Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@15:17:59 GMT

جنوب خراسان رضوی در گیر و دار موج سوم کرونا

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۵۴۱۲

جنوب خراسان رضوی در گیر و دار موج سوم کرونا

تبعات شیوع ویروس همه‌گیر کرونا از ابتدای اسفندماه پارسال همه نقاط کشور و به تبع آن شهرستانهای گناباد، بجستان و خواف واقع در جنوب استان خراسان رضوی را تحت تاثیر خود قرار داده و اکنون که با موج سوم شیوع این ویروس در کشور مواجه هستیم ابعاد این مساله گسترش یافته است.

روند صعودی ابتلا و افزایش فوتیهای ناشی از بیماری کووید ۱۹ زنگ خطر را در شهرستانهای گناباد، بجستان و خواف به صدا در آورده و این مناطق را در وضعیت قرمز و بحرانی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان عادی شدن شیوع ویروس همه گیر کرونا در بین مردم به یک معضل مهم در کاهش مشارکت آنان و رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی تبدیل شده است.

تا زمانی که شیوع ویروس همه گیر کرونا به دغدغه عمومی همه بخشها و آحاد مردم تبدیل نشود و شاهد اهتمام بیشتر آنان در رعایت مسائل پیشگیرانه نباشیم بیماری کووید ۱۹ همچنان بر موج سواری خود ادامه می دهد و باید روزانه شاهد روند افزایشی تعداد مبتلایان و فوتیهای ناشی از این بیماری باشیم.

مشارکت مردم در همه بخشها نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است و در این بخش هم جز با همگرایی و احساس مسوولیت مردم در زدن ماسک و پرهیز از حضور غیر ضروری در اجتماعات و معابر عمومی و رعایت پروتکهای بهداشتی نمی توان به کاهش روند افزایشی این بیماری امیدوار بود.

در این میان دورهمی های خانوادگی به یک معضل مهم در افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ تبدیل شده است به طوری که مسوولان ذیربط در بخشهای مختلف و از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به افزایش موارد ابتلای خانوادگی این بیماری ابراز نگرانی کرده اند.

افزایش تغییرات و تبعات ویروس همه گیر کرونا و همزمانی آن با بازگشایی مدارس و دانشگاهها و شروع فصل پاییز و شیوع بیماری آنفلوآنزا مخاطرات بیماری کووید ۱۹ را افزایش داده است که در این شرایط بی توجهی و خستگی مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی از دیگر عوامل افزایش شیوع این بیماری به شمار می رود.

به نظر کارشناسان در این شرایط اعمال محدودیتهای کرونایی در بخشهای مختلف ضروری است و باید در کنار اهتمام و احساس مسوولیت بیشتر مردم به رعایت پروتکهای بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و تشدید شود.

اعمال محدودیتهای کرونایی در روزهای ابتدایی امسال و کاهش رفت و آمد و سفرهای مردم و حضور آنها در معابر عمومی شهرستانهای گناباد و بجستان و خواف واقع در جنوب خراسان رضوی تاثیر زیادی داشت و هم اکنون نیز با توجه به تشدید تبعات موج سوم کرونا باید با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود.

مسوولان این شهرستانها با ابراز نگرانی از فقدان احساس مسوولیت کامل مردم نسبت به رعایت موازین پیشگیرانه برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ خواستار مشارکت بیشتر اقشار جامعه در این زمینه هستند و در شرایطی که هنوز واکسن برای درمان این بیماری کشف نشده، تنها راه برون رفت از خطرات و تبعات این بیماری رعایت پروتکهای بهداشتی نظیر زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مرتب دستها است.

فرماندار خواف در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط این شهرستان اجتماعات درون فامیلی و دورهمی های خانوادگی از عوامل مهم شیوع ویروس همه گیر کرونا در خواف به شمار می رود و با استفاده از ظرفیت علمای شیعه و سنی برای افزایش هوشیاری و حساسیت عمومی آحاد جامعه نسبت به این مساله تلاش می شود.

حسین سنجرانی افزود: کاهش تبعات بیماری کووید ۱۹ نیازمند مشارکت مردم در رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی است و همه باید نسبت به این مساله احساس مسوولیت داشته باشند.

وی با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی خواف از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا ادامه داد: سلامت مردم، اولویت نخست ماست و با توجه به وضعیت حاد و بحرانی شیوع کرونا در خواف با بخشهایی که پروتکلهای بهداشتی و مسائل پیشگیرانه را رعایت نکنند بدون اغماض و با قوه قهریه برخورد قاطع می شود و با برگزار کنندگان مجالس عروسی که سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازند برخورد قضایی می شود.

فرماندار خواف با اشاره به افزایش محدودیتهای کرونایی در این شهرستان از روز دوشنبه هفته جاری افزود: بر این اساس تمامی مهدهای کودک و مدارسی که از نظر رعایت پروتکلهای بهداشتی با مشکلاتی مواجه هستند تعطیل شدند.

سنجرانی تعطیلی مجالس عزاداری و عروسی و لغو برنامه ها و آیین‌های مربوط به هفته وحدت را از دیگر محدودیتهای اعمال شده در شهرستان خواف ذکر کرد.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۰ تخت بستری بیماران کرونایی در خواف ۶ تخت مربوط به مراقبتهای ویژه است و تعداد تختها و فضاهای موجود با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا در این شهرستان جوابگو نیست و باید افزایش یابد.

فرماندار خواف گفت: همه ظرفیتهای مراکز بهداشت و درمان، نیروهای مسلح و شرکتهای معدنی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان بسیج شده است و از ظرفیت این شرکتها برای کاهش کمبودهای بهداشت و درمان خواف در مقابله با بیماری کووید ۱۹ بهره گرفته می شود مثلا به تازگی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تامین دو دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان ۲۲ بهمن این شهرستان کمک شد.

سنجرانی افزود: تعدادی از سوله ها و امکانات ورزشی خواف برای برپایی نقاهتگاه و مراکزی برای نگهداری بیماران کرونایی در این شهرستان در مواقع بحرانی تجهیز شده است و برای مقابله با شیوع ویروس همه گیر کرونا در مجتمع معادن سنگ آهن سنگان این شهرستان اقداماتی با همکاری شرکتهای معدنی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ۸۵ درصد از مجموع هشت هزار نفر نیروی شاغل به کار در شرکتهای معدنی مجتمع سنگان خواف را نیروهای بومی منطقه تشکیل می دهند و اعمال محددیت سخت گیرانه و کنترل ورود و خروج نیروها با همکاری این شرکتها در دست انجام است و بر این اساس نیروهای شاغل به کار در این بخشها به مدت ۱۵ روز در این منطقه قرنطینه می شوند و از ورود و خروج آنان در این مدت جلوگیری می شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اهتمام مردم به رعایت مسائل پیشگیرانه یک اصل مهم در کاهش و یا قطع زنجیره ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و تبعات آن در جامعه است و آحاد جامعه باید نسبت به این مساله احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.

محمد صفایی دلویی گفت: با عنایت به محدودیت زیرساختها و امکانات درمانی در زمان شیوع اپیدمی موج سوم ویروس همه گیر کرونا مردم باید با رعایت پروتکهای بهداشتی در کاهش تبعات این بیماری سهیم شوند.

وی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان و بیمارستانها و مراکز درمانی، ایثارگرانه برای درمان مبتلایان بیماری کووید ۱۹ روز و شب نمی شناسند و حتی برخی از آنان چند هفته متمادی به منازل خود نمی روند و در این شرایط مردم باید با پرهیز از ترددهای غیرضروری و اقداماتی که به تشدید این بیماری کمک می کند به یاری کادر درمان بشتابند.

او اضافه کرد: تنها مساله ای که خستگی را در کادر درمان کاهش می دهد احساس مسوولیت مردم با رعایت مسائل پیشگیرانه و پروتکلهای بهداشتی است.

