Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله بیش از 88 میلیون تن پلاستیک(پلی اتیلن) در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و بازیافت این مواد از روشی که آسیب کمتری به محیط زیست بزند اهمیت خاصی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، تولید بیش از 88 میلیون تن پلاستیک(پلی اتیلن) در صنعت پتروشیمی سبب شده است که دانشمندان تلاش کنند تا راهی تازه برای تولید پلاستیک‌های قابل بازیافت را معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر انسانی در جهان روزانه با انواع پلاستیک سروکار داشته و از وسایل پلاستیکی متفاوتی استفاده می‌کند. هرچند پلاستیک یکی از کاربردی‌ترین وسایل در دست انسان‌ها است و موارد استفاده متعددی دارد و بررسی‌ها نشان داده است این محصول تولید شده از مواد نفتی آسیب زیادی به طبیعت زده و محیط زیست را به شدت آلوده می‌کند.

شرکت‌های جمع‌آوری زباله برای از بین بردن پلاستیک‌ها و یا بازیافت این مواد از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بخشی از زباله‌های جمع‌آوری شده دفن می‌شود قسمتی دیگر سوزانده شده و حجم زیادی از زباله‌های پلاستیکی نیز بازیافت شده و به چرخه مصرف بازمی‌گردند. سوزاندن مواد پلاستیک موجب تولید گازهای سمی شده و زندگی انسان‌ها و سایر موجودات را به خطر می‌اندازد.

روش تازه‌ای که برای بازیافت پلاستیک‌ها معرفی شده است باعث می‌شود ساختار مولکونی این مواد تغییر کرده و سریع‌تر در فعل‌انفعالات شیمیایی درگیر شوند. البته این اولین بار نیست که دانشمندان روشی برای تجزیه سریع پلی اتیلن معرفی می‌کنند ولی در این روش دمای ذوب پلاستیک تا حد قابل توجهی پایین آورده شده است. در روش‌های معمولی بازیافت پلاستیک، مواد را تا 930 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کنند ولی این دما در روش جدید برابر با 570 درجه سانتی‌گراد است.

کمتر بود دمای مورد نیاز برای انجام فرایند بازیافت در این روش عاملی برای تولید کمتر گرما و مصرف بهیه‌تر برق و آب است.  در چنین شرایطی قطعاً آسیب کمتری نیز به محیط زیست وارد می‌شود. این روش هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد و احتمالاً در آینده نزدیک به طور گسترده به‌‌کارگیری می‌شود.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: محیط زیست بازیافت پلاستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان تولید و به مرکز پسماند و بازیافت همدان ارسال می‌شود.

مهدی آزاد افزود: در این مرکز با راه اندازی حوضچه‌های بازیافت بخش زیادی از پساب‌های زباله‌ها در حوضچه‌هایی جمع و به تدریج خشک می‌شوند.

او همچنین گفت: حوضچه سوم امروز وارد مدار تصفیه فاضلاب و با لایه ریزی مناسب مانع نفوذ پساب زباله به زمین شده است.

به گفته مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان، برای این حوضچه ۶ میلیارد تومان هزینه شده است و قرار است از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی بخش زیادی از زباله از مبدا جدا و بازیافت شود.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • تاکید بر لزوم استفاده کمتر از پلاستیک
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها