Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@14:08:19 GMT

راه مقابله با شیوع کرونا اقدامات بهداشت محوری است

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۳۸۲۷

راه مقابله با شیوع کرونا اقدامات بهداشت محوری است

سید محمد پاکمهر در گفت وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به آسیب‌شناسی وضعیت شیوع کرونا در کشور و استان اظهار کرد: عدم موفقیت در اقدامات مبارزه با کرونا باید موردبررسی قرار گیرد و ببینیم که علت افزایش تلفات موج اخیر کرونا در کشور نتیجه کدام اقدامات و کم‌کاری‌ها است.

وی به برخی از عوامل افزایش تلفات کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: عدم وجود درمان مشخص برای مقابله با این بیماری ازجمله مهم‌ترین نکات مبارزه با شیوع کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: فقدان درمان برای کرونا نشان می‌دهد که صرف کردن اعتبارات در حوزه اقدامات درمان محور نتایج مؤثر کمتری را ایجاد می‌کند و باید استراتژی تقویت اقدامات بهداشت محوری باید مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اقدامات درمان محوری نتیجه مشخصی برای بیماران و وضعیت شیوع کرونا در کشور ندارد و با پروتکل‌های درمانی به‌صورت قطعی نمی‌توان به مقابله با کرونا پرداخت، همچنین عدم وجود واکسن و افزایش سرعت و شتاب انتقال ویروس کرونا باعث شده تا وضعیت فعلی در کشور ایجاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی ۳ عامل عدم وجود دارو، عدم تولید واکسن و سرعت‌بالای انتقال ویروس را باعث به نتیجه نرسیدن اقدامات درمان محور دانست و افزود: به علت طولانی شدن شرایط شیوع کرونا، مزمن و فرسایشی شدن بیماری باعث ایجاد خستگی میان مردم شده و رعایت‌های دستورالعمل‌ها نسبت به گذشته کاهش‌یافته و حتی برخی مسئولان نیز نسبت به این موضوع توجه ندارند.

وی تأکید بر اقدامات بهداشت محوری را راه‌حل گذر از این وضعیت بیان کرد و گفت: افزایش تجهیزات درمانی و تخت‌های بیمارستانی، اقداماتی در راستای مقابله درمان محور با شیوع کرونا است و هم اکنون متأسفانه بار و فشار کوتاهی در اقدامات بهداشت محور بر دوش مجموعه درمان محور قرارگرفته و باید این مشکل رفع شود.

پاکمهر خاطرنشان کرد: برای کاهش انتقال و سرایت بیماری کرونا در جامعه حتماً باید ۳ راهکار استفاده از ماسک، سفر نرفتن و در خانه ماندن را در پیش گرفت و تا حداکثر ممکن بر اجرای این تدابیر تأکید کرد.

وی در انتها گفت: اجرای این طرح در جامعه با فرهنگ‌سازی میسر است و افزایش برخی تجهیزات مانند اتوبوس‌های درون‌شهری و سایر امکانات شهری به نتیجه‌ای مثبت برای مقابله با شیوع کرونا منتج نمی‌شود و باید طی مدت‌زمانی سه هفته تمامی مردم به صورت حداکثری به استفاده از ماسک، عدم سفر و در خانه ماندن اهتمام کنند تا وضعیت شیوع بیماری بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا درمان بهداشت بیماری اقدامات بهداشت محور کرونا در کشور شیوع کرونا درمان محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۳۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان در گزارشی هشدار داد از مجموع ۳۶ بیمارستان نوار غزه دست کم ۲۴ بیمارستان غیرفعال هستند.

به نوشته پایگاه شبکه الجزیره، در این سند نوشته شده است: «نظام بهداشت و درمان در نوار غزه به دلیل خصومت‌های مداوم و محدودیت‌های دسترسی در حال فروپاشی بوده و این وضعیت منجر به از کار افتادن تعداد هر چه بیشتری از بیمارستان‌ها می‌شود.»

این دفتر در ادامه گزارش خود تصریح کرد: «طبق بررسی سازمان جهانی بهداشت تا روز چهارشنبه ۲۷ مارس از مجموع ۳۶ بیمارستان موجود در نوار غزه ۲۴ بیمارستان غیرفعال هستند، دو بیمارستان در شمال غزه حداقل فعالیت را دارند و ۱۰ بیمارستان از جمله چهار بیمارستان در شمال غزه و شش بیمارستان در جنوب غزه به صورت مقطعی کار می‌کنند.»

همچنین فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های هلال احمر و صلیب سرخ نیز گزارش داده‌اند که نظام بهداشت و درمان در شمال نوار غزه «به طور عمده از بین رفته» و در جنوب هم «در آستانه فروپاشی است.»

در ادامه گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل درباره وضعیت نظام بهداشت و درمان غزه نوشته شده است: «۱۶ کودک دچار سوءتغذیه در روز در بیمارستان کمال عدوان غزه که به دلیل کمبود آب، غذا و ملزومات بهداشتی به سختی خدمات ارائه می‌دهد پذیرش می‌شوند.»

از سوی دیگر بیمارستان الشفا بالغ بر ۱۰ روز است که تحت محاصره قرار گرفته و نیروهای اسرائیلی کارمندان و بیماران این بیمارستان را در یک ساختمان مورد استفاده برای امور منابع انسانی «که برای ارائه خدمات بهداشت و درمان ساخته نشده» محبوس کرده‌اند.

طبق این سند نیروهای اسرائیلی بعد از آنکه به کارکنان و بیماران بیمارستان الامل در جنوب خان یونس دستور تخلیه دادند با خاک ورودی های این بیمارستان را مسدود کردند. روز سه شنبه فعالیت این بیمارستان و مقر انجمن هلال احمر فلسطین که در نزدیکی آن است متوقف شد.

در این گزارش شرایط بیمارستان اروپایی غزه در خان یونس «غیرقابل تصور و درک» توصیف شده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده تنها بیمارستان‌های فعال در غزه «اقلام ضروری کافی برای ادامه عمل‌های جراحی مهم و نجات‌بخش و مراقبت از بیماران از جمله در بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار ندارند.»

این سازمان بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس در غزه، حفاظت  از جان غیرنظامیان و بخش بهداشت و درمان در این باریکه شده و همچنین گفت که از همه طرف‌ها می‌خواهد «به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.»

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده‌اند
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • ۱۱ هزار متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • اقدامات ایران در سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار
  • افزایش همکاری ها در بخش بهداشت و درمان محور دیدارهای وزیر بهداشت طالبان
  • برنامه عملیاتی، محور فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال جاری است
  • افزایش چهار برابری مهاجرت پرستاران خارجی از نظام بهداشت و درمان انگلیس