Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@23:29:58 GMT

استیضاح؛ راه‌حل یا راه فرار

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۷۶۱۲

استیضاح؛ راه‌حل یا راه فرار

جریانی که امروز علم استیضاح را به دست گرفته و ایضاً جریانی که با عذر بدتر از گناه و تحلیل‌های فوق امنیتی و توجیهات سطحی به دنبال ممانعت از استیضاح هستند، هر دو در حال فرار از واقعیتی هستند که وظیفهٔ سنگینی را به دوش آن‌ها می‌گذارد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرحسین کمانکش؛ از همان ابتدای روند صعودی نرخ تورم و ناتوانی دولت در تأمین ارز کشور بعد از ادعای تعامل با دنیا، زمزمهٔ استیضاح رئیس‌جمهور شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۸ و پس از اتفاقات آبان ماه و اعتراضات به افزایش قیمت بنزین و وارد کردن کشور به شرایط نزدیک به جنگ داخلی توسط دولت، دوباره سخن از استیضاح به میان آمد که میسر نگشت. در این مدت هم برای چندمین بار و در پی فاجعه‌ای که دولت در وضعیت معیشت مردم به وجود آورده و به تبع آن باعث کاهش اقتدار نظام در زمینه‌های مختلف شده و حتی توان تأمین ملزومات اولیه اداره کشور را هم ندارد، مسئلهٔ استیضاح به طور جدی‌تری در مجلس مطرح شده است. مهمی که البته همان طور که پیش‌بینی می‌شد، عزمی جدی برایش به وجود نیامد!

 

از تحلیل‌های رایجی که مخالفان استیضاح خیلی عامیانه مطرح می‌کنند (اگر استیضاح اتفاق بیفتد ایران به جنگ داخلی کشیده می‌شود، دولت به دست معاون اول ناتوان روحانی می‌افتد، فرصت محاکمه دولت از بین می‌رود، چیزی به پایان دولت نمانده و آورده‌ای ندارد، از منظر بین‌المللی جلوه خوبی ندارد(!) و... ) که هیچ‌یک هم قابل پذیرش چه برای افکار عمومی و چه برای نخبگان نیست، که بگذریم و با دید انقلابی‌تر بنگریم، با یک ضعف بزرگ مواجه می‌شویم. ضعفی که علت اصلی عدم ثمربخش بودن استیضاح روحانی است. ضعف در لایهٔ ایده و حرف و ارائهٔ یک جایگزین قابل اعتماد در مقابل گفتمان روحانی برای ادارهٔ کشور.

 

جریانی که امروز عَلم استیضاح را به دست گرفته است و ایضاً جریانی که با عذر بدتر از گناه و تحلیل‌های فوق امنیتی و توجیهات آب‌دوغ‌خیاری به دنبال ممانعت از استیضاح می‌باشند، هر دو در حال فرار از واقعیتی هستند که وظیفهٔ سنگینی را به دوش آن‌ها می‌گذارد. این واقعیت همان خلأ یک ایده پیش‌برنده و حرف عملی برای اداره کشور از طرف جبههٔ انقلابی است و از آن‌جایی که کاری است محتاج تفکر، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان که اساساً به دنبال منافع خود هستند، آن را نادیده می‌گیرند و عزمی هم بین قشر انقلابی برای تحقق آن دیده نمی‌شود.

 

به جای حرف‌های تکراری که به فردای استیضاح فکر نکردید و اغتشاش می‌شود یا این‌که اصلاً رأی خود مردم بوده پس چشمشان کور، که از گوشه و کنار حرف‌های مدعیان انقلابی‌گری شنیده می‌شود، خوب است نگاهی هم به دست‌های خالی خودمان بیندازیم. ببینیم که حرفی برای ادارهٔ کشور بعد از روحانی داریم؟ راهی برای برون‌رفت کشور از بحران‌های عمیق امروز می‌شناسیم؟ و ده‌ها سؤال دیگر که از دادن جوابی نصفه و نیمه به آن‌ها ناتوانیم.

 

امروز شرایطی را تجربه می‌کنیم که اصول‌گرایان هیچ برنامه‌ای برای یک روز بعد هم ندارند و چشم امیدشان به ۱۳ آبانی است که رئیس جمهور دشمن مشخص می‌شود. وقتی هم حسن روحانی و هم قاطبهٔ آقایان مجلس شرایطی یکسان دارند، چه تفاوتی دارد چه کسی رئیس جمهور باشد؟ حتی اگر روحانی استیضاح بشود، قرار است با چه ایده و گفتمانی امید و اعتماد مردم جلب شود؟ آیا قرار است انقلابی‌ها مثل سال ۹۶ دل ببندند به دست‌های خالی یک نفر و با حساب اینکه دیگری انتخاب نشود از او حمایت کنند؟ یا به دنبال یک اصول‌گرای تکنوکرات بروند تا با تفکر هاشمی کشور را بیشتر در باتلاق فرو ببرد؟ که اگر این‌گونه عمل شود قطعاً نباید انتظار حمایت از جانب مردم را داشت!

 

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که قرار نیست کشور با «لودر» به پیش برود و کار کردن صرف، چه جهادی باشد یا نه، تغییری در شرایط ایجاد کند. تا زمانی که نتوانیم در تمام ابعاد حرفی محکم و قابل اعتماد برای اداره کشور ارائه دهیم و به تناسب آن فردی توانمند را معرفی کنیم، استیضاح که هیچ، حتی انتخابات ۱۴۰۰ هم مانند هل دادن ماشینی با لاستیک پنچر به سمت پرتگاه است؛ چرا که منتقدان دولت حتی نتوانستند عدم کارآمدی برجام که خسارت محض است را برای مردم جا بیندازند، چه رسد به این که بخواهند بر تفکر آنها پیروز شوند و نتیجه آن هم می‌شود رفتن حسن و آمدن علی و باقر و دیگران!

 

وقت آن رسیده است که نخبگان انقلابی به جای استحاله شدن در کارزار سهم‌خواهی سیاسی اصول‌گرایان و جست‌وجو کردن سخنان رهبر معظم انقلاب برای توجیه اعمال آقایان، به تبیین و پیاده‌سازی رهنمودهای اساسی ایشان در جهت استقرار دولت جوان حزب‌اللهی بپردازند و دست از وقت‌کشی بی‌مورد بر سر مسئلهٔ بی‌ثمری چون استیضاح بردارند.

 

امیرحسین کمانکش - کارشناسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استیضاح دولت روحانی برای اداره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای شهر رأی به استیضاح شهردار ارومیه داد

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: با توجه به پاسخ شهردار ارومیه به سوالات ۸ تن از اعضا شورای شهر در جلسه امروز و عدم اقناع ۶ نفر از اعضا، استیضاح شهردار تأیید و حداکثر تا ۱۰ روز نسبت به برگزاری جلسه استیضاح اقدام خواهد شد.

توماج وحیدافشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: جلسه پاسخگویی شهردار ارومیه به سوالات ۸ نفر از اعضا شورای شهر برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه شهردار ارومیه به ۹ سوال مطرح شده از سوی اعضا پاسخ‌های خود را ارائه داد و به سایر سوالات مطرح شده نیز پاسخگو و نتیجه آن عدم اقناع اکثریت اعضا شورای شهر بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: با نظر جمعی اعضا شورای شهر شروع روند استیضاح یا عدم استیضاح شهردار ارومیه مورد رأی‌گیری قرار گرفت که استیضاح شهردار ارومیه با ۶ رأی مثبت اعضا تأیید شد.

وحیدافشار تصریح کرد: ریاست شورای شهر حداکثر تا ۱۰ روز موظف به تعیین وقت جلسه استیضاح و رأی‌گیری در این خصوص خواهد بود.

وی تأکید کرد: چنانچه در آن جلسه ۸ نفر از اعضا شورای شهر به برکناری شهردار رأی بدهند وی برکنار و سرپرست جدید از بین پرسنل شهرداری ارومیه انتخاب خواهد شد و اگر آرا برکناری به حد نصاب لازم نرسید حسین مهدی‌زاده کماکان شهردار ارومیه خواهد ماند.

کد خبر 747012

دیگر خبرها

  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • شورای شهر رأی به استیضاح شهردار ارومیه داد
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • عباس عبدی بررسی کرد؛ تفاوت سه سال اول دولت رئیسی با روحانی
  • درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت
  • عباس عبدی: شاخص‌های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب‌تر از ۳ سال اول دولت روحانی است
  • حل چالش حقوق کارگران در میدان بهارستان / راهکار صولت برای فرار از چالش حقوق کارگران
  • شاخص های ۳ سال اول دولت رئیسی عقب تر از ۳ سال اول دولت روحانی است /سندچشم انداز ۲۰ ساله ایران ناکام بود