رکورد شکنی بیماران بستری کرونا در گناباد و بجستان

دکتر جواد باذلی رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: روند رو به افزایش آمار بیماران بستری کووید ۱۹ را نتیجه کاهش میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، بازگشایی مدارس و رعایت نکردن فاصله اجتماعی دانست و از عموم شهروندان خواست تا ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، از تجمع و دورهمی‌ها پرهیز کنند.
وی با اشاره به نزدیک شدن فصل برداشت گل زعفران نیز از مردم درخواست کرد تا دستوالعمل های بهداشتی را در فرآیند برداشت و جداسازی کلاله از گلبرگ‌ها رعایت کنند.
باذلی افزود: دورهم جمع شدن اعضای فامیل از آداب این ایام است اما تقاضا می کنیم به خاطر حفظ سلامت اعضای خانواده این تجمع ها امسال برگزار نشود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد مبتلایان و بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده است و باید آمادگی برای شرایط بحرانی احتمالی داشته باشیم و مراقبتهای لازم را افزایش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بازگشایی مدارس، برپایی مراسم و اجتماعات، رعایت نکردن مسائل پیشگیرانه و مسافرتها  در تشدید عوامل شیوع ویروس همه گیر کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان تاثیر داشت و مجموع این مسائل موجب شد که  به شرایطی برسیم که ظرفیت بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای بیماران کرونایی به حد اشباع رسیده است و دستگاههای مراقبتهای ویژه به بیماران کرونایی متصل است.

وی ادامه داد: مسن بودن جمعیت آسیب پذیری این شهرستانها را از نظر ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن افزایش داده و متوسط سن فوت شدگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ در گناباد و بجستان ۷۶ سال است.

فرماندار گناباد هم از افزایش محدودیت‌ها و تعطیلی یک هفته‌ای بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در این شهرستان از سوم آبان ماه خبر داد و گفت: در صورت لزوم و با موافقت ستاد کرونا این مدت تمدید می شود.

حامد قربانی افزود: با توجه به وضعیت قرمز این شهرستان از نظر شیوع ویروس همه گیر کرونا و بر اساس درخواست از طریق استانداری خراسان رضوی و موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا این  محدودیت اجرا می شود.

وی ادامه داد: بر این اساس مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گناباد از روز شنبه سوم آبان ماه به مدت یک هفته تعطیل است و آموزش آنها به صورت مجازی برگزار می شود.

فرماندار گناباد گفت: مراکز آموزش فنی و حرفه ای و زبانکده‌ها و سایر آموزشگاهها و کتابخانه های عمومی، سینما و مراکز نمایش و تئاتر، باغ تالارها و تالارهای پذیرایی نیز در این مدت تعطیل است و برگزاری آیین‌های مذهبی و اجتماعی نیز در گناباد ممنوع است و استخرهای شنای سرپوشیده، شهربازی و کافه ها نیز تعطیل و باشگاههای ورزشی فقط با ۲۵ درصد ظرفیت مجاز به فعالیت هستند.

قربانی افزود: مساجد و مصلی ها نیز نیم ساعت هنگام نماز باز هستند و جمعه بازار و نماز جمعه و آرامستانهای گناباد از دو هفته گذشته تعطیل بودند.

فرماندار بجستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی دوباره شاهد وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا در شهرستان‌های استان خراسان رضوی و این منطقه هستیم.
حسین ابراهیمی کردیانی افزود: ممکن است افرادی بدون داشتن علایم کرونا با رعایت نکردن پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی باعث انتشار این بیماری شوند.
وی از مردم و کسبه بجستان خواست دستورالعمل‌های بهداشتی را در انجام فعالیت‌های کشاورزی، کسب و کار و رفت آمدها رعایت کنند و تا جایی که امکان دارد از رفت و آمدهای غیر ضروری در روزهای اوج کرونا بپرهیزند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بجستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: روند صعودی شیوع ویروس همه گیر کرونا طی  چند روز گذشته شرایط نگران کننده ای را رقم زده و دغدغه های مسوولان نسبت به تبعات همه گیری آن را افزایش داده است.

دکتر علی قویدل با اشاره به برقراری محدودیتهای کرونایی در شهرستان بجستان گفت: تحقق اهداف این محدودیتها نیازمند مشارکت بین بخشی  همه آحاد جامعه در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی و پیشگیرانه است.

وی ادامه داد: با وجود تاکیدات و هشدارهای مسوولان ذیربط طی هشت ماه گذشته نسبت به رعایت موازین بهداشتی ولی مردم احساس مسوولیت کافی نسبت به این مساله نداشتند به طوری که خواهش و التماس دیگر چاره ساز نیست و باید اقدامات سختگیرانه و محدودیتهای شدیدتری اعمال شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان بجستان گفت: با وجود آن که بر اساس مصوبات ستاد کرونای بجستان برگزاری مجالس ترحیم و شادی ممنوع است ولی باز هم در برخی مناطق و روستاها شاهد برگزاری چنین آیینی هستیم که سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازد.

قویدل افزود: در کانال تلگرامی و فضای مجازی مصوبه ستاد مبنی بر ممنوعیت درج آگهی مجالس ترحیم منتشر می شود و ساعتی بعد همان مصوبه  نقض می گردد که این وضعیت، مایه نگرانی است.
وی تصریح کرد: تا زمانی که همه ما به فراخور وظیفه خود پای مسوولیت هایمان محکم و باقدرت ایستادگی نکنیم نمی توان مهار و یا شکستی برای بیماری کووید ۱۹ متصور بود.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبات جلسه اخیر مدیریت مقابله با کرونا در بجستان محدودیتها در بخشهای مختلف این شهرستان افزایش می‌یابد و بر این اساس برگزاری آیین ترحیم در منازل، مساجد و یا تجمع در آرامستانها جهت تدفین  اموات، برپایی مجالس عروسی در مناطق شهری و روستایی ممنوع است و کانال ها و اصحاب رسانه و مراکز چاپ باید از درج  اطلاعیه های مراسم ختم و یا جشن خودداری کنند.

وی از کشاورزان خواست باتوجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی موارد ایمنی و آموزشی ارائه شده در فضای مجازی را جهت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به منازل و اعضای خانواده را مدنظر قرار دهند و چنانچه جهت برداشت محصولات کشاورزی از نیروی کارگر از سایر شهرستان ها استفاده می کنند از سلامتی آنان اطمینان حاصل کنند و هرگونه موارد مشکوک به کرونا به مراکز بهداشتی اعلام کنند.

مدیر آموزش و پرورش بجستان هم گفت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان  حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است و تعطیلی کامل مدارس شهرستان نیاز به اخذ مجوزهای خاص دارد .
حمید رضا رمضانی افزود: مجموعه مدیریت آموزش و پرورش با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان بجستان به طور روزانه و دقیق وضعیت مدارس، دانش آموزان و فرهنگیان و دست اندرکاران مدارس را رصد می کند و در صورت تعطیلی مدارس، مجموعه آموزش و پرورش، آموزش را به شکل غیر حضوری و مجازی ادامه می دهد.

شهرستانهای خواف، بجستان و گناباد در مجموع با ۲۹۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان خراسان رضوی و به ترتیب در فاصله ۲۶۷، ۲۷۸ و ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی، جنوب غربی و جنوب مشهد قرار دارند./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شیوع ویروس همه گیر کرونا محدودیتهای کرونایی شهرستانهای گناباد پروتکلهای بهداشتی خبرنگار ایرنا گفت مسائل پیشگیرانه نسبت به این مساله بیماران کرونایی گناباد و بجستان بیماری کووید ۱۹ بهداشت و درمان احساس مسوولیت رعایت نکردن خراسان رضوی بر این اساس موج سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، به همت نمایندگی بنیاد دعبل خزاعی در استان خراسان رضوی صبح پنجشنبه عیادت و تجلیل از پیر غلامان حسینی در شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی صورت گرفت.

در این دیدارها از آقایان مجیدی، غدیری، قاضی زاده و اسکندری پیشکسوتانی بودند که در شهرستان‌های نصرآباد، فریمان، تربت جام عیادت و تکریم شدند.

گفتنی است، در این دیدارها علاوه بر نمایندگان بنیاد در استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، فرماندار فریمان، رئیس شورای هیأت مذهبی استان نیز حضور داشتند.

کد خبر 6081916

دیگر خبرها

  • تاکید بر انجام ۵۳ طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت
  • اتمام ۵۳ پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی
  • جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند
  • برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات
  • بازگشت ۷ واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید
  • کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • بازسازی انهار کشاورزی شهرستان فومن با بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد