Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمستان سال گذشته، تلفات غیرعادی بیش از ۴۳ هزار پرنده مهاجر در خلیج گرگان در محدوده استان مازندران آغاز شد و در ادامه به گلستان رسید؛ حالا با آمدن میهمانان پاییزی و آن هم در روزهای کرونایی، نگرانی‌ها دوباره بالا گرفته و چشم محیط‌زیستی‌ها و پژوهشگران به چنگر و فلامینگوها که بیشترین گونه‌های تلف‌شده در سال گذشته بودند، دوخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته بعد از مرگ‌ومیر شمار زیادی از پرندگان آبزی مهاجر در خلیج گرگان، شایعات مختلفی در خصوص علت مرگ این پرندگان وجود داشت تا این‌که سازمان دامپزشکی، علت مرگ این پرندگان را بیماری بوتولیسم اعلام کرد. این روزها که در آستانه فصل مهاجرت پرندگان به خلیج گرگان قرار داریم، مجدداً شایعات در خصوص علت این مرگ‌ومیرها و نگرانی از خطراتی که برای سلامت مردم منطقه دارد، قوت گرفته است.

کم‌کم با سرد شدن هوا در سیبری، پرندگان، مهاجرت خود را به بخش‌های جنوبی‌تر زمین شروع می‌کنند. خلیج گرگان یکی از محل‌هایی است که همه سالانه میزبان هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر و زمستان گذران است. سال گذشته دقیقاً در زمان تلفات غیرعادی پرندگان در خلیج گرگان، تلفات پرندگان به همین شکل در کشور چین هم اتفاق افتاد و همزمانی آن با شیوع کرونا، ابهاماتی را در خصوص ابتلای پرندگان به کرونا به وجود آورده است.

البته مدیران دامپزشکی استان گلستان این موضوع را رد و اعلام کردند که احتمال می‌دهند با توجه به این‌که کیفیت آب خلیج گرگان تغییری نکرده، امسال نیز تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان به علت شکل‌گیری پدیده بوتولیسم رخ دهد.

احتمال دخالت ویروس‌های ناشناخته در مرگ‌ومیر پرندگان

عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: تلفات پرندگان مهاجر آبزی از بخش غربی خلیج گرگان شروع شد. بعد از این تلفات از محققان و مراکز تحقیقاتی خواسته شد که علت این مرگ‌ومیر را بررسی کنند. در ابتدا شایعه وارد کردن سم توسط افراد محلی با توجه به عدم صدور پروانه شکار و به ‌نوعی انتقام مطرح بود که این موضوع بعد از آزمایش به‌طور کامل رد شد. سازمان دامپزشکی بعد از بررسی نمونه‌های مختلف به این نتیجه رسید که علت مرگ‌ومیر پرندگان، سم بوتولیسم بوده است.

حمیدرضا رضائی در خصوص شرایط ایجاد بیماری بوتولیسم گفت: برای ایجاد بوتولیسم باید دمای آب به بالای ۲۵ درجه برسد در حالی ‌که در آن زمانی که تلفات داشتیم، در اندازه‌گیری‌های ما دمای آب در گرم‌ترین ساعت روز و حتی در کمترین عمق به بالای ۱۵ درجه هم نمی‌رسید. یکی دیگر از شرایط ایجاد بوتولیسم، سکون آب است که یک هفته بعد از حضور ما در منطقه، خلیج طوفانی و متلاطم شد. اگر بیماری بوتولیسم بود بعد از این طوفان و هوادهی در آب، تلفات باید کاهش پیدا می‌کرد، اما اینگونه نشد و مدت‌ها بعد از آن هم تلفات ادامه پیدا کرد.

این عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان بیان کرد: تلفات پرندگان از بخش غربی خلیج که عمق کمتری دارد شروع و به سمت بخش شرقی که عمق بیشتری دارد، گسترش پیدا کرد. تلفات پرندگان تا اسفندماه و زمان مهاجرت پرندگان در تمامی وسعت خلیج ادامه داشت. چنگر و فلامینگو بیشترین گونه‌های پرندگان تلف شده بودند و علاوه بر این‌ها، مرغابی‌سانان دیگر با تعداد کمتر در تلفات وجود داشتند. در میان تلفات برخی از گونه‌های در خطر انقراض از جمله اردک سر سفید و اردک بلوطی نیز وجود داشتند.

