Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:03:26 GMT

ساخت نانوذراتی که سلول‌های سرطانی را می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۹۳۲۱

ساخت نانوذراتی که سلول‌های سرطانی را می‌شود

به گزارش سه شنبه ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان سنگاپوری نانوذراتی تولیدکردند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را بدون عوارض جانبی از بین ببرد. آن‌ها روش جدیدی برای تولید این نانوذرات ارائه کردند، نانوذراتی که با اسیدآمینه پوشانده شده و قادر به از بین بردن تومور سرطانی است.

جامعه علمی سخت تلاش می‌کند تا درمان‌های جدیدی برای سرطان ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشورهای پیشرفته، سرطان عامل اصلی مرگ و میر محسوب می شود.

برای حل این مشکل محققان سنگاپوری رویکرد تازه‌ای ارائه کردند، پیشنهاد آن‌ها استفاده از نانوذراتی است که به محض ورود به سلول‌های غیرطبیعی، آن را تخریب می‌کند.

سلول‌های سرطانی سلول‌هایی هستند که به‌صورت غیرقابل کنترلی تکثیر می‌کنند که این کار به‌دلیل جهش ژنتیکی است. برخی سلول‌های سرطانی ژن LAT-۱ را بیش از حد بیان می‌کنند که وظیفه آن‌ها انتقال اسیدآمینه از محیط خارج سلول به سیتوپلاسم است.

در این پروژه، محققان نانوذراتی موسوم به nano-pPAAM سنتز کردند که قطری در حدود ۳۰ نانومتر داشته و روی آن‌ها ال‌فنیل‌آلانین قرار دارد که یک اسیدآمینه ضروری است.

این نانوذرات با حامل LAT-۱ حرکت کرده تا نیاز سلول به اسیدآمینه را تامین کند. اما با وارد شدن به سلول موجب خودکشی سلول می‌شوند. در حقیقت نانوذرات موجود در سیتوپلاسم مزاحم‌های سلولی محسوب می‌شوند که به هرقیمتی که شده سلول را از بین می‌برند.

دانشمندان در مقاله‌ای که به چاپ رساندند، نشان دادند که حضور این نانوذرات مسیرهای استرس اکسیداتیو، مکانیسم دفاعی سلول را فعال می‌کند. اما غلظت زیاد ROS (گونه اکسید واکنش‌پذیر) در سلول منجر به مرگ آن می‌شود.

برای تست عملکرد، محققان آزمایش‌هایی را در محیط کشت و روی موش‌ها انجام دادند. آزمایش‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطان پستان انجام شد؛ نتایج نشان داد که وجود نانوذرات nano-pPAAM می‌تواند روی از بین بردن سلول‌های سرطانی موثر باشد.

این نانوذرات روی موش‌های حاوی سلول‌های سرطان پستان نیز مورد آزمایش قرار گرفته که نتایج نشان از کوچک شدن حجم توده سرطانی در موش‌ها دارد.

برچسب‌ها ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان اخبار کنکور سلول های سرطانی سلول های سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!