Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش ملی دانش‌آموزی پنجاه و هشتمین سال اهدای جایزه بنیاد البرز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌ علی‌اکبری نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان صبح امروز به‌صورت ویدئوکنفرانس و ارتباط تصویری هم‌زمان در تهران و ۲۰ مرکز استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از این همایش طی سخنانی با بیان اینکه علم از جنس نور است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء»؛ علم نوری است که خدا در قلب هر که بخواهد قرار می‌دهد. درعین‌حال کسی که هستی را درک می‌کند و بیناست باآنکه که درکی از آن ندارد برابر نیست؛ «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمی‌ وَ الْبَصِیرُ».

وی ادامه داد: علم سرچشمه تقوا و ترس از خداست و ترس به خشیت خدا مربوط است؛ «تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ». علم سرچشمه زهد است، زاهد کسی است که دنیاطلب نباشد. حیات دنیا چیزی جز متاع دنیوی نیست و کسی که دنیاطلبی می‌کند از علم بهره زیادی نبرده است. 

خاموشی علم  را سرچشمه ایمان  برشمرد و یادآور شد: انسان‌های عالم مؤمن‌اند و انسان‌های جاهل ایمان ندارند. علم سرچشمه قدرت نیز هست، اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت قوی باشیم باید عالم باشیم؛ «عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی». علم همچنین سرچشمه صبر و شکیبایی و پیشرفت‌های مادی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  اضافه کرد: در این مسیر باید مراقب تلف شدن زمان و عمرمان باشیم. اکنون‌که همه‌چیز به‌واسطه شیوع بیماری مجازی شده است، ازجمله کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ... خوب است از این فرصت برای جهش جریان دانش استفاده کنیم. 

خاموشی تصریح کرد:کاری که عالم انجام می‌دهد، جست‌وجو کردن و یافتن خیرات و برکات و راه‌های تکامل است و کار دانشمند، تفکر و تعقل است. ما باید از روخوانی در علم فاصله بگیریم و به تولید روی بیاوریم. آینده از آن شما نوجوانان و جوانان است.

وی تأکید کرد: در سازمان اوقاف از سال‌ها قبل این سیاست مدنظر بوده که وقف در خدمت تولید علم قرار گیرد. کارهای زیادی انجام شده، همکاری‌های بسیاری صورت گرفته و جوایز این همایش هم همه‌ساله افزایش پیدا کرده است. امیدواریم روزی فرا رسد که سرآمد جوایز علمی کشور جایزه بنیاد البرز باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به وقف علمی ، اظهار کرد: پیش‌ازاین شاهد وقف علمی تجهیزات پزشکی بودیم که منجر به تولیداتی در حوزه پزشکی و ساخت ایمپلنت‌های استخوانی و پروتزهای مفاصل شد که کیفیت آن‌ها در حد نمونه‌های خارجی است. در آینده‌ای نزدیک نیز اصلی‌ترین فاز کارخانه در این حیطه احداث می‌شود که کارخانه‌ای بزرگ درزمینهٔ ساخت تجهیزات پزشکی در جمهوری اسلامی خواهد بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید کردند جریان علم باید ما را از تحریم خارج کند، گفت: باید به سمت بومی‌سازی دانش حرکت کنیم. در پتنت‌های رده‌های چهارم و پنجم اوقاف می‌تواند حمایت و همکاری داشته باشد. همان‌گونه که اخیراً در تولید جنین گاوی که جهاد دانشگاهی کار بسیار مفخم و عالمانه‌ای انجام داده، ما نیز همکاری‌هایی با آن‌ها داشته‌ایم. فاز یک این کار آغاز شده و پروژه‌ای بسیار اقتصادی است و تحریم‌ها را دور می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در ادامه این مراسم گفت: موفقیت کنونی شما تجربه مغتنم و قیمتی است که حاصل جمع انتخاب و هدف‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی مناسب و تلاش و مجاهدت و منهای تنبلی و سستی و غرور و ضرب در توکل و توسل به خداوند است. این موفقیت می‌تواند با همت مضاعف حفظ، تکرار و تکثیر شود و ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: این موفقیت علمی می‌تواند در عرصه‌های دیگری مانند اخلاق، تندرستی و فعالیت‌های اجتماعی تکثیر شود و الگویی برای بهره‌مندی در سایر عرصه‌ها شود، اما یک خطر بسیار بزرگ کسی را در مسیر موفقیت است تهدید می‌کند و آن غرور و خودشیفتگی است.

حاج علی‌اکبری افزود: خوددشیفتگی در کنارهر موفقیتی قرار گیرد انسان را دچار سقوط می‌کند. غرور نتیجه درشت‌نمایی است، لذا درست‌نمایی و به اندازه دیدن انسان را رشد و از سقوط نجات می‌دهد. انسان باید تمرین کند خود مشوق خود باشد و نیز بتواند خود را تنبیه کند، همان‌طور که امام رضا(ع) می‌فرماید: «اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِی إِذَا اَحْسَنَ اِسْتَبْشَرَ وَ إِذَا اَسَاءَ اِسْتَغْفَرَ؛» مؤمن کسی است که چون نیکی کند شاد شود و چون بدی کند استغفار نماید. 

وی همچنین تصریح کرد: با داشتن نعمت جوانی فرد می‌تواند به همه آرزوهایی که دارد برسد، نعمت جوانی، نعمت مادر نسبت به سایر نعمت‌هاست و البته ماندگار نبوده و زود از دست می‌رود. شما می‌توانید با داشتن جوانی به آرزوهای بزرگ علمی، معنوی، اجتماعی و ... دست پیدا کنید. قدر جوانی را برای برقراری ارتباطی نزدیک و دوستانه و شیرین با خالق بدانید. 

نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تجربه شیرین ارتباط با اولیای خدا و انسان‌های کامل و بزرگان و عالمان، تجربه‌های خاص دوران جوانی است. خطری که جوان را در اینجا تهدید می‌کند این است که انسان دچار غفلت نسبت به خود شود و مواظبت از فکر و دل‌ نداشته باشد. شیطان و شیاطین جوانان را طواف می‌کنند تا یک جایی از طریق ورودی‌های وجود او که چشم و گوش‌ اوست در فکر او رخنه کند.

وی با تأکید بر اینکه احسان به پدر و مادر و خضوع و خشوع و خاکسار بودن در برابر آنها و نیز رعایت ادب علمی از راه‌های میان‌بر برای مقابله با این خطرات است، گفت: داشتن روحیه انقلابی نیز در این مسیر بسیار کمک‌کننده است. روحیه انقلابی یعنی موفقیت‌های شخصی خود را مقدمه و پایه برای موفقیت‌های ملی و جهانی و بزرگ قرار دهید و اسیر هدف‌های شخصی نشوید و به خیر برای بشر فکر کنید و در واقع آرزوهای خود را به خواسته‌های الهی گره بزنید.

کد خبر 5057865

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سازمان اوقاف و امور خیریه سید مهدی خاموشی وقف معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امام رضا ع ویروس کرونا رادیو گفتگو توهین به پیامبر رضا داوری اردکانی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تمدن اسلامی مهدویت مرکز فرهنگی شهر کتاب سازمان سمت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه حجت الاسلام والمسلمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی

رئیس جمهور بر ضرورت فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی تأکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز چهارشنبه هیئت دولت با تبریک ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و تجلیل از برنامه‌ریزی و برگزاری اجتماع معنوی روز گذشته مردم روزه‌دار در ورزشگاه آزادی، بر ضرورت فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی تأکید کرد.

رئیس جمهور سفرهای نوروزی را از جمله بسترهای نشاط‌آفرین در کشور دانست و ضمن تأکید بر تلاش بیشتر مسئولان مرتبط برای تأمین امنیت و رفاه مسافران نوروزی، تصادفات جاده‌ای را نگران‌کننده و نقطه مقابل این نشاط دانست و افزود: کاهش هر چه بیشتر آمار تصادفات جاده‌ای تلاش بیشتر مسئولان مرتبط را می‌طلبد.

ضرورت تکریم و بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و چهره‌های علمی پیشکسوت در دانشگاه‌ها، از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت بود که دکتر رئیسی با اشاره به سیره اهل بیت (ع) در گرامیداشت علم و عالم، حضور بزرگان علمی در مراکز علمی و پژوهشی را پشتوانه‌ای برای دانشگاه‌هاست دانست و بر توجه بیش از پیش به بهره‌مندی از ظرفیت علمی این چهره‌های علمی در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

رئیس جمهور همچنین از همه دستگاه‌های اجرایی خواست در سال جدید با بهره‌گیری هر چه بیشتر و بهتر از رسانه‌ها برای تشریح برنامه‌ها و تبیین عملکردها و بیان دیدگاه‌ها و مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای دشمن برنامه‌ریزی کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گزارشی از نوسازی ناوگان کشنده‌های کشور خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دولت و واردات 6 هزار خودرو کشنده در سال گذشته، تعداد خودروهای وارده شده از این دست به کشور طی دو سال و نیم گذشته به 25 هزار دستگاه رسید و نوسازی ناوگان کشنده‌های کشور در سطح مطلوبی قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در نوسازی ناوگان حمل و نقل در سال گذشته پرداخت و افزود: از سال 1398 تا 1401، 57 هزار و 607 خودرو در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده، این در حالی است که تنها در سال گذشته 68 هزار خودرو یعنی 18 درصد بیش از 4 سال قبل از آن در ناوگان حمل و نقل جایگزین شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جلسه امروز گزارشی از ارتقاء شاخص توسعه ارتباطات در کشور ارائه کرد و گفت‌: مهم‌ترین شاخص ارزیابی توسعه ارتباطات در کشورها، شاخص اتحادیه بین‌المللی مخابرات (IDI) است که براساس ارزیابی‌های این اتحادیه در دو بخش پوشش فراگیر و کیفیت ارتباطات و میزان استفاده مردم از زیرساخت‌های ارتباطی، کشور رشد 47 درصدی و ارتقاء 6 رتبه‌ای داشته است.

وزیر نفت نیز در گزارش خود از پیشرفت 36 درصدی پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت مردمی خبر داد و گفت: با جمع‌آوری 7  میلیون متر مکعب از گازهای مشعل علاوه بر تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، برای 600 نفر به صورت مستقیم و 1200 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • فاصله سهام جامانده از رشد نسبت به شاخص ساز‌ها کم خواهد شد؟
  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • تأکید رئیس‌جمهور بر ضرورت استفاده از ظرفیت اساتید پیشکسوت
  • لزوم تلاش بیشتر مسئولان برای کاهش تصادقات جاده‌ای / بستر افزایش نشاط اجتماعی فراهم شود
  • تأکید رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی
  • لزوم برنامه‌ریزی مردمی برای راهپیمایی روز جهانی قدس
  • فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت منتشر شد
  • دنباله‌روی از الگو‌های حکمرانی غربی نتیجه فاصله‌گیری از قرآن است
  • لزوم لایروبی انهار در گیلان