Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزینه‌ های تولید انرژی های تجدیدپذیر در حال کاهش است. پس چرا باید تعجب کنیم اگر بشنویم که برق سبز در چند دهه آینده خواهد توانست 11 تریلیون دلار سرمایه جذب کند؟

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، گزارش جدید «چشم انداز انرژی» بلومبرگ NEF (BNEF) منتشر شده است. این گزارش خبرهای خوبی برای تجدیدپذیرها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسنادی ارائه می‌کند که از ارزان تر شدن برق تجدیدپذیر خبر می‌ دهند، برقی که سوخت های فسیلی را کنار خواهد گذاشت و خود حکمرانی انرژی جهان را به دست می‌گیرد.

BNEF معتقد است که اگر قرار است گرمایش جهانی را در محدوده کمتر از 2 درجه نگه داریم باید سرعت تولید انرژی های تجدیدپذیر را بیشتر کنیم، و فقط تا انتهای این قرن فرصت داریم نه بیشتر.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که انرژی های تجدیدپذیری چون انرژی های بادی و خورشیدی و تکنولوژی های باتری در سال 2050 بتواند 56 درصد برق جهان را تولید کند، بنابراین باید تا سال 2027 به پیک تولید انتشارات برسیم و بعد از آن تا سال 2050 سالانه 0.7 درصد از این انتشارات کاهش یابند.

بالا آمدن سطح آب دریاها به دلیل افزایش گرمایش جهانی

 

در این صورت و براساس نظر BNEF، تا سال 2100 گرمایش جهانی 3.3 درجه سلسیوس افزایش می‌یابد، بنابراین برای اینکه این افزایش دما تا 3 درجه کنترل شود باید سالانه 6 درصد کاهش انتشارات داشته باشیم و برای رسیدن به 1.5 درجه هم نیازمند کاهش 10 درصد سالانه انتشارات هستیم.

جان مور، مدیر اجرایی BNEF می‌گوید «10 سال آینده برای گذار انرژی بسیار تعیین کننده خواهد بود». او بر توسعه تولید انرژی های بادی و خورشیدی و استفاده از وسایل نقلیه برقی تاکید دارد.

1- رشد گاز طبیعی

در سال‌های آینده تنها سوخت فسیلی که تولید آن رشد پیدا خواهد کرد گاز طبیعی است. این سوخت بیشتر در صنایع سنگین و گرمایش خانه‌ها کاربرد خواهد داشت. در ایالات متحده وفور گاز ارزان گذار انرژی را عقب خواهد انداخت، اما برق تجدیدپذیر تا سال 2041 از گاز طبیعی پیش خواهد افتاد.

2- نفت

آینده تقاضای نفت بسته به خودروهای برقی است. BNEF می‌گوید مصرف نفت در 2035 به پیک خود می‌رسد و بعد از آن با شیب ملایم رو به کاهش خواهد نهاد.

در ضمن عطش حمل و نقل جاده ای برای نفت تا 2031 فروکش خواهد کرد. افت قیمت خودروهای برقی از سال 2025 آغاز خواهد شد و مردم اشتیاق بیشتری برای خرید خودروهای شارژ شونده با برق شهری خواهند داشت، خودروهایی که تا آن موقع شارژ آنها هم به مدد تکنولوژی سریع‌تر خواهد بود، بنابراین خودروهای برقی خواهند توانست مصرف برق در حمل و نقل هوایی، کشتی‌رانی و پتروشیمی را جبران کنند.

تا سال 2050، حدود 65 درصد تمام کیلومتر طی شده خودروهای شخصی از طریق خودروهای برقی خواهد بود. ناوگان فعلی خودروهای برقی روزانه به اندازه یک میلیون بشکه نفت کار جابجایی مسافر را انجام می دهند.

3- هیدروژن

دولت ها، شرکت ها و تبلیغات چی‌ها همگی جار می زنند که استفاده از سوخت هیدروژن روشی است برای کربن زدایی انرژی که اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد.

اگر هیدروژن از طریق دستگاه‌هایی تولید شود که با برق تجدیدپذیر کار می کنند، در این صورت دنیا به هیدروژن بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر قرار باشد هیدروژن سبز تا سال 2050 یک چهارم از انرژی دنیا را تولید کند باید 38 درصد برق بیشتری نسبت به آنچه که امروز در دنیا تولید می شود مصرف کند. تولید این همه هیدروژن از طریق مزارع بادی و خورشیدی مستلزم آن است که زمینی در حد و اندازه های هند را اختصاص دهیم به مزارع بادی و خورشیدی!

4- صنعت حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از مشکل ترین بخش ها برای کربن زدایی است. انتشارات حمل و نقل هوایی از سال 1990 تا کنون تا 80 درصد افزایش یافته است و تا سال 2050 هم دو برابر خواهد شد.

حمل و نقل هوایی به همراه کشتی رانی یکی از معدود مواردی هستند که به دنبال برقی سازی نرفته اند یا در این زمینه بسیار کند عمل کرده اند. اگر قرار باشد هواپیماهای سنگین و کشتی هایی که مجبورند مسافت های بسیار طولانی را طی کنند از باتری استفاده کنند، الزاما باید باتری هایی داشته باشند که از نظر تجاری مقرون به صرفه باشند. سوخت های جایگزین پایدار و آمونیاک نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت ها هستند تا بتوانند در دهه های پیش رو با سوخت های فسیلی رقابت کنند.

 

برچسب هاانرژی های تجدیدپذیر تولید گاز طبیعی تولید نفت خودروی برقی سوخت هیدروژنی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی های تجدیدپذیر تولید گاز طبیعی تولید نفت خودروی برقی سوخت هیدروژنی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو انرژی های تجدیدپذیر حمل و نقل هوایی بادی و خورشیدی خودروهای برقی گاز طبیعی تا سال 2050

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران در همدان

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران به استان و این شهر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، حمید بادامی‌نجات امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همدان در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها به توسعه و پیشرفت این استان کمک کرد.

وی افزود: ما معتقدیم وقتی فضا و ظرفیتی برای حوزه سرمایه‌گذاران برای شهر همدان که عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را به یدک می‌کشد، ایجاد می‌شود باید مورد حمایت مسؤولین مربوطه نیز قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ورود سرمایه‌گذاران در استان و به تبع آن به شهر همدان می‌تواند درآمدهای پایداری را برای استان و شهر ایجاد کند، ادامه داد: همدان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری به عنوان آزمونه در کشور مطرح شود و این در صورتی محقق می‌شود که با توجه به ظرفیت‌ها حمایت همگان را به دنبال داشته باشد در غیر این صورت سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

بادامی‌نجات با اشاره به حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه تولید خودروهای برقی و ایجاد جایگاه‌های شارژ برقی در همدان، اضافه کرد: همدان به عنوان آزمونه سرمایه‌گذاری خودروهای تولیدی برقی انتخاب شده است که انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط طبق تأکید وزارت کشور همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی در این زمینه ضمن تشکر از مجموعه استانداری و اداره کل امور اقتصادی و دارایی که پیگیر اقدامات این سرمایه‌گذار هستند، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر همدان هم در راستای این هدف که نقش حمایتی از سرمایه‌گذار است کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه احداث کارخانه تولید خودروهای برقی و جایگاه‌های شارژ برقی در حوزه حفاظت محیط زیست نیز حائز اهمیت است، گفت: چرا که احداث این پروژه در جهت ایجاد صنایع پاک است و از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه پروژه ساخت خودروهای برقی حدود ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: یکی از مزایای این پروژه این است که از صنایع کم آب بر بوده و مشاغل غیر مستقیمی را نیز به دنبال خود خواهد داشت.

کد خبر 746765

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند
  • EV2؛ خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ کیا آماده رقابت با تسلا می‌شود
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • واکاوی طرح برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون
  • تولید مشارکتی خودروی برقی عمومی، اولویت نخست شهرداری پایتخت
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • اهمیت نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران در همدان
  • واگذاری پروژه‌های دولتی یکی از نمودهای مشارکت اقتصادی است
  • اسناد راهبردی انرژی و منابع معدنی ۲۰۵۰ روسیه تدوین شد/ جهش به خالص کربن صفر