Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی است از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ (ابتدای مهرماه) تا دوم آبان‌ماه، متوسط میزان بارندگی کشور ۵.۲ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته (۱۰.۳ میلی‌متر) افت ۴۹.۵ درصدی نشان می‌دهد.

به‌گزارش روز سه‌شنبه وزارت نیرو برپایه آمار دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارش‌ها در مدت یاد شده در هم‌سنجی با میانگین ۱۱ ساله (۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلی‌متر) و میانگین بلندمدت ۵۲ ساله (۸.۴ میلی‌متر) نیز کاهش نشان می‌دهد.
بیشترین میزان بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی تا دومین روز آبان‌ماه سال‌جاری را استان گیلان با ۸۸.۸ میلی‌متر بارش به خود اختصاص داده که نسبت به سال آبی گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش مقایسه‌ای، استان‌های لرستان، خراسان‌جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان‌وبلوچستان طی این مدت زمان بدون بارندگی بوده‌اند.
استان خراسان شمالی با ۷.۴ میلی‌متر بارندگی، بیشترین اختلاف را با ۲۳۶ درصد افزایش نسبت به مقدار بارش سال آبی گذشته به ثبت رسانید. این استان در سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ دارای ۲.۲ میلی‌متر بارندگی بوده است.
مقایسه درصد اختلاف سال آبی جاری با متوسط درازمدت بین استان‌های کشور نشان‌ می‌دهد البرز با ۸۲ درصد، قزوین ۵۲ درصد و تهران ۲۲ درصد نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله)، بیشترین میزان افزایش در بارش‌ها را داشته‌اند.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلی متر سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال بارش ۸۰ میلی‌متر در جنوب استان کرمان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان از صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی و احتمال بارش ۸۰ تا ۹۰ میلیمتر باران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در جنوب استان کرمان خبر داد. - اخبار استانها -

محسن عراقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به نقشه‌های هواشناسی، اظهار داشت: یک سامانه بارشی که در چند روز آینده استان کرمان و استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بارندگی‌های سنگینی را در جنوب استان کرمان داشته باشیم، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی احتمال بارش برف و تگرگ در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان کرمان هم وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان، با بیان اینکه تا کنون دو هشدار هواشناسی صادر شده که یکی نارنجی و دیگری قرمز است، گفت: هشدار سطح قرمز هواشناسی مربوط به 5 استان جنوبی کشور است.

وی با بیان اینکه این هشدار به صورت سراسری صادر شده است و همه این استان‌ها طی روزهای آتی در آماده باش هستند، ادامه داد: این هشدار سطح قرمز شهرستان‌های نیمه جنوبی استان کرمان را هم شامل می‌شود.

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه این سامانه بقیه شهرستان‌های استان کرمان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: بارندگی را در همه شهرستان‌های استان کرمان داریم اما این بارندگی‌ها در شهرستان‌های جنوبی استان سنگین است.

مرخصی تمام مدیران استان کرمان لغو شد

وی با بیان اینکه این سامانه در جنوب کشور فعالیت زیادی دارد و شدت فعالیت آن در روز سه‌شنبه و چهارشنبه است، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که 80 تا 90 میلیمتر بارندگی را این دو روز در جنوب استان داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه این بارندگی‌ها از ساعات پایانی امشب در سطح استان آغاز می‌شود، ادامه داد: عمده فعالیت این سامانه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است و پیش‌بینی می‌شود که این سیستم روز پنجشنبه از مرزهای استان کرمان خارج شود.

وی با بیان اینکه مدل‌های هواشناسی متفاوتی در ارتباط با این سامانه بارشی داریم که برخی از مدل‌ها تا 200 میلی‌متر بارندگی را هم ثبت کردند، گفت: اما عمده مدل‌ها بارش حدود 80 میلیمتر را پیش‌بینی کردند و در کل میزان بارش‌ها خیلی زیاد است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • احتمال بارش ۸۰ میلی‌متر در جنوب استان کرمان
  • فعلا خبری از بارش‌های چشمگیر در کرمانشاه نیست/ رشد ۱۶ درصدی بارش‌ها
  • خوشحالی مردم روستا‌های بخش رخ از بارش باران بهاری
  • کنگان سربیشه با ۱۷ میلی متر رکوردار بارش باران در خراسان جنوبی شد
  • کاهش ۴.۴ درصدی میانگین بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲ در لرستان
  • افزایش ۴۱ درصدی بارش‌های مطلوب در مازندران
  • ۴۳۳ میلی متر بارندگی سال آبی جاری در مازندران ثبت شد
  • افزایش ۳۵ درصدی بارندگی در استان همدان
  • ۳۷۶ میلی متر بارش در کردستان به ثبت رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی میزان بارندگی‌ها در قزوین