Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@10:06:13 GMT

رابطه ی میان امام عصر(ع) ومردم در زمان غیبت

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۲۷۴۱

رابطه ی میان امام عصر(ع) ومردم در زمان غیبت

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از اقنا، در زمان غيبت صغری، چهار نفر نايب مخصوص، واسطه ميان آن حضرت و شيعيان بودند. و در آن زمان رابطه ی میان امام (ع) وشیعیان بودند.اسامی چهار نفر نایب مخصوص که واسطه ی میان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ومردم هستند، به ترتيب زير است:

۱- ابوعمرو عثمان بن سعيد العمری، وی از يازده سالگی در خدمت امام هادی(ع) بوده و از طرف آن حضرت و بعد از سوی امام حسن عسكری (ع) و سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف، وكالت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت نيابت او از امام زمان (ع) حدود ۵ سال بوده است.
۲- ابوجعفر محمدبن عثمان العمری كه حدود ۴۰ سال نايب امام زمان (ع) بوده و در سال ۳۰۴ يا ۳۰۵ هـ ق از دنيا رفته است.
۳- ابوالقاسم حسين بن روح نوبختی كه تا سال ۳۲۶ هـ ق درحدود۲۳ سال نايب حضرت بوده است.
۴- ابوالحسن علی بن محمد سمری، وی تا ماه شعبان سال ۳۲۹ هـ ق به مدت ۳ سال نايب امام زمان (ع) بوده است و چند روز قبل از وفات او اين توقيع از جانب آن حضرت برايش ارسال شد:
بسم الله الرحمن الرحيم، يا علی بن محمد السمری! اعظم الله اجر اخوانك فيك:‌ فانك ميت ما بينك و بين سته ايام؛‌فاجمع امرك و لا توص الی احد، فيقوم مقامك بعد وفاتك فقد وقعت الغيبه التامه فلا ظهور الا بعد اذنالله تعالی ذكره و ذلك بعد طول الامد و قسوه القلب و امتلاء الارض جوراً....... (بحارالانوار. ج ۵۱، ص ۳۶۱، ح ۷، به نقل از غيبت شيخ طوسی و كمال الدين )

 


بسم الله الرحمن الرحيم. ای علی بن محمد سمری! خداوند در مرگ تو به برادرانت پاداش فراوان عطا فرمايد، چرا كه تو تا شش روز ديگر خواهی مرد، پس به كارهای خود رسيدگی كن و به هيچ كس به عنوان جانشين خود وصيت منما كه غيبت كامل واقع شده است، و من ظهور نخواهم كرد مگر بعد از اذن پروردگار عالم، و اين بعد از گذشت زمانهای طولانی و سنگ دل شدن مردم و پر شدن زمين از ستم خواهد بود.
قال موسی بن جعفر(ع) طوبی لشيعتنا المتمسكين بحبنا فی غيبه قائمنا الثابتين علی موالاتنا و البراءه من اعدائنا، اولئك منا و نحن منهم، قد رضوا بنا ائمه و رضينا بهم شيعه و طوبی لهم،‌ هم و الله معنا فی درجتنايوم القيامه. (بحارالانوار. ج ۵۱، ص ۱۵۴، ح ۴، به نقل از كمال الدين و عيون اخبارالرضا)
حضرت امام موسی كاظم (ع) فرمود: خوشا به حال آن دسته از شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به دوستی ما چنگ می‌زنند و بر محبت ما ثابت می‌مانند و از دشمنان ما بيزاری می‌جويند. آنها از ما و ما از آنها هستيم. آنها به ما به عنوان امامانشان دل‌بسته‌اند و ما نيز از آنها خشنود هستيم. خوشا به حال آنان! به خدا قسم، آنان روز قيامت در درجه ما خواهند بود.
از حضرت عبدالعظيم حسنی نقل شده است كه گفت:‌حضرت امام جواد (ع) فرمود: بهترين كارهای شيعيان ما، انتظار فرج امام زمان(عج) است.
ورد فی التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان (ع) ... اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فان ذلك فرجكم.... (بحارالانوار. ج ۵۱، ص ۱۵۴، ح ۴، به نقل از كمال الدين و عيون اخبارالرضا)