پرندگان در ابتدا قدرت پروازشان را از دست می‌دادند و بعد از فاصله زمانی اندکی تلف می‌شدند. در آن زمان پرندگان شکاری هم از پرندگان تلف شده در خلیج تغذیه می‌کردند و بعداً تعداد محدودی از این گونه‌ها نیز تلف شدند. البته ماهیان نیز از این پرندگان تغذیه می‌کردند، اما تلفات در آنها دیده نشد. در سال‌های ۷۵ و ۷۶ مرگ‌ومیر پرندگان به همین شکل را در بخش جنوبی دریاچه ارومیه داشتیم که در تابستان رخ داد و از این نظر می‌توانستیم بگوییم با توجه به گرمای آب، پدیده بوتولیسم اتفاق افتاده باشد.

رضائی بیان کرد: به نظر من عوامل دیگری از جمله گسترش برخی از ویروس‌ها در مرگ‌ومیر این پرندگان نقش داشتند. همان‌گونه که ما تا مدت‌ها آنفلوانزا فوق حاد پرندگان را نمی‌شناختیم، این ویروس نیز شاید برای ما شناخته شده نباشد. در آزمایشات سازمان دامپزشکی بر روی ویروس‌های جدید که تاکنون نداشتیم بررسی انجام نشد. در درون یخ‌های قطبی مقدار زیادی بقایای موجودات زنده از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار دارد که با توجه به پدیده گرم شدن کره زمین، امکان بازگشت آنها به طبیعت و گسترش آنها وجود دارد. خیلی از پرندگان مهاجر آبزی جوجه‌آوری شان را در همان مناطق قطبی انجام می‌دهد و این احتمال وجود دارد که پرندگان به ویروس جدید آلوده شوند. سال گذشته همزمان با تلفات در خلیج گرگان، مرگ‌ومیر تعداد قابل‌توجهی از سارهای صورتی را در خراسان شمالی و پرندگان آبزی را در کشور چین داشتیم.

او به همزمانی تلفات پرندگان در این منطقه و چین اشاره کرد و گفت: مبدأ مهاجرت برخی از پرندگانی که در خلیج گرگان و چین حضور داشتند، یکی بوده و ممکن است عوامل مرگ و میر هم مشابه باشند. با توجه به این‌که هنوز شکل دقیق منشأ ویروس کرونا مشخص نشده، احتمال ابتلای پرندگان تلف شده به ویروسی مانند «کرونا» وجود دارد.

امسال تلفات غیرعادی پرندگان گزارش نشده است

این عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان با اشاره به این‌که امسال مهاجرت پرندگان مهاجر به خلیج گرگان کم‌کم در حال انجام است، گفت: اگر طبق نظر دامپزشکی بیماری بوتولیسم علت مرگ‌ومیر باشد، با توجه به این‌که کیفیت آب خلیج تغییر نکرده امسال هم باید تلفات پرندگان را داشته باشیم، اما اگر تلفات را در مناطق دیگر کشور داشتیم، عوامل بیماری‌زای دیگر در مرگ‌ومیر پرندگان نقش دارند. امسال تاکنون در هیچ جا تلفات غیرعادی پرندگان گزارش نشده است. برخی از گونه‌ها از جمله فلامینگو به ‌راحتی تولیدمثل نمی‌کنند و جبران جمعیت از دست رفته آنها بسیار سخت است.

البته مدیر کل دامپزشکی استان گلستان در خصوص ارتباط مرگ‌ومیر این پرندگان با کرونا گفته که پرندگان آبزی همه‌ساله یک کریدور مشخص را برای مهاجرت طی می‌کنند و اگر شیوع کرونا به این پرندگان ارتباط داشت، نباید کرونا در نیمکره جنوبی زمین و کشورهای استرالیا و نیوزیلند که هزاران کیلومتر با محل حضور این پرندگان فاصله دارد، شیوع پیدا می‌کرد.

غلامرضا محرابی تأکید کرد: هیچ مستند علمی برای ارتباط این مسئله با کرونا وجود ندارد. بعد از مرگ‌ومیرهای سال گذشته، در ابتدا موضوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار گرفت که در هیچ‌ یک از نمونه‌ها این بیماری مشاهده نشد. در ادامه بیماری نیوکاسل را بررسی کردیم که آن هم رد شد. در ادامه فاکتورهایی مانند سموم کشاورزی را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت سازمان دامپزشکی کشور تشخیص داد که علت این رخداد بیماری بوتولیسم بوده است. با توجه به این‌که سطح آب خلیج خیلی کم شده، با تابش نور آفتاب، آب زود گرم می‌شود.

وی تفزود: از طرف دیگر سال قبل سیل بزرگی را در استان داشتیم که به همراه خود مواد آلی را از زمین‌های کشاورزی شست و وارد خلیج کرد. افزایش سطح مواد آلی در داخل خلیج گرگان موجب رشد برخی گیاهان و جلبک‌ها در خلیج شد. جلبک‌ها اکسیژن داخل آب را مصرف می‌کنند و همین مسئله باعث رشد برخی باکتری‌های بی‌هوازی عامل بیماری بوتولیسم شد. با توجه به این‌که سطح آب خلیج گرگان افزایش پیدا نکرده، این احتمال را می‌دهیم که امسال هم رخداد مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر را در خلیج گرگان داشته باشیم.

کد خبر 560633 برچسب‌ها استان گلستان حیوانات - پرندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان حیوانات پرندگان مرگ ومیر پرندگان بیماری بوتولیسم سازمان دامپزشکی تلفات پرندگان تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر خلیج گرگان پرندگان تلف سال گذشته ویروس ها علت مرگ تلف شده گونه ها آب خلیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا انسان‌ها بال ندارند؛ اگر انسان بال داشت چه می‌شد؟

انسان‌ها حیواناتی هستند که دارای ستون فقرات هستند و این بدان معنی است که در گروهی به نام «مهره داران» جای می‌گیرند و در کنار آن‌ها طبقه‌بندی‌های دیگری مانند ماهی ها، دوزیستان (مانند قورباغه ها)، خزندگان، پرندگان و پستانداران وجود دارند. 

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، انسان‌ها در سال‌های خیلی دور به شکل امروزی نبودند و در واقع از یک ماهی ۵۰۰ میلیون ساله که دست، پا یا آرواره نداشته به وجود آمده ایم. برخی از ماهی‌ها بعدتر و برای تطبیق با شرایط شروع به رشد دادن دست و پا کردند و در نهایت به انسان‌هایی که امروزه هستند تبدیل شدند.

این تغییرات بسیار آهسته طی میلیون‌ها سال برای همه حیوانات اتفاق می‌افتد، در فرآیندی که اکنون آن را تکامل می‌نامیم. هر عضوی از بدن انسان و هر حیوان دیگری به این ترتیب در طول میلیون‌ها سال تکامل یافته است.

دو دست، دو پا: طرح اولیه بدن مهره داران

به گزارش راز بقا؛ ماهی‌ها اولین مهره دارانی بودند که جفت اندام داشتند. برای انسان، این جفت‌ها دست و پا‌ها هستند. ماهی‌ها دارای جفت باله در جلو و پشت خود هستند.
مدت‌ها پیش، برخی از ماهی‌ها استخوان‌هایی را در باله‌هایشان تکامل دادند که بعداً به انگشتان انسان تبدیل شدند. این الگوی داشتن جفت اندام (در مجموع چهار عضو) باعث شد که بدن مهره داران امروزی تشکیل شود.

همه مهره داران امروزی طرح بدن یکسانی دارند: دو دست، دو پا، یک سر با دو چشم، دو سوراخ بینی، یک دهان با دندان و غیره. با این حال، در طول فرآیند تکامل، برخی از حیوانات کاملاً از این طرح پیروی نکردند. بدن آن‌ها می‌بایست متفاوت باشد تا با سبک زندگی آن‌ها متناسب شود؛ چه برای شنا کردن و چه برای پرواز. اینگونه بود که بال‌ها به وجود آمدند.

چگونه حیوانات شروع به پرواز کردند

بال‌های مهره داران پرنده، مانند پرندگان، به سادگی همان بازو‌های اصلاح شده‌ای هستند که به آن‌ها کمک می‌کند پرواز کنند. احتمالا نام پتروسور‌ها را شنیده‌اید؛ موجودات پرنده (گاهی بزرگ) که در آن زمان به عنوان دایناسور زندگی می‌کردند. پتروسور‌ها نیز به تدریج بال‌های خود را در طی سال‌های بسیار طولانی گسترش دادند. بال‌ها این موجودات ابتدا با رشد یک انگشت بلند ایجاد شد که با لایه نازکی از پوست به نام غشاء به بقیه بدنشان متصل می‌شد. یک گروه از دایناسور‌ها حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش به پرندگان تکامل یافتند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که دایناسور‌ها برای اولین بار پر‌هایی به دست آوردند تا در صورت لزوم بدن خود را خنک یا گرم نگه دارند. سپس، از یکی از والدین به دیگری، به آرامی بازو‌های جلویی بلندتری پیدا کردند تا در نهایت بال بسازند.

چرا انسان‌ها برای داشتن بال تکامل نیافته اند؟

حال بیایید ببینیم چرا انسان‌ها نمی‌توانند بال بسازند. همه موجودات زنده از جمله مهره داران دارای ژن هستند. این‌ها مانند کتابچه‌های آموزشی کوچکی هستند که در داخل بدن ما تعیین می‌کنند که چگونه رشد کنیم و بدنمان چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد. ما نمی‌توانیم کاری که ژن هایمان انجام می‌دهند را تغییر دهیم. به عنوان مثال، ژن‌های انسان تعیین می‌کنند که چشمان شما ممکن است سیاه، قهوه‌ای یا آبی باشد، اما شما نمی‌توانید این را کنترل کنید.

همچنین ژن‌هایی به نام «ژن هاکس» داریم. این‌ها باعث می‌شوند که بدن ما با افزایش سن به روش خاصی رشد کند. به عنوان مثال، در حالی که به لطف خواهر و برادر خود قد بلندتر می‌شوید، ژن‌های هاکس مطمئن می‌شوند که انسان فقط به صورت دو دست و دو پا رشد می‌کند نه هشت پا مانند یک عنکبوت. در واقع، ژن‌های هاکس خود عنکبوت همان چیزی است که به آن هشت پا می‌دهند؛ بنابراین یکی از دلایل اصلی که انسان‌ها نمی‌توانند بال بسازند این است که ژن‌های ما فقط به ما اجازه رشد دست و پا را می‌دهند.

اگر بال داشتیم چه؟

به گزارش راز بقا؛ حتی اگر انسان‌ها بال داشته باشند، ما بلافاصله نمی‌توانستیم پرواز کنیم. برای پرواز، به اندازه بدن و نیز متابولیسم مناسب نیز نیاز داریم. متابولیسم توانایی بدن ما برای تولید انرژی از سوخت (مانند غذایی که می‌خوریم) است که به ما کمک می‌کند حرکت کنیم.

پرندگان متابولیسم بسیار بالاتری نسبت به ما دارند. قلب یک مرغ مگس خوار می‌تواند تا ۱۲۰۰ بار در دقیقه بزند، در حالی که قلب یک انسان ورزشکار ممکن است در بهترین حالت به ۲۲۰ ضربه در دقیقه می‌رسد. این بدان معناست که مرغ مگس خوار می‌تواند بهتر و بیشتر از انسان انرژی بسوزاند.

پرندگان در حال پرواز همچنین استخوان‌های بسیار سبک‌تری دارند که به آن‌ها کمک می‌کند بهتر نفس بکشند، پر‌هایی دارند که به بلند کردن آن‌ها در هنگام پرواز کمک می‌کند و ریه‌های قدرتمندی که اکسیژن را در بدنشان پمپاژ می‌کند.

اگر انسان‌ها همه این‌ها را نداشته باشند، حتی اگر بال داشته باشد نمی‌تواند پرواز کند. دایناسور‌ها نیز تنها با کوچک‌تر و سبک‌تر کردن بدنشان در طول زمان به پرندگان تبدیل شدند.

در مورد اژد‌ها چطور؟

در حالی که می‌دانیم اژدها‌ها واقعی نیستند، برخی از اژدها‌های خیالی بدنی نزدیک به مهره داران واقعی دارند. اژدهایانی مانند اسماگ در فیلم هابیت فقط بال و پا دارند. بنابراین، اگر اسماگ واقعی بود و تا زمانی که سبک باشد، متابولیسم بالایی داشته باشد و غشایی برای تشکیل بال‌هایش نیز داشته باشد می‌تواند پرواز کند.

از سوی دیگر، اژد‌های خشم شب در فیلم «چگونه اژد‌های خود را آموزش دهید» دارای دست‌ها، پا‌ها و بال است. در زندگی واقعی، این مانند داشتن دو پا و دو جفت بازو است. اژد‌های «خشم شب» قوانین اساسی تکامل را زیر پا می‌گذارد، زیرا هیچ مهره داری تا کنون تکامل نیافته که این ترکیب از دست‌ها و پا‌ها را داشته باشد. حشرات می‌توانند، اما ستون فقرات ندارند، بنابراین مهره دار نیستند؛ بنابراین اگر اژد‌های «خشم شب» واقعی بود، دانشمندان ممکن بود که او را یک حشره خطاب کنند.

tags # انسان اولیه سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • افزایش تلفات بارندگی و سیل شدید در عمان (فیلم)
  • (تصاویر) پرندگان میدان شهرداری رشت
  • چرا انسان‌ها بال ندارند؛ اگر انسان بال داشت چه می‌شد؟
  • چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟
  • تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا/ لیتوانی برای جنگ با روسیه آماده می‌شود/ وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی
  • تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا/ وضعیت وخیم ارتش اوکراین در جبهه شرقی
  • تلفات سنگین در حمله اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپروژیا 
  • افزایش شمار تلفات حمله اوکراین به زاپروژیا
  • مقایسه مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال با سال‌های گذشته/ آمار
  • آمار مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال در مقایسه با گذشته