Web Analytics Made Easy - Statcounter

چاپ بیستم کتاب «شنام»، خاطرات کیانوش گلزار راغب، از سوی انتشارات سوره مهر در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس قرار گرفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماجرای کتاب «شنام» که به تازگی چاپ بیستم آن از سوی سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شده است، مربوط به سال‌های 61 -60 از عملیات شنام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات شنام در مریوان به فرماندهی شهید احمد متوسلیان انجام شد و کیانوش گلزار راغب، نویسنده این اثر، در این کتاب به بیان خاطرات خود از چگونگی مجروح شدن و اسارت خود و برادرش توسط گروهگ کومله طی این عملیات می‌پردازد.

نویسنده این اثر هدف خود را از نگارش این کتاب معرفی شهدایی می‌داند که در طول این سال‌ها ناشناخته مانده‌اند. وی که 14 ماه در اسارت کومله بوده است در این‌باره می‌گوید: اسارتم در این دوران به صورت دوره‌گردی بود و آنها 40 -30 نفری را که در اسارت داشتند و تعداد آنها هم در طول مسیر تغییر می کرد را از این روستا به آن روستا می‌بردند و همین‌طور این روند ادامه داشت تا زندان سردشت که دوران اصلی اسارت ما آنجا بود.

این اثر خاطرات و روایت بسیار زیبای کیانوش گلزار راغب از خاطرات زمان جبهه رفتن و اسارت و در نهایت آزادی او از اسارت است. تجربه‌های متفاوت نویسنده از جنگ و اسارت سبب شده تا کتابی متفاوت در حوزه ادبیات دفاع مقدس به مخاطب ارائه شود؛ به نحوی که در این اثر عشق و طنز، جنگ و اسارت و ... به هم آمیخته می‌شوند و تصویری دیگرگونه از جنگ ارائه می‌دهند.

در بخشی از متن کتاب شنام می‌خوانیم:

در آخرین لحظات حضورم در پادگان، وصیت‌نامه کوتاهی نوشتم و به «علی‌اکبر گلزاری 6»، دوست دوران کودکی‌ام سپردم. علی‌اکبر هم اهل روستای «وِندِرآباد» بود و دورة آموزش نظامی عضویت رسمی سپاه اسدآباد را می‌گذراند. جدایی از او برایم سخت و ناگوار بود. حضورش به من آرامش می‌داد و جدایی از او دلتنگی می‌آورد.

با فریادهای دوستانم که مرا صدا می‌زدند به داخل مینی‌بوس پریدم. از خیابان‌های شهر گذشتیم و وارد محوطه سپاه همدان شدیم.

فرماندهان سپاه همدان، مشغول بازرسی خودروها شدند. آن‌ها بسیجیان کم‌سن و سال را از مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها پیاده می‌کردند. دلهره عجیبی داشتیم. هر کس سعی می‌کرد ساک یا وسیله‌ای را روی صندلی بگذارد و روی آن بنشیند تا قدش بلندتر به نظر برسد.

«دختر تبریز»؛ سیمای دیده نشده زن ایرانی در جنگ تحمیلی/ این زنان سرنوشت جنگ را تغییر دادندداستان زنانی که نان نداشتند، اما «نان سال‌های جنگ» را می‌پختند+ فیلم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتابفروشی ها کتاب سوره مهر ادبیات دفاع مقدس کتابفروشی ها کتاب سوره مهر ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی ظهر چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است و به برکت این انقلاب و نگاه رفیع مقام معظم رهبری شبکه کتابخانه‌های کشور جزو شبکه برتر دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیا اینکه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم، افزود: همچنین به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در منطقه جایگاه اول، در آسیا جزو ۵ کشور نخست و در جهان اسلام نیز وضعیت خوبی داریم.

رمضانی به آمار برخی از کتابخانه‌های دنیا اشاره کرد و بیان داشت: تعداد کتابخانه عمومی در کشور رم سه هزار و ۸۰۰، ترکیه هزار و ۲۰۰ کتابخانه و مصر ۳۰۰ کتابخانه وجود دارد.

وی در ادامه از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و عنوان کرد: «کتابخانه بدون کتاب»؛ نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین به وضعیت کتابخانه در استان کردستان اشاره کرد و بیان داشت: تلاش می‌کنیم برای شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان اقداماتی انجام دهیم.

۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در کردستان، ۱۰ شهر فاقد کتابخانه هستند و باید با مدیریت عالی استان از لحاظ فضا و مکان کمک شود تا ما نیز تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

وی به اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان به عنوانیکی از برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتابخانه‌ها پرداخت و بیان کرد: در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه، برنامه تلویزیونی و جایزه برتر صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

رمضانی خاطر نشان کرد: اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس، اختصاص زنگ مطالعه و شیوه آداب مطالعه نیز در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم نقایص و کمبودها را جبران کنیم.

مسؤولان به حوزه کتابخانه های کردستان توجه کنند

نماینده ولی فقیه در کردستان نیز در این دیدار بیان کرد: در سفرهای شهرستانی بازدیدهایی از کتابخانه‌ها انجام داده‌ام و نیاز است مسؤولان کشوری در استان به حوزه کتابخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: زیباسازی فضای درونی و بیرونی کتابخانه‌ها، استفاده از ظرفیت دانش آموزان در توسعه فرهنگ کتابخوانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه ها برای توسعه عدالت فرهنگی از ظرفیت‌هایی است که در راستای تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی باید مورد توجه باشد.

وی همچنین از نیاز ساختمان کتابخانه استان به بازسازی خبر داد و بیان کرد: باید تجهیزات و کتب کتابخانه های سنندج نیز به روزرسانی شود.

کد خبر 6087539

دیگر خبرها

  • سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • ۳۰ژنرال و افسر اسرائیلی در اسارت حماس/حضور سنوار در مناطق عملیاتی
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است
  • بازخوانی یک پرونده
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی