Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@09:43:33 GMT

چه عوامل به بافت تاریخی آسیب وارد می کند؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۳۲۳۱

چه عوامل به بافت تاریخی آسیب وارد می کند؟

یک کارشناس معماری گفت: اسکان مهاجرین در بافت تاریخی با اصالت این بافت تعارض دارد و باعث آسیب های اجتماعی و فرهنگی می شود.

علی محمد فصیحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا خروج ساکنان اصیل از بافت تاریخی یکی از آسیب‌های این بافت عنوان کرد و گفت: در دهه‌های اخیر مهاجران در بافت تاریخی ساکن شدند که با اصالت بافت تاریخی تعارض دارد و از ارزش این بافت کم می‌کند حال باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که افراد با اصالت در بافت تاریخی ساکن شوند تا به حفظ هویت شهری کمک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نگاه مدرنیته به بافت تاریخی نیز از عوامل آسیب‌زا است که در دهه اخیر این نگاه تغییر یافته است.

این کارشناس معماری گفت: بافت تاریخی بخشی از فضاهای معماری و شهری محیط پیرامون را شامل می‌شود و نه تنها از بعد تاریخی بلکه از لحاظ هویت اجتماعی دارای اهمیت است.

وی با اشاره به نقش بافت تاریخی در هویت اجتماعی تصریح کرد: بافت تاریخی به گونه‌ای است که در آن مراودات اجتماعی شکل می‌گیرد؛ مساجد، حسینیه‌ها، حمام‌ها و میادین به گونه‌ای طراحی می‌شد که گفت و گو محور بوده و معماران در طراحی این بناها به رویکرد تعاملات اجتماعی توجه ویژه‌ای می‌کردند.

فصیحی افزود: در ادوار مختلف تاریخی تا دوره معاصر معماری به گونه‌ای بوده که نمایانگر فرهنگ و هویت ما باشد و از این لحاظ میدان نقش جهان در زمینه معماری بافت تاریخی ارزشمند است.

وی ادامه داد: تعاملات اجتماعی در بافت‌های تاریخی نیز برای گردشگر حائز اهمیت است؛ زیرا با هویت میراثی ارتباط مستقیمی دارد در این راستا طرح توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در حال اجرا است که ارتباط مستقیمی با جذب گردشگر و بافت تاریخی شهر اصفهان دارد.

این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری نقش مؤثری در حفظ بافت تاریخی دارد در این راستا شهرداری اصفهان با تشکیل سازمان در زمینه حفظ بافت اصفهان اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی بخش جداناپذیر از شهرها است و به بهبود فضاهای شهری کمک می‌کند، گفت: برای حفظ بافت تاریخی باید نگاه فرهنگی بر اقتصادی غلبه داشته باشد.

کد خبر 452122

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر شهر بافت تاریخی مدرنیته معماری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان
  • کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند
  • معبر اطراف میدان توحید در کرمان پیاده‌راه می‌شود
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود