Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@11:20:36 GMT

افزایش نرخ اشتغال دانش‌آموختگان به ۶۰ درصد

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۴۲۱۷

افزایش نرخ اشتغال دانش‌آموختگان به ۶۰ درصد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس تازه‌ترین پیمایش انجام شده، نرخ اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۶۰ درصد افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل این پیمایش، افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین آمار رصد اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ گفت: بر اساس طرح رصد اشتغال، ۶۰ درصد دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ شاغل هستند؛ البته شاغل نبودن ۴۰ درصد باقیمانده به معنای بیکار نبودن نیست، چرا که عده‌ای از آن‌ها جویای شغل نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره این طرح جزئیات بیشتری ارائه داد و گفت: در طرح پیمایش رصد اشتغال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهشی و فناوری از همه دانشگاه‌ها خواست با دانش‌آموختگان خود ارتباط برقرار کنند؛ چرا که این وزارتخانه به دنبال ارتباط و شبکه‌سازی دانش‌آموختگان است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تفاوت طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان که همزمان مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم هم انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، این طرح را بر اساس دانش‌آموختگان بیمه شده در تأمین اجتماعی پیگیری می‌کند، اما در طرح معاونت پژوهشی وزارت علوم، دانشگاه‌ها به طور مستقیم با یک جامعه آماری از دانش‌آموختگان ارتباط برقرار کرده‌اند، برخی از دانش‌آموختگان شاغل، به علت داشتن شغل آزاد بیمه نیستند و در جامعه آماری مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار نمی‌گیرند.

سیف با اشاره به ارتباط دانشگاه‌ها با دانش‌آموختگان، گفت: تعدادی از دانشگاه‌ها با اکثر دانش‌آموختگان ارتباط برقرار کرده‌اند، اما در برخی دیگر از دانشگاه‌ها، این ارتباط محدودتر است.

سیف با اشاره به تعریف اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها اظهار کرد: از نظر تعریف اشتغال، وقتی فردی امسال دانش‌آموخته و شاغل می‌شود، اشتغال او در سال جاری را نمی‌توان مبنا قرار داد. بنابراین، برای رصد اشتغال، دانش‌آموختگان چهار سال قبل را مبنا قرار می‌دهند؛ چرا که این گروه از آن‌ها سربازی را به اتمام رسانده‌اند و شغل خود را پیدا کرده‌اند.

ارتباط ۹۰ دانشگاه کشور با دانش‌آموختگان

به گفته مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، نکته حائز اهمیت برای وزارت علوم فارغ از آمارها، ارتباط ۹۰ دانشگاه کشور با دانش‌آموختگان است که در کنار اقدامات روزانه خود به این امر هم می‌پردازند و در برنامه‌ریزی‌های خود دانش‌آموختگان را دخیل می‌کنند.

سیف با بیان اینکه از دانش‌آموختگان برای ارتباط با جامعه و صنعت استقبال می‌کنیم، افزود: از دید وزارت علوم، میزان همکاری دانش‌آموختگان با صنعت و جامعه کم است؛ دانشگاه‌های بزرگ کشور حدود ۱۰ هزار دانش‌آموخته دارند که بسیاری از آن‌ها با شرکت‌ها و مجموعه‌‌های صنعتی همکاری می‌کنند و با دانشگاه‌ها هم آشنا هستند.

وی تأکید کرد: پیشنهاد وزارت علوم، ارتقای ارتباط دانش‌آموختگان با جامعه، دانشگاه و صنعت است؛ چرا که فعالیت‌های تحقیقاتی،‌ پژوهشی و تجاری‌سازی محصولات با کمک دانش‌آموختگان انجام می‌شود و تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان از سال گذشته با پیمایش دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ از سوی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری به‌صورت مجزا انجام شد؛ امسال نیز این طرح از سوی این مؤسسه و معاونت برای دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۴ در حال انجام است. در پیمایش دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، ۵۷ درصد دانش آموختگان شاغل بودند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارتباط دانشگاه با صنعت مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی دانش آموختگان سال تحصیلی اشتغال دانش آموختگان تحقیقات و فناوری دانش آموختگان دانشگاه ها رصد اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این سرای دانشجویی بخشی از مجموعه خوابگاهی غدیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و ظرفیت پذیرش هزار دانشجو را دارد.
وی افزود: سرای دانشجویی حضرت معصومه در سه طبقه با صرف بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه بازسازی شده و دارای امکانات رفاهی، فرهنگی ورزشی است.
دکتر حسینی با بیان این که دختران دانشجوی شهرستانی که فاقد محل اسکان هستند می‌توانند ازاین خوابگاه‌ها استفاده کنند گفت. تمام امورات این سرای دانش جویی حتی تاسیسات وحراست آن نیز توسط بانوان انجام می‌شود.
وی افزود. برای سال‌های آتی قرار است با کمک خیرین خوابگاه دیگری برای دانش جویان متاهل تاسیس کنیم.

دیگر خبرها

  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو