Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@09:01:16 GMT

غرق اجباری سه روستا به بهانه حیات همسایه!

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۶۴۵۷

غرق اجباری سه روستا به بهانه حیات همسایه!

در حالی که اخبار مربوط به انتقال آب دریای خزر به شهر رییس جمهورپرور سمنان از دوسال گذشته سر زبان ها بود که حالا منابع محلی مازندران خبر از غرق اجباری سه روستا به بهانه حیات این استان می دهند.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، منابع محلی مازندران در حالی خبر از غرق شدن سه روستای این استان برای آب رسانی به استان سمنان می دهند که موضوع انتقال آب دریای خزر آن هم به صورت شیرین شده چند سالی است که مطرح شده و با اما و اگرهای زیادی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع سمنان مدت هاست از کم‌آبی گلایه دارند اما اطلاعات و آمار اینگونه نمی گوید و نشان میدهد تمام روستاهای این استان نیز دارای آب هستند.

کارشناسان اقتصادی و محیط‌زیستی از سالیان قبل که این موضوع مطرح شده، انتقال آب از دریای خزر را تهدیدی برای کل کشورعنوان کرده اند نه با معیارهای اقتصادی همخوانی دارد و نه با معیارهای زیست‌محیطی؛ طرحی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه به نفع کشور و مردم باشد فقط با هدف شیرین‌کردن مذاق رییس‌جمهوری از سوی رییس سازمان محیط‌زیست در سال گذشته ابلاغ شده است.

 

کارشناسان محیط‌زیست همگی بر این باورند که از آنجایی که آب خزر شور است، این آب نه مناسب استفاده در صنایع خواهد بود و نه قابل شرب؛ حال اگر قرار باشد این آب شیرین شود، به شور شدن بیشتر آب دریای خزر، نابودی شیلات و به هم خوردن چرخه طبیعی حیات در دریای خزر منجر خواهد شد.

 

حال به تازگی خبری عجیب به رسانه ها رسیده مبنی بر اینکه احداث سد فینسک در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است و به ساکنان سه روستا با جمعیت متغیر و حدود ۱۹۰ خانوار، اجازه هیچ فعالیتی نمی‌دهند و به آنها اعلام شده که محل زندگیشان که شاید سرزمین آبا و اجدادی آنها نیز بوده، باید به دولت برای طرحی واگذار شود که هیچ توجیه اقتصادی وزیست محیطی ندارد.

طرح انتقال آب بین‌حوضه‌ای باعث شده به مردم این آبادی ها حتی اجازه دفن متوفیانشان را هم ندهند. دولت و کابینه حتی به خود این زحمت را نداده اند که به مردم این روستاها توضیح بدهند که قرار است از این پس کجا زندگی کنند.

طبق آمارهای رسیده از سوی منابع محلی، تمام روستای تُم، ۸۰ درصد روستای تَلاجیم و ۶۰ درصد روستای مُلاده که واقع در استان مازندران قرار گرفته‌اند، در مخزن سد فینسک غرق می‌شوند تا آب همسایه جنوبی خود یعنی سمنان را تأمین کنند.

ماجرا به اینجا ختم نمی شود وجدای از سه روستای اعلام شده، تأمین آب برای ۲۵ روستای پایین‌دست سد فینسک با پنج هزار سکنه نیزبا مشکل مواجه خواهد شد.

نکته قابل تامل این است که وزارتخانه ای که متولی تامین آب به صورت عادلانه در سطح کشور است، حالا با طرحی در دست و کلنگی بر زمین، روستائیان را مبهوت گذاشته که چرا باید دست به تخریب منطقه ای زده شود که هزاران نفر در آن زندگی می کنند آن هم با این دلیل غیر منطقی که آب را با انحراف رودخانه های ایران به شهری ببرد که به گواه آمار مشکل آبرسانی ندارد.

 

روستاییان سرگردان، از عملکرد وزارت نیرو ناراضی هستند؛ اما تلاش‌های ما هم برای دریافت پاسخ مسئولان وزارت نیرو تا لحظه تنظیم این گزارش بدون نتیجه باقی ماند.


بازهم در دولت تدبیر وامید بدون هیچ تدبیری، کلنگ پروژه ای عمرانی بر زمین خورده که اگر به بطن ماجرا برویم، گویی پتکی است که بر سر مردم این روستاها زده شده و آنها را از خانه و کاشانه خود آواره می کند.

این گونه پروژه ها نه تنها نام عمرانی برایشان اشتباه زده شده بلکه میتوان نام پروژه ویرانی را به راحتی بر آن نهاد.

 

گزارش: مهسا اخلاقی

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: انتقال آب آب رسانی سمنان مازندران روستا انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر در پیشوا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای شهرستان‌های استان تهران، بخشدار جلیل آباد در این باره گفت: هر سال ، همزمان با فصل بهار ، کوچ عشایر روستای قشلاق جلیل آباد به سمت ارتفاعات دماوند و سردسیر آغاز می شود.
بوالحسنی افزود: هر سال در اوایل اردیبهشت ماه اهالی روستا برای چرای دام هایشان به ارتفاعات دماوند کوچ می‌کنند و در مرداد ماه به سمت روستا باز می‌ گردند.
وی اضافه کرد: این قشر زحمتکش  مشکلاتی از جمله راه کوچ رو، غذای دام در زمستان و بیمه و مسکن  دارند که به زودی در مراجع بالادستی پیگیر  حل و رفع آنها می‌شویم.
در روستای قشلاق جلیل آباد به غیر از دام‌های سنگین موجود در روستا فقط ۵هزار دام سبک وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر در پیشوا
  • اصلاح و توسعه هزار و ۶۷۰ متر خط انتقال در روستای دویدوخ راز و جرگلان
  • آب و راه مناسب؛ آرزوی مردم آقداش و روستاهای همجوارشان!
  • آداب و رسوم ماندگار اهالی کن | از سنگ‌زنی تا خرمن پلو و وحر
  • خودنمایی گل‌های لاله در روستای شرب العین
  • خودنمایی گل لاله در روستای شرب العین
  • در روستای «المغیر» رام‌الله چه خبر است؟ یورش صهیونیست ها به بهانه یافتن چوپان گمشده
  • آب شرب خرانق با حفر چاه تامین می‌شود
  • برق باغات روستای «سرریز» هورامان تأمین می‌شود
  • تامین برق باغات روستای «سرریز» هورامان بعد از ۱۸ سال انتظار