Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@01:38:10 GMT

خبر خوش آقای وزیر برای بورسی ها

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۲۳۰۲

خبر خوش آقای وزیر برای بورسی ها

 به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس که در ماه های ابتدایی سال جاری دو میلیون واحد را نیز رد کرده بود، روز سه شنبه به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید.

تحلیل گران در روزهای ابتدایی کاهش شاخص، این روند را تا حدی منطقی و لازم می دانستند اما چراغ قرمز این روزهای بورس، با توجه به سایر پارامترها از جمله قیمت کنونی دلار و گزارش های شش ماهه شرکت ها، قدرت تحلیل را هم از تحلیل گران گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بسیاری از سهامداران در صف فروش سهم هایی هستند که با توجه به قیمت دلار، سودآوری چشمگیری و در نتیجه آینده روشنی دارند.

موضوعی که فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی - روز گذشته در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد و گفت که خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. p/e برخی از شرکت‌ها به چهار رسیده است که این عدد بسیار خوبی است.

وی همچنین از سهامداران تقاضا کرد که با تامل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند. وقتی از سودآوری شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم یعنی این شرکت‌ها اعتبارآور هستند و نباید سهام آنها ارزان به فروش برود. البته بنده به عنوان یک مقام مسئول به سهامداران نه می‌گویم بفروشید، نه می‌گویم بخرید.

منظور از نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را نشان می دهد. در بورس نیز مفهوم کلی P/E همینطور است. برای مثال شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و سودی که برای سال جاری پیش بینی کرده برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت باید قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم کرد. کارشناسان بر این باور هستند که درحال حاضر ببیش از ۸۰ - ۷۰ درصد بازار ارزنده است، دلیل این ادعا هم نسبت های P/E  است. در حقیقت افزایش تورم و به تبع آن افزایش نرخ ارز، موجب افزایش نرخ محصولات شرکت های بورسی می شود.

تجربه نشان داده است که هر یک درصد افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت ها ناشی از تورم، چیزی حدود چهار درصد سود شرکت ها را افزایش می دهد. در نتیجه در محاسبه های ارزش سهم یا قیمت سهم، نرخ رشد سودآوری شرکت ها به مراتب بیشتر از نرخ تورم است و همین باعث می شود که بازار در P/E  که به سهم ها در شرکت های رشدی می دهد، نسبت بالایی را در نظر بگیرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار افزایشی شد / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در معاملات امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید:
آماده سقوط قیمت دلار باشید

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۵۲ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۱۵۷ تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228139 برچسب‌ها ارز

دیگر خبرها

  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • لحظات بیرون انداختن مدیرعامل شرکت بورسی!
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • قیمت دلار افزایشی شد / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد
  • بیت کوین صعود کرد
  • سود فروش میوه برای فروشنده چقدر است؟
  • سود فروش میوه و تره‌بار حداکثر ۳۰ درصد نسبت به فاکتور خرید است