Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@19:15:42 GMT

انتقادهای تند از برگزاری جشن بیعت در مشهد

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۵۷۲۹

انتقادهای تند از برگزاری جشن بیعت در مشهد

‍‍‍‍‍‍

فرارو- روز گذشته جشنی عجیب در مشهد برگزار شد. هزاران نفر با حضور در ورزشگاه امام رضا (ع) در "جشن مردمی عید بیعت" شرکت کردند. این جشن در حالی برگزار شده که شهر مشهد در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد.

به گزارش فرارو، عصر دیروز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به مناسبت نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشنی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد عموم حاضران ماسک دارند، اما فاصله اجتماعی رعایت نشده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
سخنران مراسم علی اکبر رائفی‌پور بود و برخی مداحان و ذاکران سرشناس اهل بیت (ع) نیز در این جشن به اجرای برنامه پرداختند. همچنین این برنامه در فضای مجازی و بر بستر شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و آپارات به صورت زنده پخش شد.

اما این مراسم در شرایطی برگزار شد که مقامات بهداشت و درمان استان خراسان رضوی مدام از وضعیت بحرانی این شهر سخن می‌گویند و تلاش می‌کنند محدودیت‌ها را افزایش دهند. پوستر تبلیغاتی جشن بعیت در مشهد  جشن یا "تیر خلاص"! رییس سازمان نظام پزشکی مشهد امروز خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر و اقدامات سختگیرانه‌تر برای مقابله با ویروس کرونا بویژه در تردد‌های درون شهری این کلانشهر شد.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد گفت: «با توجه به شرایط بحرانی کرونا در شهر مشهد، اعمال محدودیت‌ها و تردد‌ها همچنان جزو اولویت‌های اصلی برای پیشگیری از بیماری در شهر زیارتی و سیاحتی مشهد محسوب می‌شود که به صورت رسمی در ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا مطرح شده است.»

او با اشاره به برپایی مراسم جشن دیروز در مشهد با حضور شرکت‌کنندگان بسیار تاکید کرد: "فصل‌الخطاب همه ما فرمایشات مقام معظم رهبری است، ایشان در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا حجت را بر همه تمام کردند. برگزاری چنین برنامه‌هایی در شرایط فعلی به دور از منطق و وجدان است. "

او گفت: «در حالی که پزشکان و پرستاران ما به قیمت جان خود و تحت شرایط بسیار سخت به بیماران کرونایی ارائه خدمت می‌کنند، برپایی چنین برنامه‌هایی حکم تیر خلاص بر پیکر خسته کادر بهداشت و درمان دارد.»

دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به برگزاری جشن بیعت و تجمع در شهر مشهد از این اقدام به تندی انتقاد کرد و گفت: «از مردم و مسئولین تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند که چنین اتفاقاتی رخ دهد.»
او افزود: "گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می‌توان متاسف بود."
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «فقط می‌توانم بگویم که متاسفم! کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.»

رهبر معظم انقلاب روز شنبه در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسف‌بار ویروس عالم‌گیر کرونا تأکید کردند. سخنران مراسم علیاکبر رائفی پور بوده است چه کسی مجوز داد؟ برگزاری چنین جشنی دقیقا دو روز پس از بیانات رهبری بحث برانگیز و مبهم است. برگزاری این جشن در این ابعاد قطعا نیازمند مجوز از سوی نهاد‌ها حاکمیتی در استان خراسان است از شهرداری، فرمانداری و استانداری گرفته تا ستاد کنترل بحران کرونا در استان. تاکنون هیچ یک از این نهاد‌ها صدور چنین مجوزی راتائید نکرده‌اند.
تبلیغات برگزاری این جشن با لوگوی شهرداری مشهد بوده، اما این نهاد نقش آفرینی در جشن را کتمان می‌کند. شهرداری مشهد تاکید کرد که "این نهاد در برگزاری جشن مردمی عید بیعت در ورزشگاه امام رضا (ع) هیچ نقشی نداشته و از لوگوی شهرداری سوء استفاده شده است."

این اطلاعیه می‌افزاید: «از آنجا که این شهرداری در جریان برگزاری چنین مراسمی نبوده و نیست و برای استفاده از لوگوی سازمانی نیز هیچگونه هماهنگی صورت نپذیرفته است، حق پیگرد قانونی سوء استفاده‌کنندگان برای شهرداری مشهد محفوظ است.»

جشن مشهد توسط سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌ریزی شده بود. رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد عصر دوشنبه به ایرنا گفت: «این جشن باشکوه عصر امروز در فضای باز و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است.»

حجت‌الاسلام علی کریم پور افزود: "تلاش ما در مراسم اینچنینی بر ۲ اصل برگزاری باشکوه مراسم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت مقابله با شیوع کرونا استوار است."

اما تصاویری خلاف این اظهارات را نشان می‌دهد. ستاد کرونا در خراسان تاکنون توضیحی در این باره نداده است که آیا این جشن با مجوز برگزار شده یا نه، حمیدرضا رحیمی مسوول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: «من اطلاع ندارم برای این جشن مجوزی دریافت شده است یا خیر، اما ممکن است ستاد کرونای استان مجوز لازم را صادر کرده باشد بطوریکه بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز با مجوز این ستاد استانی انجام شد.»

اما بتول گندومی عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت که این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

در همین حال شب گذشته کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توئیتی تاکید کرد که هیچ گونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برگزاری این جشن صادر نشده است.

