Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@06:21:52 GMT

چالش‌های ایجاد ایمنی جمعی کووید -۱۹ چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۴۲۰۷

چالش‌های ایجاد ایمنی جمعی کووید -۱۹ چیست؟

به نظر می‌رسد که ایمنی جمعی یک روش احتمالی برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایمنی جمعی زمانی رخ می‌دهد که افراد زیادی در جامعه نسبت به یک بیماری خاص مصون شوند. وقتی افراد در برابر علت یک بیماری مانند یک ویروس یا باکتری مقاوم شوند، بیماری شیوع پیدا نخواهد کرد. بنابراین میزان شیوع عفونت کاهش یافته و بیماری از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایمنی جمعی از افراد در معرض خطر مانند نوزادان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، محافظت می‌کند.

ایمنی جمعی طبیعی

بدن افراد می‌تواند به طور طبیعی با بیماری‌ها مقابله کند، زمانی که بدن فرد در معرض نوعی ویروس یا باکتری قرار گیرد، برای مقابله با عفونت ناشی از آن، آنتی بادی تولید می‌کند. وقتی بیمار بهبود پیدا می‌کند، بدن او این آنتی بادی‌ها را نگه داشته و در برابر عفونت‌های دیگر از خو دفاع می‌کند. این نوع ایمنی جمعی طبیعی شیوع ویروس زیکا را در برزیل متوقف کرد. دو سال پس از آغاز شیوع این ویروس، ۶۳ درصد افراد جامعه به آن مبتلا شدند. محققان معتقد هستند که در آن زمان جامعه به سطح مناسبی از ایمنی جمعی دست پیدا کرده بود.

ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون

واکسن نیز می‌تواند در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا مقاومت ایجاد کند. پس از تزریق واکسن، فرد احساس می‌کند به یک ویروس یا باکتری آلوده شده است. در این صورت او بیماری نمی‌شود، اما سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی محافظتی تولید می‌کند. بنابراین دفعه بعد که بدن با آن ویروس یا باکتری رو به رو شود، آماده است تا آن را از بین ببرد. واکسیناسیون به اتمام شیوع فلج اطفال در آمریکا کمک کرد.

چه زمانی یک جامعه به ایمنی جمعی دست پیدا می‌کند؟

زمان دست‌یابی جامعه به ایمنی جمعی به نرخ خالص تولید مثل یا R0 بستگی دارد. R0 به میانگین تعداد افرادی که یک فرد بیمار می‌تواند آن‌ها را آلوده کند، گفته می‌شود. البته این افراد نباید از قبل در برابر بیماری مورد نظر ایمن شده باشند. هرچه مقدار R0 بیشتر باشد، افراد بیشتری باید در برابر بیماری ایمن شوند تا به ایمنی جمعی دست پیدا کنیم. محققان باور دارند که R0 بیماری کرونا بین دو و سه است. این موضوع بدان معنی است که یک فرد بیمار می‌تواند دو تا سه نفر دیگر را آلوده کند. بنابراین بین ۵۰ تا ۶۷ درصد افراد جامعه باید در برابر بیماری کرونا مقاوم شوند تا ایمنی جمعی به وجود بیاید و میزان شیوع عفونت کاهش پیدا کند.

چالش‌های ایجاد ایمنی جمعی در برابر کووید -۱۹ چیست؟

مانع اصلی دستیابی به ایمنی جمعی در برابر ویروس کووید -۱۹، جدید بودن ویروس است؛ بدان معنا که ویروس کرونا قبلاً فردی را آلوده نکرده است. در نتیجه هیچ مصونیتی در برابر آن به وجود نیامده است و همه افراد در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند. مانع احتمالی دیگر ایمنی جمعی این است که مشخص نیست آنتی بادی تولید شده در بدن چقدر قوی باشد و تا چه مدت بتواند در بدن افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شدند، وجود داشته باشد. نتایج مطالعات اولیه انجام شده روی میمون‌ها نشان می‌دهد که آنتی بادی تولید شده در بدن آن‌ها در برابر ویروس کرونا تا یک ماه از بروز عفونت دوم جلوگیری می‌کند. اگر ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا باشد، بدن انسان تا چندین ماه در برابر بیماری ایمن خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز واکسن مشخصی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تولید نشده، لازم است افراد زیادی به ویروس آلوده شوند و بهبود پیدا کنند تا ایمنی جمعی حاصل شود.

کد خبر 452102

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس ابتلا به کرونا پیشگیری از کرونا شیوع کرونا کرونا در جهان ایمنی جمعی ایمنی جمعی برای مقابله با کرونا ایمنی جمعی در برابر کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا کرونا درمان کرونا افزایش ابتلا به کرونا واکسن کرونا مبتلایان کرونا واکسن کووید ۱۹ واکسیناسیون همگانی کرونا واکسیناسیون ایمنی جمعی کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برابر بیماری ویروس یا باکتری ایمنی جمعی بیماری کرونا آنتی بادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «دیوید هیل»، نویسنده ارشد این مطالعه و پزشک معالج در بخش آلرژی و ایمونولوژی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، گفت: «ما براساس برخی از مطالعات بسیار خوب در دهه گذشته می‌دانستیم که عفونت‌های ویروسی تنفسی یک عامل خطر برای ایجاد آسم در کودکان هستند.»

وی گفت: «بنابراین منطق خوبی وجود داشت که فکر کنیم عفونت بالقوه کروناویروس می‌تواند خطر ابتلا به آسم را نیز افزایش دهد. اما در واقع متوجه شدیم که هیچ ارتباطی در این زمینه وجود نداشت. هم خطر ابتلا به آسم در کودکان را افزایش نداد و هم خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش نداد.»

در این مطالعه، تیم داده‌های بیش از ۲۷۰۰۰ کودک را که بین ۱ مارس ۲۰۲۰ و ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ تحت آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) برای کروناویروس قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها طی یک دوره ۱۸ ماهه تحت نظر بودند.

آزمایش بیش از ۳۱۰۰ کودک مثبت و بیش از ۲۴۰۰۰ نفر برای کروناویروس منفی بود.

محققان دریافتند که مثبت بودن تست کروناویروس تأثیر قابل توجهی بر احتمال تشخیص جدید آسم ندارد. این مطالعه تأیید کرد کودکانی که عوامل خطر شناخته شده برای آسم مانند نژاد، آلرژی‌های غذایی، تب یونجه و زایمان زودرس دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

در آغاز همه‌گیری، نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه چگونه افراد مبتلا به آسم تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند وجود داشت. در اوایل، آزمایشگاه هیل تحقیقاتی انجام داد که نشان داد آسم یک عامل خطر برای پیامدهای بدتر کووید نیست. به گفته محققان، آنها همچنین دریافتند که اگر تست کووید در کودکان مبتلا به آسم مثبت باشد، احتمال تشدید بیماری در آنها بیشتر نیست.

هیل گفت: «از آنجایی که مطالعه صرفاً بر روی کودکان متمرکز شده است، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی بیماران در سنین مختلف و در فواصل زمانی طولانی‌تر مورد نیاز است تا تأیید شود که بین کروناویروس و ایجاد آسم طولانی مدت رابطه وجود ندارد.»

کد خبر 6082866

دیگر خبرها

  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • هسته های هنری در استان بوشهر ایجاد می شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • چالش بزرگ سپاهان در شهرآورد اصفهان