Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: سیدعباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری‌های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در راس هیاتی و در قالب یک سفر منطقه‌ای به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری آذربایجان، ساعاتی قبل وارد باکو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزار شکانال اطلاع‌رسانی معاون سیاسی وزارت خارجه، عراقچی در خصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به آن دسته از کشور‌های منطقه که در پایان دادن به درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاثیر گذار هستند صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به تبع آن منطقه است.

وی افزود: چارچوب این طرح ابتکاری آماده شده است و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می‌شود و این طرح در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوری آذربایجان پایان دهد.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو موضوع پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه شده ایران برشمرد و اضافه کرد: حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشر دوستانه هم پایه دیگر این طرح را تشکیل می‌دهند.

عراقچی گفت: ترک مخاصمه و شروع گفتگو‌ها با کمک کشور‌های تاثیرگذار، کمک کننده و تضمین کننده صلح از دیگر عناصر این طرح است.
وی افزود: ما در این خصوص با کشور‌های منطقه دیدار و مشورت خواهیم کرد تا با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد این طرح بتواند به نقطه‌ای برسد که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

معاون امور سیاسی وزیر امورخارجه همچنین در این گفتگو از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و همسایه و نزدیک یاد کرد و افزود: روابط گرمی میان ما وجود دارد و ما همواره از تلاش جمهوری آذربایجان برای آزادسازی شهر‌ها و مناطق اشغالی اش حمایت کرده ایم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بقیه کشور‌ها در منطقه و تغییر ناپذیری مرز‌ها یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است که باید همچنان حفظ شود.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به باکو افزود: ما در گذشته تلاش‌های زیادی برای صلح در منطقه کرده‌ایم و به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم که در این سفر هم با دوستان مان در جمهوری آذربایجان بتوانیم به تفاهم برسیم که این تفاهم به اجرایی شدن این طرح کمک خواهد کرد.

سید عباس عراقچی و هیئت همراه در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان از جمله "جیحون بایرام اف " وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، "خلف حلف اف" معاون وزیر امور خارجه، "حکمت حاجی اف" دستیار رئیس جمهوری آذربایجان و "شاهین مصطفی یف "معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وی پس از دیدار و گفتگو‌های باکو بلافاصله به مسکو و ایروان و در ادامه به آنکارا سفر خواهد کرد تا به تبیین طرح ابتکاری پیشنهادی کشورمان برای حل مناقشه قره باغ بپردازد.

منبع: فردا

کلیدواژه: طرح ایران مناقشه قره باغ عراقچی جمهوری اسلامی ایران جمهوری آذربایجان طرح ابتکاری کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۳۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

نخست وزیر ارمنستان گفت: ایروان قصدی برای بازگشت نظامی به منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان را ندارد و برنامه ای برای جنگ برای آن را نیز ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه ای با بیان اینکه ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ آذربایجان را ندارد و برنامه ای برای جنگ برای آن را نیز ندارد، گفت: ارمنستان هیچ جاه طلبی فراتر از مرزهای شناخته شده بین المللی خود ندارد.

پاشینیان گفت: ما صداقت خود را در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در روند تحدید حدود نشان داده ایم. ما متذکر شدیم که دولت ارمنستان آماده است اقداماتی را در چارچوب اختیارات خود انجام دهد تا به مردم اجازه دهد در روستاهای آذربایجان زندگی کنند. به ویژه در چهار روستایی که اکنون در آن زندگی نمی کنند. 

وی ادامه داد: ما همچنین اعلام می کنیم که در نتیجه این روند، زندگی راحت و امن در روستاهای ارمنی - باغانیس، ووسکپار، گیرانتس، برکابر - باید به همان اندازه امکان پذیر باشد.

هفته گذشته بین کمیته های تعیین حدود ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصویب شد که 4 روستا از ارمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شود. همچنین اولین سنگ تعیین حدود بین دو کشور نیز نصب شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • شاعران ۱۰ کشور به جشنواره شعر رضوی ترکی می‌آیند
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