 


در توقيعی كه به خط امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف نوشته شده، آمده است: برای تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد، ‌زيرا خود دعا كردن برای تعجيل فرج، فرج است.
مرحوم سيد بن طاووس در كتاب مهج الدعوات از حضرت صادق (ع) روايت می‌كند كه آن حضرت فرمودند:
به زودی به شبهاتی برخورد می‌كنيد بدون اين كه دسترسی به دانش و يا امام هدايت كننده داشته باشيد، هيچ كس ازاين شبهه‌ها نجات نمی‌يابد، مگر آن كس كه دعا كند به دعای غريق؛ راوی پرسيد: دعای غريق چيست؟‌حضرت فرمودند:
يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دينك. (صحيفه مباركه مهديه، ص ۲۲۱، به نقل از مهج الدعوات، ص ۳۹۶)
زراره از امام صادق (ع) نقل كرده است كه حضرت فرمودند: چون زمان غيبت را درك كردی همواره اين دعا را بخوان: اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبيك اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دينی. (بحارالانوار. ج ۵۲، ص ۱۴۷-۱۴۶، ح۷۰ ، به نقل از اصول كافی و كمال الدين)
در توقيعی كه از ناحيه مقدسه امام زمان (ع) برای مرحوم شيخ مفيد نوشته شده، آمده است:
...... انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم و لو لا ذلك لنزل بكم اللاواء واصطلمكم الاعداء فاتقوا الله جل جلاله.... (بحارالانوار. ج ۵۳، ص ۱۷۵، به نقل از احتجاج طبرسی)
ما در رعايت حال شما كوتاهی نمی كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ايم و اگر جز اين بود،‌ از هر سو گرفتاری به شما رو می‌آورد و دشمنان، شما را از ميان می‌بردند،‌ پس تقوای الهی پيشه سازيد.
منتظر
صقربن دلف از امام جواد (ع) پرسيد: چرا آن حضرت را منتظر می‌گويند؟‌ فرمود: چون برای مدتی طولانی غيبت می‌نمايد. افراد با اخلاص منتظر ظهورش خواهند بود و اهل شك و ترديد وجود وی را انكار می كنند.
و منكران چون يادی از او می‌شود تمسخر می‌كنند! كسانی كه وقت ظهور را تعيين می‌كنند، دروغ می گويند، ‌شتاب‌كنندگان به هلاكت می‌رسند و آنها كه در مقام تسليم هستند، ‌رستگاری می‌يابند.
منصور
از امام محمد باقر (ع) روايت شده است كه آن حضرت در تفسير آيه شريفه و من قتل مظلوما (و آن كس كه به ستم كشته شده است) فرمود: او حسين بن علی (ع) است. و در مورد بقيه آيه فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف فی القتل انه كان منصورا (برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار داديم پس در كشتن زياده روی نكنيد چون او منصور (مورد حمايت) است) فرمود: خداوند مهدی را منصور ناميد.

از ابوهاشم جعفری نقل است كه گويد: شنيدم حضرت امام علی النقی (ع) می‌فرمود: جانشين من فرزندم حسن است. ولی چگونه خواهد بود برای شما وضع جانشين او؟!
گفتم: چرا فدايت گردم؟!
فرمود: شما او را نمی‌بينيد و بر شما روا نيست كه نام او را ببريد.
گفتم: پس چگونه ا ز او ياد كنيم؟
فرمود: بگوييد حجت از آل محمد كه درود و سلام خدا بر او باد.
پيغمبر اكرم (ص) فرمودند: مهدی مردی از فرزندان من است. رنگ پوست او، رنگ نژاد عرب و اندامش چون اندام فرزندان حضرت يعقوب (ع) (قوی و بلند قامت) است و خالی بر گونه راست او است.

علی بن جعفر از برادرش حضرت امام كاظم (ع) پرسيد: تفسير آيه «قل ارايتم ان اصبح ماوكم غورا فمن ياتيكم بماء معين» (بگو: به من خبر دهيد اگر آب‌های (سرزمين) شما در زمين فرو رود، چه كسی می تواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟
(‌سوره ملك،آيه۳۰)
حضرت فرمود: يعنی هرگاه امام خود را از دست بدهيد و ديگر او را نبينيد،‌ چه خواهيد كرد؟!

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: امام عصر مردم در زمان غیبت امام زمان ع حضرت فرمود کمال الدین الله تعالی حضرت امام آن حضرت علی بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی لازم بود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی صبح دوشنبه در بخشی از درس خارج فقه خود در واکنش به پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این مقابله به مثلی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعتدا و ظلمی که رژیم غاصب و متجاوز اسراییل داشته، یک پاسخ منطقی، قرآنی، اخلاقی و انسانی بود.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) بیان کرد: عقلای عالم کسی را که از حیثیت، ارض، سرزمین، نوامیس و مردم خود دفاع می‌کند، او را مدح کرده و مزمت برای کسی است که اهل تجاوز باشد.

امام جمعه قم ابراز کرد: پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی را قرآنی، روایی و طبق سنت عقلا و سیره انسان‌ها می‌دانیم و آن کار بسیار شایسته و لازم بود.

آیت الله سعیدی خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال بر قدرت، عزت، شوکت نظام، حفظ و حراست رهبری و مردم ما بی‌افزاید و دشمنان را از کارهای خبطی که کرده‌اند، پشیمان کند و سرجای خودشان بنشاند و همه اینها زمینه‌ای برای آماده شدن ما برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) باشد.

تقدیر از دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

آیت‌الله سعیدی همچنین پیامی به مناسبت عملیات غرورآفرین وعده صادق صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی
«فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ» (بقره ۱۹۴)
مقابله‌به‌مثل در برابر تجاوز و ظلم و دفاع از حیثیت، عزت، آبرو، ناموس، سرزمین و مردم، دستوری قرآنی و سیاستی عقلایی و مورد تأیید اهل‌بیت علیهم‌السلام است که نتیجه آن بازدارندگی دشمن از تجاوزهای بعدی، جلوگیری از ظلم مضاعف به مظلوم و حفظ عزت نظام و ملت اسلامی در برابر دشمنان است.

رژیم جنایتکار و متجاوز صهیونیستی سال‌ها با حمایت‌های استکبار جهانی ظلم‌ها و تجاوزهای متعددی را نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی روا داشته و بی پاسخ ماندن همه آن ظلم‌ها به علاوه جنایاتی که علیه دانشمندان و مستشاران ایرانی در داخل و خارج از خاک ایران انجام داده بود او را نسبت به اقداماتش جری‌تر و گستاخ‌تر کرده و ضرورت برخورد با وی را دوچندان کرده بود.

پاسخ قاطع و اقدام تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر حمله رژیم جعلی صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق که طبق قوانین بین المللی به مثابه خاک کشور تلقی می‌شود اقدامی شایسته و بجا و بر اساس مبانی دینی و منطقی و مطابق با قوانین پذیرفته شده جهانی بود که باید انجام می‌گرفت و به حول و قوه الهی به نحو احسن انجام گرفت.

اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام ارزشمند را به همه ملت سرافراز و عزتمند ایران اسلامی تبریک می‌گویم و از درگاه خداوند متعال عزت و شوکت هرچه بیشتر این نظام و ملت را در سایه رهبری ولایت فقیه مسئلت دارم و امیدوارم این پاسخ دندان‌شکن درس عبرتی برای دشمنان شود و زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف قرار گیرد.

کد خبر 6078589

دیگر خبرها

  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • نکته مهمی که امام به هنگام عملیات طریق‌القدس بر آن تاکید کردند چه بود؟
  • فال انبیا فردا سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • تقابل اسراییل با سپاه، نابودی صهیونیست را محقق می‌کند
  • پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی لازم بود
  • کالج قلب و عروق آمریکا؛ اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی
  • انتشارکتاب حاکمیت اسلامی در عصر غیبت با ترجمه عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار
  • مسلم بن عقیل پیشگاه حماسه عاشورا
  • چرا از ۱۲۴ هزار پیامبر، حتی یک پیامبر زن نداریم؟
  • تصاویر هوایی از قلعه خیبر که حضرت علی علیه السلام در آن را از جا کندند + فیلم