Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از ارائه قطعنامه دو حزبی سناتورها با هدف اعتراض به آنچه "بدرفتاری" چین با اقلیت اویغور می‌خوانند و توصیف آن به عنوان "نسل‌کشی" خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «در جریان ارائه این قطعنامه در روز دوشنبه، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آیداهو به جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس و رابرت منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این قطعنامه این است که پکن را به خاطر سیاست‌هایش محاکمه کند و روندی را برای هماهنگ کردن یک واکنش بین‌المللی به منظور پایان دادن به این بدرفتاری‌ها آغاز کند.»

سناتور جیم ریش در بیانیه‌ای درباره منطقه سین‌کیانگ که منزلگاه نزدیک به ۱۰ میلیون مسلمان اویغور است، چین را به "استفاده نظامند از عقیم‌سازی و سقط جنین اجباری" متهم کرد.

وی ادعا کرد: «این اقدامات که اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان را هدف می‌گیرد، برابر با "نسل‌کشی" است و مفتخرم که در اعلام قطعنامه‌ای که این اقدامات را به عنوان "نسل‌کشی" معرفی می‌کند به همکارانم از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌پیوندم. آمریکا و کشورهای سراسر جهان باید به جلب توجهات به آنچه که در سین‌کیانگ در حال وقوع است، ادامه دهند.»

سیاست پکن در منطقه سین‌کیانگ با انتقاداتی از سوی گروه‌های حقوق بشری همراه شده است. اتهاماتی که پکن آنها را بی‌اساس می‌داند. اویغورها که حدود ۴۵ درصد از جمعیت سین‌کیانگ را تشکیل می‌دهند، پیشتر مقامات چینی را به تبعیض فرهنگی، مذهبی و اقتصادی متهم کرده‌اند.

مقامات آمریکایی و کارشناسان سازمان ملل مدعی هستند که بیش از یک میلیون تن یا حدود هفت درصد از جمعیت سین‌کیانگ در کمپ‌های "بازآموزی سیاسی" حبس شده‌اند و ادعا دارند که این کمپ‌ها به آنچه "کار اجباری" و "عقیم‌سازی اجباری" می‌خوانند، مرتبط هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین آمريكا سین کیانگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد

مجلس سنای آمریکا با ۷۹ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف، قانونی را تصویب کرد که شرکت مالک برنامه «تیک‌تاک» را مجبور می‌کند آن را تا ۹ ماه آینده واگذار به غیر کند، در غیر این صورت استفاده از این برنامه در آمریکا ممنوع خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود این اقدام بحث برانگیز قانون‌گذاران آمریکایی با چالش‌های قانونی روبرو شود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه در خصوص ممنوع کردن این برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو که مالک آن در چین مستقر است، می‌گوید: «سال‌ها به پکن اجازه دادیم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها را در آمریکا کنترل کند. این کار به طرز خطرناکی کوته‌بینانه بود. اکنون قانون جدید مالک چینی خود را ملزم می‌کند که این برنامه را بفروشد. این اقدام خوبی برای آمریکا است». 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است فردا (پنجشنبه) این لایحه را امضا کند.

تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در آمریکا است که به خصوص میان جوانان و نوجوانان این کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است. این برنامه که متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است تا به حال با ادعاهای متعددی در خصوص امنیت داده‌ها از سوی مقامات آمریکایی روبرو شده است. مقامات این شرکت بارها اعلام کرده‌اند که داده‌های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارند.

در حال حاضر، بایت دنس اظهار نظر رسمی نکرده، اما به کارمندان تیک تاک اعلام کرده که شکایتی تنظیم می‌کند و قصد دارد این قانون را مسدود کند. 

نبرد ۴ ساله بر سر برنامه تیک‌تاک که ۱۷۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند، فقط یک جبهه در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن است. هفته گذشته نیز شرکت اپل اعلام کرد به درخواست دولت چین، برنامه‌های «واتس اپ» و «تردز» را که متعلق به شرکت آمریکایی «متا» هستند، از فروشگاه اپل در چین حذف کرده است. این اقدام سبب ممانعت از نصب جدید پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی تردز در چین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • شکایت سناتورهای آمریکایی از برگزاری اعتراضات حامی فلسطین
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند