Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل بهزیستی استان البرز از اجرای طرح غربالگری برای ۵۶ هزار کودک این استان در سالجاری خبر داد. - اخبار استانها -

اسداله حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، درباره ارائه خدمات پیشگیری از تشدید بیماری‌هایی که منجر به نابینایی و یا کم بینایی کودکان می‌شود اظهار داشت: در این راستا طرح غربالگری ویژه کودکان 3 تا 6 سال توسط بهزیستی استان البرز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال گذشته 98 هزار کودک برای غربالگری تعیین شده بود، افزود: 126 درصد این تعهد محقق شد و 123 هزار و 982 کودک زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

36 هزار کودک امسال در گیلان تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند

تهران| غربالگری نوزادان بهارستانی از بیماری های متابولیک ارثی آغاز شد

رئیس دادگستری گلستان: 808 زندانی با اجرای طرح غربالگری آزاد شدند

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه "در سال‌جاری  با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مهدهای کودک تغییراتی در این برنامه صورت گرفت" بیان کرد: تعداد تعیین شده برای انجام غربالگری در سال جاری 56 هزار نفر است که تاکنون 23 درصد آن انجام شده است.

حیدری با اشاره به اینکه تعداد کودکان ارجاع شده به مراکز تخصصی 7هزار و 861 نفر بود، تصریح کرد: 5 هزار و 451 کودک مبتلا به عیوب انکساری، 50 مبتلا استرابیسم و 885 نفر نیز به تمبتلا بودند.

وی در خصوص ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان استان البرز خاطرنشان کرد: در کنار حمایت‌های مالی برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه "تلاش بهزیستی کمک به جامعه هدف است" گفت: در حال حاضر 190 نفر از افراد نابینا و کم بینا از مستمری بهزیستی بهره‌مند و برای 84 نفر نیز شهریه دانشگاه پرداخت شده است.

انتهای پیام/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهزیستی استان البرز طرح غربالگری هزار کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان

افروز صفاری فرد مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به افزایش رشد سالمندی در کشور گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی به تمامی افراد بالا‌ی ۶۵ سال سالمند گفته می‌شود. به طور متوسط میزان رشد جهانی جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال هر ساله ۲.۵ درصد است. در ایران میزان رشد از ۴.۳ درصد در سال ۱۳۷۵، به ۵.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ افزایش یافته است.

 بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران، ۲۶ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل خواهد داد. وی با بیان اینکه دمانس، بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، افزود: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور با بیماری‌های شایع دوران سالمندی مواجه خواهیم شد. مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با تأکید بر توجه ویژه به مشکلاتی که بر اثر رشد جمعیت سالمندی ایجاد خواهد شد، درباره غربالگری اختلالات شناختی- دمانس در سالمندان گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور و لزوم پرداختن به این مقوله، غربالگری افراد در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال به صورت پایلوت در استان‌های یزد و قزوین در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح مذکور دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص مداخلات درمانی و توانبخشی است، گفت: غربالگران، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تست‌های غربالگری برای‌شان تعریف شده است. آگاه‌سازی به صورت استفاده از پمفلت، جزوه، پوستر، بروشور آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی انجام می‌شود. آزمون‌های غربالگری بر اساس الگوریتم‌های پیش‌بینی شده در طرح انجام خواهد شد و در صورت شناسایی موارد پرخطر، برای تشخیص دمانس پیش‌رونده به متخصصین ارجاع داده می‌شوند تا بر اساس پروتکل تشخیصی مندرج در سند ملی دمانس، اقدامات تشخیصی انجام شود. درصورت لزوم این افراد برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد.

تشخیص زودهنگام از افت عملکرد افراد جلوگیری می‌کند

صفاری‌فرد گفت: پس از انجام فراخوان در این دو استان برای جذب کارشناسان و پزشکان واجد شرایط، در مجموع تعداد ۲۱۹ نفر کارشناس دارای مدرک روانشناسی و ۱۹ پزشک با تخصص‌های مغز و اعصاب، اعصاب و روان و طب سالمندی انتخاب شدند و در کلاس‌های آموزشی ویژه طرح دمانس شرکت کردند. دوره آموزشی ویژه کارشناسان غربالگر و پزشکان شامل آموزش‌های تئوری و عملی، انجام تست‌های مشخص روی سالمندان و آشنایی با سامانه ویژه طرح برای وارد کردن اطلاعات و داده‌ها در نرم‌افزار مربوطه بود.

وی هدف از اجرای این طرح را تشخیص بموقع این بیماری (دمانس) دانست و گفت: تشخیص بموقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند و هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت. با آزمون‌هایی که بتوانند غربالگری دقیق‌تری را در سنین پایین‌تر انجام دهند می‌توان به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری کمک کرد. این در حالی است که فشار بار مراقبتی ناشی از ابتلا به دمانس، چالش بزرگی برای اقتصاد، بهداشت و آینده جوامع ایجاد می‌کند.

سالمندان برای انجام غربالگری چه کنند؟

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر طبق دستورالعمل ویژه طرح دمانس- وفق برنامه کشوری دمانس در نظام سلامت ایران- مراحل آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی، فراخوان و جذب نیرو‌های کارشناسی و پزشکان واجد شرایط و آموزش‌های کامل ایشان انجام شده است. غربالگری سالمندان توسط کارشناسان غربالگر آموزش‌دیده در مجموع در ۹۲ پایگاه در دو استان یزد و قزوین در حال انجام است. این پایگاه‌ها شامل مراکز روزانه سالمندی توانبخشی، کانون بازنشستگان، مراکز سالمندی شهرداری و ... است.

صفاری‌فرد افزود: سالمندان مشکوک به ابتلا به دمانس، بر اساس نتایج حاصله از انجام ۴ تست ویژه غربالگری توسط غربالگران آموزش‌دیده، به پزشکان متخصص آموزش‌دیده ارجاع می‌شوند و در نهایت سالمندان با تشخیص نهایی دمانس، برای مداخلات درمانی و توانمندسازی ارجاع می‌شوند.

وی تأکید کرد: تمامی هزینه‌های غربالگری تا مرحله تشخیص بر عهده دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است و اقدامات لازم برای تسهیل دسترسی سالمندان با تشخیص دمانس برای دستیابی به خدمات توانمندسازی مراکز روزانه سالمندی تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور با معاونت توانبخشی انجام شده است.

به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تا کنون برای ۵۴ هزار سالمند در دو استان یزد و قزوین، غربالگری دمانس انجام شده است.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • ۶۷۸ کودک بهزیستی زنجان تحت حمایت حامیان قرار دارند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • ارائه ۵۱ هزار مشاوره تلفنی در‌ بهزیستی البرز
  • ارایه بیش از ۵۱ هزار مشاوره تلفنی رایگان در البرز
  • برقراری بیش از ۵۱ هزار مشاوره تلفنی رایگان با بهزیستی استان البرز