری و نوشتاری تقسیم شده است، افزود: نشریه ارغنون نسخه آفلاینی برای فعالیت‌های ما است که به صورت مجازی در رسانه‌ها قرار می‌گیرد. تولید و انتشار پادکست نیز از برنامه‌های پیش رو در راستای فعالیت آفلاین کانون موسیقی است. قبل از شیوع کرونا نشست‌هایی هفته‌ای با موضوعات مختلف مانند آشنایی با انوع ساز و تاریخچه موسیقی برگزار می‌کردیم، این نشست‌ها پس از شیوع کرونا به صورت مجازی ادامه پیدا کردند. اجراهای نوازندگی و دعوت میهمان نیز همانند گذشته و به صورت مجازی برگزار می‌شوند.

رضازاده با اشاره به برگزاری نشست‌های پژوهشی در کانون موسیقی دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: سلسله نشست‌های روان‌آوا که به بررسی تاثیر موسیقی در روان افراد و تحولات موسیقی در جهان می‌پردازد یکی از این مجموعه نشست‌ها است. این سلسله نشست‌ها شامل موضوعات مختلفی مانند تاثیر موسیقی بر کودکان، تاثیر ریتم بر روان و موسیقی درمانی می‌شوند. این نشست‌ها با همکاری انجمن علمی روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شد و به زودی به صورت مجازی ادامه خواهند یافت.

وی با اشاره به برگزاری نشست نیشابور تا بلخ توسط کانون موسیقی، تشریح کرد: این نشست در تابستان ۹۸ توسط فرهنگسرای امیرخسروی بلخی، فرهنگسرای غدیر و کانون موسیقی برگزار شد. در این نشست پژوهشی به بررسی موسیقی افغانستان و میزان نزدیکی و سنخیت با موسیقی ایران پرداخته شد. همچنین نشست‌هایی نیز در باب آشنایی با موسیقی شمال و جنوب خراسان برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی موسیقی دانشگاه فردوسی مشهد وجود دانشگاه هنر صورت مجازی شیوع کرونا درحال حاضر برنامه ها فعالیت ها نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی

مرتضی انقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سلسله نشست‌های فراگیر آسیب شناسی با عنوان «گفتگوی بین نسلی» در اماکن عمومی مساجد، مدارس، پارک‌ها در دو حوزه دانش آموزی و دانشجویی، تفاهم نامه‌ای است که بین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری مرکزی منعقد شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به تعهدات این ستاد در اجرای تفاهم نامه افزود: ایجاد یک هسته اندیشمند متشکل از یک نفر روحانی، یک روانشناس و یک جامعه شناس خبره مد نظر است که این هسته‌ها با حضور در مساجد برای انجام گفتگوهای هم سطح، بدون تحکم و اقناعی در موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی با دو گروه مخاطب عنوان شده صحبت کنند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در ۶۰ مسجد استان مرکزی گفت: اجرای حداقل ۲ نشست گفتگوی بین نسلی در ۲ رده سنی نوجوان (سن ۱۳ تا ۱۹ سال) و جوانان (سن ۱۹ تا ۲۴ سال) با موضوع آسیب‌های اجتماعی نوجوانان و جوانان (با اولویت مشکلات تحصیلی، فعالیت‌های جنسی، اعتیاد و مواد مخدر و الکلی، رسانه‌های اجتماعی) در هر مسجد مطلوب است.

انقانی زمان اجرای فعالیت این هسته اندیشمند را اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری دانست و گفت: گفتگوی بین نسلی با هدف هم کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر استان حول موضوعات فرهنگی و اجتماعی به همت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی برگزار می‌شود.

کد خبر 6081936

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • ۱۹ گروه سرود روستایی در «کردر» خراسان رضوی رقابت می کنند
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورا پیش رود
  • فعالیت نشریه «پیام شهر» منطبق بر سیاست‌گذاری شورای پیش رود
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی