Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@15:55:53 GMT

تناقضهای آزادی بیان در غرب

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۰۵۷۹

تناقضهای آزادی بیان در غرب

پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر سخنان مکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص دفاع از توهین به پیامبر اسلام (ص) خبرساز شده است و در کشورهای اسلامی واکنشهای متفاوتی نظیر تحریم کالاهای فرانسوی، تظاهرات سراسری و.... برانگیخته است.

آنچه سران فرانسه و دیگر کشورهای غربی به عنوان دلیل حمایت از این توهین اعلام می کنند، در یک کلام «آزادی بیان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها مدعی هستند که به دلیل آزادی بیان باید هرکسی هر چه خواست چه در قالب کلام و چه در قلب تصویر ارائه دهد و هیچ چیز و هیچ کس نباید مانع آن شود. این دیدگاه البته برآمده از واکنش به روندی است که در قرون وسطی تحت عنوان دادگاههای تفتیش عقاید از سوی کلیسا در این کشورها رواج داشت. لذا آنها پس از سپری کردن این دوران، ایده آزادی بیان به هر شکل و بدون هیچ خط قرمزی را سرلوحه قوانین و رفتار خود کردند.

 در این میان، مراجعه به آراء اسلامی نشان می دهد اسلام از جمله ادیانی است که «آزادی بیان» را به عنوان یکی از ایده ها و دستورات خود مورد تأکید قرار داده است که از آن جمله می توان به آیه «الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» (زمر / 18) که صریح ترین موضع در مورد آزادی بیان است، اشاره کرد. در واقع قرآن کریم به صراحت مسلمانان را به شنیدن قولها و گفتارهای گوناگون ترغیب کرده است.

در سیره امامان شیعه نیز به وفور این دیدگاه مورد تأیید قرار گرفته و توسط خود ایشان در طول سالهای حیات عمل می شد. از جمله این موارد می توان به زندیقی (کافر) به نام ابن ابی العوجاء اشاره کرد که در مسجد الحرام و در کنار خانه خدا، وجود خدا را زیرسؤال می برد و وقتی ابن هشام از یاران امام صادق (ع) به او اعتراض می کند که چرا  و به چه حقی چنین سخنانی را ایراد می کند؟، ابن ابی العوجاء در پاسخ می گوید من در برابر امام تو (امام صادق (ع)) بارها و بارها در همین کنار خانه خدا نظیر چنین سخنانی را مطرح کردم، اما هیچگاه با من اینگونه سخن نگفتند و من را از گفتن باز نداشتند، بلکه به طور کامل به سخنانم گوش فرا می دادند و با  آرامش پاسخ شبهات من را می دادند (اصول کافی/ ج3).

این سیره و روش در کنار روش دیگر امامان شیعه نظیر امام رضا (ع) در برگزاری مناظرات با بزرگان دیگر ادیان نشان می دهد که نه تنها ائمه بزرگوار به اصل «آزادی بیان» اعتقاد داشتند، بلکه خود در عمل به آن، پیشگام همگان بودند. البته نباید از نظر دور داشت که بخشی از  گروهها و بزرگان اسلامی(اعم از شیعه و سنی) به دستور قرآنی و سیره ائمه بزرگوار اعتنایی نکرده و ارزشی برای آزادی بیان قائل نیستند، اما آنچه ملاک عمل همگان باید قرار گیرد، قرآن و سنت پیشوایان دینی است.

در این میان غرب به اذعان سیاستمداران و متفکران خود حدی برای این آزادی قائل نیست و حتی توهین  به افراد، ادیان و تفکرات دیگر را مجاز می شمارد و به همین دلیل رئیس جمهور فرانسه از این روند حمایت کرده است. اما واضح است که این مسیر همچون دادگاه تفتیش عقاید، قربانگاه آزادی بیان است و دیگر چیزی به نام «بیان» که تبیین یک دیدگاه است باقی نمی ماند و آنچه بر جای می ماند، «توهین» و تحقیر است که نه تنها فضای گفتگو و مکالمه را از بین می برد، بلکه تنفر و تضاد را در جامعه دوچندان می کند. به همین دلیل هم هست که قرآن مسلمانان را از توهین نه تنها به خود کفار، بلکه به بتها (یعنی اعتقادات آنها) منع کرده است (انعام/ 108). در واقع خط قرمز اسلام برای آزادی بیان، عدم توهین به دیگران است.

همین نکته سؤال مهمی را در برابر رفتار تناقض آمیز غرب قرار می دهد. آنها مدعی شعار برابری و احترام متقابل همه افراد به یکدیگر و در موضع یکسان (حداقل در حرف) هستند. آیا این شعار با توهین به اعتقادات میلیاردها مسلمان سازگار است؟ و آیا توهین و تحقیر با احترام متقابل همخوانی دارد؟

در این میان تناقض حیرت انگیز دیگر آن است که آنها آزادی بیان را حتی در توهین به ادیان دیگر جایز می شمارند، اما هنگامی که رئیس جمهور ترکیه، رئیس جمهور فرانسه را نیازمند «بررسی روانی» اعلام می کند، او را محکوم و سفیر خود را از ترکیه فرا می خوانند. مگر توهین آزاد نبود؟ چگونه خود در برابر آن موضع گرفتند؟ مشابه چنین رفتارهایی در سالهای گذشته در مورد مسأله «هولوکاست» نیز دیده شده است که حتی اظهار نظر در مورد آن را برنمی تابند. 

سردمداران غربی آنگاه که منافع، شخصیت و جایگاه خودشان با استفاده از آزادی بیان مورد ادعای خودشان (یعنی مجاز بودن توهین) تزلزل می یابد، برآشفته می شوند که این امر تناقض بزرگی را در مورد آزادی بیان مورد ادعای آنها آشکار می سازد. پس باید متوجه باشند که این مسیر چیزی جز بیراهه و به محاق بردن آزادی بیان نیست. چنانچه آنها بخواهند این مسیر را ادامه دهند، باید سخن امام خمینی (ره) را به آنان یادآور شد که: «اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستید، در مقابل همه دنیای آنها خواهیم ایستاد» (صحیفه امام/ ج20/ ص 325).

*دکترای ارتباطات و عضو هیات علمی

اخبار مرتبط آیت الله فاضل لنکرانی: تایید رییس جمهور فرانسه از اهانت کنندگان به پیامبر اکرم (ص) دشمنی آشکار وی با اسلام است بیانیه مجلس خبرگان رهبری در اعتراض به اهانت به ساحت پاک پیامبر اکرم (ص) واکنش تند سپاه به اقدام رییس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام (ص) واکنش وزارت خارجه ایران به استمرار اقدامات اهانت آمیز به ساحت پیامبر (ص) تجمع اعتراضی در محکومیت توهین به پیامبر اکرم(ص)‌در مقابل بیت امام(س)

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امانوئل مکرون آزادی بیان توهین به پیامبر آزادی بیان در غرب سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی جمهور فرانسه رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۰۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احضار بازیکن استقلال به کمیته های اخلاق و انضباطی

بازیکن تیم فوتبال استقلال به دلیل انتشار استوری توهین آمیز، به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار می‌شود.

به گزارش میزان، بر اساس گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، و به نقل از  روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، آرش رضاوند به دلیل انتشار استوری توهین آمیز علیه مدیر مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران به کمیته‌های اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال احضار می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احضار بازیکن استقلال به کمیته های اخلاق و انضباطی
  • سکوت عامل توهین به لامین یامال شکست
  • توهین به دمبله و تشویق ام باپه توسط هواداران بارسلونا / فیلم
  • مهدی کوشکی: به خاطر توهین ریحانه پارسا به مادرم ازدواج نکردیم
  • به دخترم که توهین شد، اینستاگرامم را بستم
  • تقدیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از پاسخ مقتدرانه به جنایت رژیم صهیونیستی
  • تقدیر جامعه مدرسین حوزه از پاسخ مقتدرانه به جنایت رژیم صهیونیستی
  • «وعده‌ صادق» جان تازه‌ای به همه رزمندگان راه آزادی قدس دمید
  • تقدیر جامعه مدرسین از پاسخ مقتدرانه و کوبنده به جنایت رژیم غاصب صهیونیستی
  • یک روحانی روی آنتن: به شعور مردم توهین می‌کنند