Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@15:26:54 GMT

آخرین وضعیت مناقشه قره‌باغ

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۰۸۰۵

آخرین وضعیت مناقشه قره‌باغ

منابع محلی در قره‌باغ از نقض آتش‌بس سوم بین نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سومین آتش‌بس در منطقه قره‌باغ هم به نتیجه دلخواه نرسید و در همان ساعات اولیه نقض شد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کشورهای درگیر در این منازعه، یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات باکو به رسانه‌ها گفته‌اند که در ابتدا ارمنستان ساعت هشت صبح دیروز آتش‌بس را نقض کرد. وزارت خارجه آذربایجان هم تأکید کرده که نیروهای نظامی این کشور به آتش‌بس پایبند بوده‌اند. از سوی دیگر مقامات سیاسی و نظامی در ایروان، باکو را ناقض آتش‌بس معرفی می‌کنند.

حضور نیروهای فرا منطقه‌ای تهدیدی برای صلح در قره‌باغ

وزیر دفاع ارمنستان در فیس بوک شخصی خود نوشته است که آذربایجانی‌ها با گشودن آتش توپخانه بر شمال شرق آرتساخ (قره‌باغ کوهستانی) آتش‌بس منعقدشده در آمریکا را نقض کردند.

در همین حال آرمن پرس گزارش داده است که جلال هاروتیان وزیر دفاع قره‌باغ در درگیری‌ها بشدت زخمی شده است و به دستور آرایک هاروتونیان رئیس قره‌باغ، میکائیل آرزومانیان به‌جای وی منصوب شده است.

علاوه بر این آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان به پیشنهاد نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور وارگیناک سرکیسیان فرمانده کل واحدهای مرزی ارمنستان را از کار برکنار کرده است. این تغییر به دنبال برکناری ارگیشتی کریامیان رئیس امنیت ملی ارمنستان صورت گرفت.

به گفته شعیب بهمن کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز پایبندی یا نقض آتش‌بس در قره‌باغ تا حد زیادی به منافع پیدا و پنهان بازیگران فرا منطقه‌ای گره‌خورده است و تا زمانی که منافع این بازیگران تأمین نشود نمی‌توان به رعایت آتش‌بس امیدوار بود.

بهمن با اشاره به نفوذ رژیم صهیونیستی و دخالتش در این منطقه گفت: تحولات میدانی نشان می‌دهند که نیروهای باکو با حمایت گسترده اسرائیل و ترکیه در حال پیشروی و عقب راندن ارتش ارمنستان هستند. به‌هرحال هم ترکیه هم اسرائیل از متشنج بودن منطقه سود می‌برند زیرا می‌توانند بهانه لازم برای حضور بیشتر در منطقه را به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان آماده امتیازدهی‌های دردناک است اما تسلیم نه

ارمنستان قلمرو آذربایجان را ترک نکند به پیشروی ادامه خواهیم داد

این کارشناس به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و پیوندهای تاریخی فرهنگی با هر دو کشور ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد و گفت شایسته است که تهران نقش فعال‌تری در این مناقشه بر عهده گیرد. ایران نباید از عواقب امنیتی این منازعه برای کل منطقه غافل شود زیرا غفلت در این زمینه باعث جولان بازیگران فرا منطقه‌ای می‌شود.

در این میان الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان از نحوه عملکرد گره مینسک به‌عنوان میانجی اصلی را مورد انتقاد شدید قرار داد.

علی‌اف بر عدم رضایت کشورش از موضوع آتش‌بس تأکید دارد و گفته است که توقف درگیری نظامی در قره‌باغ به نفع کشور نیست. وی خواستار خروج نیروهای ارمنی از خاک کشورش شده و تصریح کرده است که اگر ارمنی‌ها عقب‌نشینی نکنند ارتش آذربایجان به پیشروی ادامه خواهد داد.

درخواست ارمنستان از روسیه برای پایان دادن به منازعه قره‌باغ

به علاوه، آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان پس از مکالمه تلفنی با نیکولای پاتروشف همتای روس خود از نقش بسیار مهم روسیه در حل این بحران سخن به میان آورده است و اما پاتروشف بر لزوم حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک این درگیری تأکید کرده است.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ در سال 1988 آغاز و در سال 1991 به درگیری نظامی تبدیل شد و در نتیجه این مناقشه، منطقه قره‌باغ و هفت شهرستان هم‌جوار آن به کنترل نیروهای ارمنستان درآمد و نزدیک به 30 هزار کشته و هزاران نفر دیگر زخمی بر جای نهاد.

دور جدید این درگیری‌ها از ششم مهرماه با آتش گشودن نیروهای دو طرف آغازشده که تاکنون شماری از نیروهای طرفین کشته یا زخمی شده‌اند.

ارتش آذربایجان در مناطق شمالی و جنوبی قره‌باغ نیروهای ارمنی را به عقب رانده‌ است. نیروهای ارمنستانی که بخش‌های جنوبی قره‌باغ را تخلیه کرده‌اند درصدد تشکیل خطوط دفاعی جدید در مناطق کوهستانی هستند تا از پیشروی ارتش آذربایجان جلوگیری کنند.

درصورتی‌که ارتش آذربایجان وارد جنوب ارمنستان شود با کمتر از 40 کیلومتر پیشروی می‌تواند مرز ارمنستان با ایران را به تصرف درآورد و ارتباط زمینی این کشور با جهان خارج را تنها به مرز گرجستان محدود کند.

انتهای پیام/4155/

منبع: آنا

کلیدواژه: آتش بس قره باغ آرتساخ ارتش آذربایجان قره باغ آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۰۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان تایید کرد که باکو و ایروان درک مشترکی از اینکه یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد، دارند و تاکید کرد که تنها بررسی جزئیات نهایی باقی مانده است.

علی اف گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به حل موضوع (امضای توافقنامه صلح) نزدیک شده ایم. او همچنین خاطرنشان کرد که چندین سال پیش حتی توافقی در مورد اصول توافق وجود نداشت.

رئیس جمهوری آذربایجان ادامه داد: در آن زمان حتی پیش نویس توافقنامه صلح وجود نداشت و اکنون ما یک درک مشترک داریم که یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد.

وی در پایان گفت: ما فقط باید جزئیات را بررسی کنیم، البته هر دو طرف به زمان نیاز دارند.

در ۷ دسامبر گذشته، دفتر نخست وزیر ارمنستان و دولت رئیس جمهور آذربایجان بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن بر عزم ایروان و باکو برای عادی سازی روابط و انعقاد معاهده صلح بر اساس احترام به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید کردند. آذربایجان به نشانه حسن نیت ۳۲ سرباز ارمنی و ارمنستان دو سرباز آذربایجانی را آزاد کردند.

در همین حال، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیروز گفت که ایروان و باکو روند عملی تعیین حدود مرز‌ها را آغاز کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