Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه قوه عاقله هر جامعه‌ای است که علاوه بر تربیت دانشمندان و متخصصان مشاغل مختلف در جهت‌دهی جریانات اعتقادی و فرهنگی نیز اثرگذاری بسیاری دارد. ساختار اجتماعی و سیاسی جامعه ایرانی به‌شکلی است که جهان‌بینی اسلامی و ارزش‌های اعتقادی جایگاه بسیار رفیع و حائز اهمیتی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این دانشگاه است که به عنوان قوه عاقله و رکن تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی جامعه به‌ویژه در میان بدنه نخبگانی ایفای نقش می‌کند.

نهاد دانشگاه نیز در جریان گسترش نظام سرمایه‌داری به‌همراه سایر پدیده‌هایی که خاستگاه غربی دارند توسعه پیدا کرده است. اکنون نیز دانشگاه در طول گذر زمان به صورت بخشی از ساختار تعیین‌کننده جامعه درآمده است، با اینکه در فرآیند توسعه کارکردهای دانشگاه در محیط‌های اجتماعی بزرگ‌تر شد ولی مولفه‌های فرهنگی آن حتی پس از انقلاب فرهنگی نیز تغییرات اثرگذار و جریان‌سازی را تجربه نکرده است.

یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها علاوه بر تولید دانش، فرهنگ‌سازی و ارائه خدمات و توسعه فرهنگ عمومی جامعه است، البته فرهنگ نیز بیانگر روش زندگی افراد جامعه است. نهادهای اجتماعی به‌ویژه دانشگاه‌ها رسالتی جز توسعه فرهنگی به‌عنوان مهم‌ترین رکن توسعه همه جانبه برای داشتن جامعه‌ای سالم از لحاظ روانی و ارزشی و ارتقای شیوه زندگی ندارند. لذا شکی نیست که ترویج آموزه‌های دینی و فراگیری امور فرهنگی و گسترش دامنه شمول آن باید دغدغه اصلی دانشگاه و دانشگاهیان باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهم‌ترین بازیگر نظام آموزش عالی ایران با دربرگیری بیش از 30 درصد جمعیت دانشجویی کشور، جایگاهی ویژه در رسالت توسعه فرهنگی مبتنی آموزه‌های اسلامی دارد. گستردگی این دانشگاه در تمام استان‌ها و اغلب شهرهای کشور این فرصت را به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهد تا تأثیرگذاری قابل توجهی در جریان‌های فرهنگی داشته باشد و به‌عنوان قطب فرهنگ‌سازی معرفی شود.

رئیس دانشگاه آزاد: سند دانشگاه اسلامی در حوزه آموزش عالی مهجور مانده است

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی مراکز استان‌های این دانشگاه گفت: سند دانشگاه اسلامی، سند بسیار مهمی در حوزه آموزش عالی است که مهجور مانده است. این سند به موازات وزارتین به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و حقیقت این است که اسناد خوبی در کشور ما نوشته می‌شود، اما متأسفانه این سندها به صورت کامل اجرایی نمی‌شوند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اجرای مدلی است که مبتنی بر نگاه بالادستی و صف باشد که این برنامه با عنوان برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است.

وی ادامه داد: مشارکت مؤثر در تمدن سازی اسلامی، تحقق آرمان های انقلاب و پاسخگویی به مسائل و چالش های جامعه، تولید و انتشار دانش مرجع، مرزشکن و کاربردپذیر از جمله محورهای دانشگاه سرآمد و پاسخگوست که به این منظور مقصودهایی از جمله «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن ساز» برای این راهبرد پیش بینی شده است.

طهرانچی افزایش کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و ارتقاء تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی را از اهداف دانشگاه پرورش‌گر و توسعه دهنده فضای انقلابی عنوان کرد و افزود: تعلیم، تربیت و مهارت‌افزایی متخصصین متعهد، روزآمد و خلاق در کنار توسعه سبک زندگی اسلامی و توجه به فرهنگ عفاف و خانواده به همراه پرورش اخلاقی منابع انسانی دانشگاه به طور جد در این راهبرد مورد توجه دانشگاه قرار دارد.

