Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: امروزه، یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان که سالانه سلامت میلیون‌ها نفر را درگیر و منجر به ناتوانی و مرگ آن ها می‌شود، بیماری هپاتیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر افشین دلشاد افزود: هپاتیـت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان یا زردی نیز می گویند و هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده شود عملکرد آن می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کبد را یکی از مهمترین اعضای بدن دانست و گفت: کبد نقش حیاتی را در زندگی ما ایفا می کند و وظیفه اولیه کبد، تصفیه هر چیزی که ما می خوریم است.

دکتر دلشاد ادامه داد: کبد در مراقبت از عفونت ها کمک کرده و میکروب ها و سایر مواد سمی را از خون خارج و به سلامت ما کمک می کند همچنین کبد مسئول ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قند خون و تنظیم کلسترول و نیز مسئول کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر است.

وی اظهار داشت: هپاتیت در اثر عوامل مختلفی از جمله بسیاری از داروها، ویروس های مختلف، بیماری های خود ایمنی و بیماری های ژنتیکی پدید می آید.

دکتر دلشاد هپاتیت را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از 6 ماه به طول انجامد بــه آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن از 6 ماه بیشـتر باشـد به آن هپاتیت مزمن گفته می شود.

وی ویروس ها را مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت خواند و گفت: رایج ترین ویروس های هپاتیت، ویروس هپاتیت  A، ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C است که بیماری هپاتیت A و B پس از بیماری سل و مالاریا شایعترین بیماری عفونی و مسری است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بیماری هپاتیت عفونت التهاب یرقان بیماری هپاتیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کانون هموفیلی ایران، وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم ترین فاکتور به شمار می آیند.

برپروشان به مهم‌ترین عامل موثر در ابتلا به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولا ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.

مدیرکانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت‌های ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.

وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی گفت: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.

وی همچنین به تاثیر کمک از طرف خیرین اشاره کرد و افزود: جهت ادامه کار درمانگاه نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رویا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، مای لیدی همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد، که این اقدام‌ها می‌توانند در حمایت از بیماران هموفیلی موثر باشند.

وی افزود: در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • چالش بزرگ سپاهان در شهرآورد اصفهان
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • چالش بزرگ سپاهان در دربی اصفهان
  • پسروی آب دریا چالش بزرگ فراروی نیروگاه نکا
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