Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@06:09:33 GMT

چالش‌های عشق در سنین نوجوانی

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۲۲۴۰

چالش‌های عشق در سنین نوجوانی

یک روانشناس معتقد است که عشق در سنین نوجوانی فرآیندی از رشد محسوب می‌شود و نباید به آن به چشم یک مشکل نگاه کرد، بلکه این احساس اغلب در سنین نوجوانی رخ می‌دهد بنابراین نمی‌توان مانع عاشق شدن در نوجوان شد بلکه می‌توان این احساس را تعدیل کرد.

دکتر مژگان ناقل در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه‌ روز نوجوان با بیان اینکه گرایش به جنس مخالف و عشق با توجه به تغییرات بلوغ در نوجوانی امری طبیعی محسوب می‌شود، ادامه داد: در سنین نوجوانی همزمان با رشد جسمی نوجوان، به دلیل عدم رشد کافی در بخش‌هایی از مغز، نوجوان ریسک‌ پذیرتر است و تصمیمات ناقص‌تر و کارکردهای ضعیف‌تری دارد بنابراین ممکن است بسیار راحت و گاها به طور تکانشی درگیر عشق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی معتقد است که احساس عشق و ارتباط با جنس مخالف، تاثیر گذاری و گرفتن بازخورد از جنس مخالف در تشکیل خودپنداره نوجوان که هسته‌ی هویت او محسوب می‌شود موثر است، بنابراین این ارتباطات به کسب هویت نوجوان نیز کمک می‌کند.


ناقل افزود: برخی از روانشناسان مانند اریکسون معتقدند که این احساسات به روابط بزرگسالی نوجوان  کمک می‌کنند و از طرفی بخشی از خودشناسی و خود آگاهی نوجوان محسوب می‌شوند. همچنین در اغلب نوجوانان این مراحل بدون ایجاد مشکل طی می‌شود اما اگر والدین نتوانند درک مستقیم و حمایتی از احساسات نوجوان داشته باشند ممکن است منجر به رفتارهای تکانشی‌ مانند فرار از خانه و... در نوجوان شود.

عشق نوجوانان را انکار نکنید


این روانشناس با بیان اینکه پذیرا بودن والدین باعث اطمینان نوجوان و بیان احساساتش با پدر و مادر و آگاهانه طی کردن این مسیر می‌شود، ادامه داد: منع این احساسات در نوجوانان باعث می‌شود آن‌ها نیاز به عشق را از طرق غیر منطقی تامین کنند، بنابراین بهتر است والدین به صورت دورادور روی این موضوع نظارت داشته باشند چراکه انکار این احساس نوعی مانع تلقی می‌شود و نوجوان را اذیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان اغلب در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی و همزمان با سن بلوغ درگیر احساسات عاطفی می‌شوند، گفت: نوجوانان اغلب عاشق فردی می‌شوند که مورد توجه عموم قرار دارد و تصور می‌کنند اگر بتوانند این عشق را تجربه کنند درواقع شایستگی خود را اثبات کرده‌اند.


به گفته‌ی ناقل بهتر است والدین عشق نوجوان را بپذیرند و به او از امکان ناکامی در این عشق آگاهی بدهند، همچنین به نوجوان فرصت شکست در عشق را بدهند تا برای ارتباطات آینده به پختگی برسد، چراکه معمولا عشق های دوره نوجوانی در سنین بالاتر غیر منطقی به نظر می‌ایند و از بین می‌روند.

عشق نوجوان الزاما به ازدواج ختم نمی‌شود


وی ادامه داد: والدین باید آگاه باشند قرار نیست عشق نوجوانی منجر به ازدواج شود بنابراین اگر نوجوانشان عاشق شد باید با او همانند یک دوست برخورد کنند تا نوجوان بتواند درباره احساسات خود با ان‌ها صحبت کند. از طرفی والدین نباید تصور کنند نوجوانان اطلاعاتی در چنین زمینه‌هایی ندارند بلکه با توجه به گسترش تکنولوژی نوجوانان به آگاهی لازم رسیده‌اند پس چه بهتر است والدین به عنوان منبع موثق در کنار آن‌ها باشند و اطلاعات لازم را خودشان در اختیار نوجوان قرار دهند.

اهمیت حمایت والدین در شکست عاطفی نوجوان


این روانشناس معتقد است که والدین باید دورادور بر روی فردی که نوجوان ان را انتخاب کرده است و مورد اطمینان بود او نظارت داشته باشند، از طرفی این نظارت نباید به طور مستقیم و همراه با سرزنش نوجوان باشد چراکه در نهایت منجر به  دوری نوجوان از خانواده می‌شود. همچنین اهمیت کمک والدین به نوجوان در این مسیر، پس از شکست عاطفی نوجوان احساس می‌شود چراکه برخی نوجوانان گاها پس از شسکت عاطفی و نبود حمایت از جانب والدین دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی، گرایش به اعتیاد و... می‌شوند.

عشق نباید مانع اهداف آینده نوجوان شود


ناقل در انتها به بیان توصیه‌هایی به نوجوانان پرداخت و اظهار کرد: نوجوانان باید آمادگی پذیرش شکست در عشق را داشته باشند و به آن به عنوان مرحله‌ای از رشد نگاه کنند، بدانند که معیارهای دوست داشتن برایشان در سنین بالا تغییر می‌کند بنابراین نباید اکنون برای زندگی آینده خود تصمیم بگیرند، همچنین باید به گونه‌ای این حس را مدیریت کنند که به اهداف، تحصیلات و آینده‌شان لطمه‌ای وارد نشود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روز نوجوان نوجوان روانشناسي سنین نوجوانی داشته باشند عشق نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنکِ نخست تنیس روی میز دنیا همچنان در اختیار نوجوان ایرانی

ملی‌پوش نوجوان تنیس روی میز کشورمان همچنان در رده بندی جهانی عنوان نخست را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فدراسیون جهانی تنیس روی میز رنکینگ هفته سیزدهم خود را منتشر کرد و بنیامین فرجی ملی‌پوش نابغه‌ پینگ‌پنگ ایران همچنان صدرنشین رده سنی نوجوانان جهان در رده سنی زیر ۱۵ سال قرار گرفت.

در این رنکینگ بنیامین فرجی با ۳۴۴۵ امتیاز همچنان بالاتر از ورزشکارانی از کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین رتبه نخست جدول رده سنی زیر ۱۵ سال و نوجوانان جهان را در اختیار دارد.

کد خبر 739365

دیگر خبرها

  • شادی و نشاط شاه‌کلید داشتن خانواده‌ای پویا
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی حتی با اجازه والدین!
  • پانزدهمین روز از زندگی با آیه‌ها
  • رنکِ نخست تنیس روی میز دنیا همچنان در اختیار نوجوان ایرانی
  • سند فرهنگ نوجوان در همدان نگارش می‌شود