سند دانشگاه اسلامی منبع اصلی تغذیه مدیریت فرهنگی است

اکنون سال‌ها از تدوین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌گذرد و حتی بعدها بازنگری، به‌روزرسانی و تغییراتی نیز در این سند اعمال شده است. ولی این سند آنچنان که باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار نگرفته و از این رو است که پیش‌تر از ناکارآمدی فرآیندهای فرهنگ‌سازی دانشگاه‌ها در جامعه اسلامی سخن به میان آمد. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم فعالیت خود با رویکردی جدیدی که در حوزه فرهنگی و دانشجویی اتخاذ کرده، درصدد تحقق راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

مقابله با جنگ نرم در کنار تبیین و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکرد تمدن‌سازی یکی از مهم‌ترین راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌‎ها به‌شمار می‌رود. تقویت منطق خِردورزی، پرسشگری و پاسخگویی دانشجویان و اعضای هیئت علمی یکی از جدی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر از دانشگاهیان است. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی از دیگر راهبردهای این سند و دغدغه‌های رهبری انقلاب است که در فصل جدید کاری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به همراه تقویت فرهنگ جهاد و ایثار در بین دانشجویان و احیای هویت تمدن‌ساز اسلامی و ایرانی در دانشگاه بار زمین مانده دیگری است که دانشگاه با جدیت هرچه تمام آن را پیگیری خواهد کرد. سند دانشگاه اسلامی منبع اصلی تغذیه مدیریت فرهنگی است که در فصل جدید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردی تخصیصی و اولویت‌محور به این سند پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078764 برچسب‌ها سند دانشگاه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سند دانشگاه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سند دانشگاه اسلامی اسلامی شدن آموزش عالی فرهنگ سازی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری،‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، رسالت دانشکده تعلیم و تربیت را مشابه دانشگاه تربیت‌معلم دانست و اظهار کرد: میدان در تعلیم و تربیت مدارس است. با ارتباط ایجادشده بین دانشکده؛ عرصه و مدارس؛ میدان و استفاده از استادان با تجربه و مطلع در نظر داریم معلمانی کار بلد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تربیت نیروی ماهر توانستیم با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی در کنار یادگیری دروس تئوری، انتقال مهارت را داشته باشیم. امسال جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که ۷۰ درصد واحد خود را در صنعت گذرانده‌اند، خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دانشگاه آزاد را مؤسسه غیردولتی و غیرخصوصی دانست که اموال آن برای مردم است و بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بودیم و در دو سال گذشته ۱۰هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی ثبت‌نام کردند.

دهقانی‌اشکذری، دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد را خانواده ۲۲ هزار نفری با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، نزدیک هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند برشمرد و عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، سال گذشته در واحد‌های استان، استخر پرورش ماهی، پرورش قارچ و نیروگاه خورشیدی، مجتمع گردشگری علمی و تولید لباس را دایر کردیم و در نظر داریم، امسال آنها را گسترش دهیم.

توحید و تعلم دو بال برای رسیدن به مقامات عالی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز توحید و تعلم را دو بال برای رسیدن به مقامات عالی دانست و گفت: بیگانگان تلاش خود را به کار بستند تا خدا را از جوانان بگیرند و در عوض اهداف مادی و غیرتوحیدی را در فکر و اندیشه آنها جای دهند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری اضافه کرد: در سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان یزد به وی یادآوری کردیم که تعلیم و تربیت را از دبستان و از مجموعه مدارس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنید. کار فرهنگی در دانشگاه و برای دانشجویان خوب است؛‌ اما برای دانش‌آموزان و مقاطع دبستان تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی کتاب‌های معارف دانشگاه را فاقد جذابیت خواند و بیان کرد: جزوه‌ای از مباحث توحید تا معاد برگرفته از کتاب‌های شهید مطهری تهیه شده و در دانشگاه یزد مشغول به تدریس شدم. به مرور زمان، تعداد دانشجویان برای یاد گرفتن دروس معارف زیاد شد و استقبال بالا گرفت. این ریشه در بی‌روح بودن کتاب‌های معارف آن زمان دانشگاه داشت. اکنون جزوه‌ای برگرفته از ۱۰۰ مقاله تهیه شده که برای تدریس در دانشکده‌ها جالب و در جوانان تأثیرگذار است.

به گزارش آنا، در ادامه رؤسای واحد‌ها و معاونان اقدامات و دستاورد‌های خود را در شهرستان‌ها بیان کردند و حمایت نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد را سبب دلگرمی و انگیزه برای تلاش بیشتر دانستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی
  • عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • توضیحات وزیر فرهنگ درباره بنیاد پویانمایی و قیمت بلیط کنسرت
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها/ پاسخ به چند حاشیه
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی