Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@22:02:36 GMT

لزوم اصلاح تغذیه و سبک زندگی در فصل پاییز

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۹۴۱۸

لزوم اصلاح تغذیه و سبک زندگی در فصل پاییز

امسال که شیوع کرونا با سرماخوردگی فصلی و حساسیت مقارن شده است؛ بیشتر باید مراقب سلامتی خود و خانواده مان باشیم. خانم‌ها به عنوان رکن اصلی هر خانه مسئولیت بیشتری را در قبال سلامتی افراد خانه دارند. با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه می‌شود تاحدودی از بیماری‌های این فصل جلوگیری کرد.

غذا‌های با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذا‌هایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذا‌هایی که مزاج گرم دارند و خون ساز هستند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبگوشت، گوشت گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذا‌های ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.

برای افزایش رطوبت بدن غذا‌های آب‌پز بخورید

با توجه به کاهش بارش‌ها در برخی شهر‌ها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک به افزایش تری و رطوبت بدن، غذا‌های آب‌پز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذا‌های فراوری شده نظیر کنسرو‌ها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید. علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کم کنید و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو، عسل و خاکشیر بهره ببرید.

بهترین میان وعده‌ها در پاییز

مصرف مغز بادام و پسته به‌خصوص به صورت حریره از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل به‌خصوص برای کودکان به شمار می‌آید. برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسید‌های چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده هم توصیه می‌شود، اما توجه داشته باشیم که باید از زیاده روی حتی درباره مواد غذایی مجاز نیز دوری کنیم.

چگونه پوست را از خشکی برهانیم؟

در این فصل استحمام با آب گرم همراه با روغن‌مالی در حمام با روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، بابونه یا کنجد به پیشگیری از بروز خشکی‌ها و لطیف و حالت‌پذیر ماندن پوست کمک می‌کند ضمن این‌که خارش، اگزما، خونریزی و ترک پوست به این روش التیام می‌یابد.

با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود که باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود که بهترین آن‌ها انجیر و روغن زیتون است. البته اگر فرد مبتلا به دیابت نباشد می‌تواند انجیر را به صورت خشک، روزی سه تا پنج عدد استفاده کند. در صورت خشکی بیش از حد مزاج، می‌توان انجیر را شب در گلاب خیس و صبح ناشتا استفاده کرد.

 

منبع: خراسان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرماخوردگی سرماخوردگی فصل پاییز مزاج گرم سبک زندگی پارسی خبر فصل پاییز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۹۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب

ترک خوردن لب‌ها: علت‌ها و راه‌های درمان – ترک خوردگی لب‌ها یک مشکل رایج است که اغلب به دلیل عدم مراقبت مناسب از لب‌ها، عاداتی مانند کندن پوست لب یا گاز گرفتن لب‌ها در زمان استرس رخ می‌دهد.

به گزارش فرطب، این مشکل بیشتر در هوای سرد مشاهده می‌شود، ولی ممکن است در دیگر زمان‌های سال نیز بروز کند. ترک خوردگی شدید لب‌ها می‌تواند منجر به درد نیز شود. در این مقاله، ما به تفصیل به بررسی علل و روش‌های مقابله با این مشکل پوستی می‌پردازیم.

چرا لب‌های ما ترک می‌خورند؟ ۴ علت اصلی ترک خوردگی لب‌ها

۱) شرایط آب و هوایی: نقش سرما و نور خورشید در ترک خوردگی لب‌ها
سرمای هوا و هوای خشک زمستانی می‌تواند باعث از دست رفتن رطوبت لب‌ها شود و در نتیجه، آن‌ها را خشک و ترک‌خورده نماید. علاوه بر این، قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور مستقیم آفتاب نیز می‌تواند به لب‌ها آسیب رسانده و منجر به ترک خوردگی شود.

۲) کم‌آبی بدن: چگونه آب کافی نوشیدن از ترک خوردن لب‌ها جلوگیری می‌کند
ننوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند باعث خشکی پوست و در نتیجه ترک خوردگی لب‌ها شود. هیدراتاسیون مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست، از جمله پوست لب‌ها، ضروری است.

۳) تأثیر مواد غذایی محرک بر لب‌ها
بعضی مواد غذایی مانند رنگ‌های قرمز یا مواد دارای طعم دارچین در آبنبات‌ها، قرص‌ها و آدامس‌ها می‌تواند به پوست لب‌ها آسیب رسانده و ترک خوردگی آن‌ها را تشدید کند. آب مرکبات نیز می‌تواند باعث تحریک و خشکی لب‌ها شود.

۴) واکنش‌های پوستی به ویتامین‌ها: علل و پیشگیری
مصرف بیش از حد ویتامین A و واکنش به مکمل‌های ویتامین B12 می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و تورم لب‌ها شود، به ویژه اگر بدن در معرض باد و خورشید قرار گیرد. مصرف مناسب ویتامین‌ها برای جلوگیری از این واکنش‌ها مهم است.

درمان و پیشگیری از ترک خوردگی لب‌ها: راه‌های مؤثر برای دستیابی به لب‌هایی سالم

۱) راهکارهای مرطوب‌سازی: استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و بخور برای مقابله با خشکی لب‌ها، استفاده از رطوبت‌ساز و دستگاه بخور در محیط زندگی و کار می‌تواند کمک‌کننده باشد. این دستگاه‌ها رطوبت هوا را افزایش داده و به حفظ رطوبت لب‌ها کمک می‌کنند.

۲) پماد هیدروکورتیزون: یک درمان دارویی در موارد شدید ترک خوردگی لب‌ها، پزشکان ممکن است پماد هیدروکورتیزون ۲.۵% را تجویز کنند. این پماد استروئیدی با وجود قدرت پایین، در کاهش خشکی و التیام لب‌ها تأثیر بسزایی دارد و باید روزانه چهار مرتبه استفاده شود.

۳) نوشیدن آب کافی: تأثیر هیدراتاسیون بر سلامت لب‌ها نوشیدن آب کافی، به ویژه در صورتی که علت خشکی لب‌ها کم‌آبی بدن باشد، ضروری است. بزرگسالان باید هر روز بین ۹ تا ۱۲.۵ لیوان آب بنوشند، به خصوص اگر فعالیت بدنی زیادی دارند.

۴) استفاده از کرم‌ها و بالم‌های نرم‌کننده برای مقابله با ترک خوردگی لب‌ها، استفاده از نرم‌کننده‌ها مانند وازلین و بالم‌های لب حاوی موم بسیار مؤثر است. استفاده منظم از این محصولات به بهبود وضعیت لب‌ها و جلوگیری از خشکی مجدد آن‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

ترک خوردگی لب‌ها را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و پماد هیدروکورتیزون درمان کرد. نوشیدن آب به میزان کافی نیز برای حفظ رطوبت لب‌ها ضروری است. علاوه بر این، استفاده منظم از نرم‌کننده‌های لب مثل وازلین یا بالم‌های حاوی موم، به حفظ سلامتی و زیبایی لب‌ها کمک می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • قهوه خورها بخوانند
  • لزوم کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی تهران/ پر مصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • راه‌های موثر برای درمان ترک خوردن لب
  • اگر هر روز نوشابه بخورید چه بلایی سر بدن‌تان می‌آید؟
  •  نوسازی ۸۹ کیلومتر از شبکه آب‎رسانی استان همدان
  • اصلاح ۸۰ کیلومتر از شبکه های آب همدان شد
  • «نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
  • برگزاری همایش همگانی سبک زندگی سالم در بافق