به این ترتیب هنوز مبهم است که جشن به این بزرگی چگونه مجوز‌های رسمی را دریافت کرده است. فرمانداری مشهد هم در این باره سکوت کرده است. مدافعان برگزاری این جشن می گویند پروتکل‌ها در آن رعایت شده است واکنش‌های کاربران اما در شبکه‌های اجتماعی هم موج انتقادی به راه افتاده است. مهمترین سوال هم این است که این جشن با مجوز چه کسی برگزار شده است.
کاربری نوشته است: «تمام ۱۴ در قبرستان تهران بسته شده و فقط دو در برای ورود مرده‌ها باز است. اما در مشهد انگار کرونا نیست. کشوری جداست.»

فرد دیگری گفته: «چهل و هشت ساعت بعد از جلسهٔ رهبری با ستاد کرونا حضرت علامه رائفی پور در مشهد اینچنین مراسمی را برگزار کردند آنهم در شرایط فاجعهٔ کرونا، چه ستاد و ارگانی این مراسم را برگزار کردند؟»

دراین بین برخی از عدم واکنش قاطع از سوی وزارت بهداشت انتقاد کرده اند. پژمان موسوی، روزنامه‌نگار در این باره معتقد است: " اگر دکتر نمکی وزیر بهداشت، شخصا و با قاطعیت، تجمعِ چند ده هزار نفریِ دیروزِ مشهد را محکوم نکند، تمام ادعاها، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش برای کرونا و کادر درمان محلی از اعراب نخواهد داشت. "

انتقاد‌های زیادی هم از برگزار کنندگان مراسم به ویژه علی‌اکبر رائفی پور سخنران آن صورت گرفته است. کاربری نوشته است: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۷ نفر بر اثر کرونا جان باختند و وزارت بهداشت وضعیت خراسان رضوی را «قرمز» اعلام کرد، ولی رائفی پور و رفقایش در ورزشگاه امام رضا «جشن بیعت» برگزار کردند. این نه قدرت‌نمایی است و نه دین‌داری، بازی با جان مردم است و بس ...»

بسیاری هم از این موضع به انتقاد از برگزاری جشن پرداخته اند که دقیقا پس از سخنان رهبر معظم انقلاب این جشن برگزار شده است. برخی کاربران این رفتار را خلاف و در تقابل با "ولایتمداری" دانسته اند. عده‌ای هم خواستار ورود دستگاه قضایی به ماجرا شده‌اند. کاربری نوشته است " این مساله کوچکی نیست که بتوان از آن گذشت و از قتل چیزی کم ندارد."
با اینحال برگزاری این جشن حامیانی هم دارد. آن‌ها می‌گویند مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است. این گروه انتقادات را سیاسی و در جهت تخریب رائفی پور ارزیابی می‌کنند.   این عده برگزاری جشن را با خاکسپاری محمدرضا شجریان استاد آواز در توس مقایسه کرده‌اند. کاربری نوشته است: «اگر نگران مردم و کرونا هستید چرا زمانی که هوداران شجریان بدون پروتکل ها بدون فاصله بودند ساکت بودید نه مشکل شما فقط مذهبی ها هستند با اینکه مذهبی ها در مدت کرونا بیشترین رعایت رو کردن و به دستورات عمل کردن.»

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سجاده‌های تقرب تا سفره‌های آسمانی افطار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حجت الاسلام تفرشی، مسئول طرح شهید آرمان در منطقه ۶ تهران، اظهار داشت: برگزاری نماز جماعت در فضای باز بوستان لاله همزمان با لحظات ملکوتی اذان مغرب و افطار از جمله برنامه‌های رمضانی آرمان در بوستان لاله است.
وی افزود: پس از برگزاری نماز جماعت، پذیرایی از امت روزه دار پای سفره‌های ساده افطار هستیم.



رابط منطقه ۶ ستاد شهید آرمان، اضافه کرد: حضور نوجوانان آرمانی در این برنامه‌ها چه از حیث مشارکت در برگزاری هرچه بهتر مراسم و چه از حیث حضور در مراسمات با استقبال خوبی مواجه شده است.
حجت الاسلام تفرشی، با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ برگزاری مراسم افطاری ساده گفت: به همت ستاد طرح شهید آرمان، سفره‌های افطاری ساده در میادین و بوستان‌های شاخص تهران برقرار بوده که در بوستان لاله همزمان با سایر نقاط سطح شهر، ۱۵۰۰ وعده افطاری ساده بصورت روزانه توزیع میگردد.
وی در ادامه افزود: این برنامه‌ها تا پایایان ماه مبارک رمضان در بوستان لاله و میادین اصلی شهر به همت ستاد طرح شهید آرمان برقرار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ۲۳۱ زندانی جرائم غیرعمد استان کرمان در انتظار آزادی
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • آداب و رسوم برگزاری نوروز / این قسمت: مشهد
  • برگزاری مراسم شب‌های قدر در جوار گلزار مطهر شهدای بهشت رضا(ع) مشهد
  • برگزاری جشنواره المان های نوری در مشهد+ تصاویر
  • پهن شدن سفره افطاری ۶ کیلومتری در مشهد
  • تدارک ویژه ورامینی‌ها برای برگزاری تظاهرات جمعه خشم
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • برگزاری تظاهرات ورامینی ها در دفاع از مردم مظلوم غزه در روز جمعه
  • از سجاده‌های تقرب تا سفره‌های آسمانی افطار