Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق ایرانی دانشگاه کمبریج از تولید گلوله‌های نانو خبر داده است که گرمای زیادی دارد و می‌تواند پس از ورود به درون سلول‌های سرطانی آن‌ها را از درون نابود کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قایق خودران با قابلیت جابجایی مسافر، تولید باتری‌های جان سخت با صفحات مسی، اثبات وجود آب در ماه و نابود کردن سلول‌های سرطانی با گلوله‌های نانویی را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قایق خودران با قابلیت جابجایی مسافر

محققان دانشگاه ام آی تی مشغول توسعه ناوگانی از قایق‌های خودران هستند تا آن‌ها را در کانال‌های آبی آمستردام به کار گیرند. البته سال گذشته آن‌ها قایق‌های خودران رباتیکی رونمایی کردند که می‌توانست خود را به سازه‌های شناور با کاربری‌های متفاوت تبدیل کنند. پروژه جدید نسخه ارتقا یافته آن است.

آزمایشگاه CSAIL دانشگاه مذکور از قایق رباتیک «ربوت ۲» رونمایی کرده است و نکته قابل توجه درباره این قایق قابلیت حمل مسافر است. این قایق کوچک با طول دو متر می‌تواند دو مسافر را در کانال‌های آمستردام جا به جا کند.

«ربوت ۲» دارای چهار پروانه است تا بتواند در هر جهتی حرکت کند. همچنین این قایق دارای فناوری لیدار، جی پی اس و حسگرهای اینرسی برای کمک به مسیریابی است.

هرچند هر قایق جدید به تنهایی کوچک به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت که این قایق‌ها ماژولار هستند و به عبارت دیگر به طور خودکار به یکدیگر متصل می‌شوند تا وسیله نقلیه آبی بزرگ‌تری بسازند که توسط قایق اصلی رهبری می‌شود.

محققان ام آی تی قایق‌های رباتیک اولیه را در مقیاس یک چهارم نسخه واقعی ساختند و «ربوت ۲» نیز یک دوم مقیاس واقعی ساخته شده است. آن‌ها تصمیم دارند با توسعه این پروژه به تدریج نسخه‌ای از قایق خودران را در مقیاس واقعی بسازند که قابلیت حمل چهار تا ۶ مسافر داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست نسخه بزرگ‌تر چه زمانی ساخته می‌شود.

محققان ادعا می‌کنند قایق رباتیک جدید به مدت سه ساعت به طور خودکار در کانال‌های این شهر مسیریابی و اطلاعات جمع‌آوری کرده است.

تولید باتری‌های جان سخت با صفحات مسی

پژوهشگران می‌گویند این باتری‌های کارایی و عملکرد بهتری دارند و در آن‌ها از یک لایه حفاظتی استفاده شده که الکترودهای باتری را می‌پوشاند، روند کاهش کیفیت باتری را کند کرده و باعث می‌شود شارژ شدن باتری در گذر زمان با کیفیت مناسبی صورت گیرد.

در باتری‌های لیتیومی، آند یا الکترود منفی، وظیفه تولید الکترون‌هایی را بر عهده دارد که به سمت الکترود مثبت یا کاتد می‌روند و برق تولید می‌کنند. آند معمولاً از گرافیت تولید می‌شود، اما استفاده از مس در روند تولید آن باعث افزایش ظرفیت ذخیره سازی برق و رسانایی آن می‌شود.

لایه نازک مس که برای پوشاندن آند مورد استفاده قرار می‌گیرد ثبات و عمر مفید آن را برای شارژ باتری افزایش می‌دهد و روند تخریب آند را تا هزار درصد کمتر می‌کند. باتری‌هایی که بدین شیوه تولید شود در گوشی‌های هوشمند، خودروهای برقی و انواع لوازم الکتریکی قابل استفاده خواهد بود.

وجود آب در ماه ثابت شد

طبق تحقیقات منتشر شده احتمالاً مقدار آب موجود در ماه بیش از تصورات پیشین است و پژوهش‌های منتشر شده برای چشم‌انداز آینده مأموریت‌های فضانوردان به ماه نویدبخش است.

تا یک دهه قبل تصور می‌شد سطح ماه کاملاً خشک باشد و در آن زمان مجموعه‌ای از یافته‌ها نشان داد در زیر دهانه‌هایی در قطب‌های ماه که در سایه هستند، نشانه‌هایی از آب یخ زده وجود دارد، اما طبق دو پژوهش جدید که در نشریه «نیچر آسترونومی» منتشر شده است، احتمالاً آب به طور گسترده‌تر در سیاره مذکور وجود دارد. همچنین تأیید شده است که دسترسی به آب در مناطقی در سطح ماه که آفتاب به آن‌ها می‌تابد، گسترده‌تر است.

اگر بتوان آب را از ماه استخراج کرد، فضانوردانی که به این سیاره و فراتر از آن سفر می‌کنند به آب آشامیدنی دسترسی خواهند داشت و آن‌ها حتی می‌توانند با تجزیه مولکول آب سوخت موشک تهیه کنند.

کیسی هانیبال، مؤلف ارشد یکی از این پژوهش‌ها از مؤسسه ژئوفیزیک و سیاره‌شناسی هاوایی گفت: در پژوهش جدید اثر طیف آب مولکولی در مناطق آفتاب‌گیر ماه بدون هیچ ابهامی تشخیص داده شد و اگر در مناطق خاصی از ماه، آب به اندازه کافی وجود داشته باشد، می‌توان از آن به عنوان منبعی برای اکتشافات فضایی توسط انسان استفاده کرد.

تحقیقات پیشین نیز نشانه‌هایی از وجود آب را در مناطقی از ماه نشان داد که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، اما این پژوهش‌ها نتوانستند به طور دقیق بین مولکول آب و هیدروکسیل (مولکولی که از یک اتم هیدروژن و ۲ اتم اکسیژن ساخته می‌شود) تمایز قائل شوند.

محققان در این پژوهش از اطلاعات تلسکوپ هوایی SOFIA استفاده کردند.

محقق ایرانی سلول‌های سرطانی را با گلوله‌های نانویی نابود می‌کند

فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در علم پزشکی دارد و اکنون محققان می‌خواهند از آن برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده کنند. فناوری نانو این بار برای مقابله با یکی از سرطان‌های بدخیم به نام مزوتلیوما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزوتلیوما یک نوع سرطان بدخیم و نادر است که منشأ آن سلول‌هایی به نام مزوتلیوم است. سلول‌های مزوتلیوم به عنوان سازنده پرده‌های پوشاننده ریه‌ها، قلب و فضای شکم محسوب می‌شوند. اکثر کسانی که دچار مزوتلیومای ریوی می‌شوند که در تماس طولانی با آزبست (پنبه نسوز) قرار داشته‌اند.

نانوذراتی که برای نابودی سلول‌های سرطان مزوتلیوما به کار می‌رود از جنس طلا بوده و از توانایی خوبی برای نفوذ به درون سلول‌های سرطانی و گرم کردن شدید آن‌ها با هدف نابودی این سلول‌ها برخوردار است.

ارسلان آزاد، پژوهشگر دانشگاه کمبریج گفت: نانوذرات طلایی مذکور دارای سیلندرهای باریک نقره‌ای است که پهنای آن‌ها تنها به اندازه یک هزارم موی انسان است. رسوب طلا در این سیلندرهای باریک باعث ذوب نهایی نقره می‌شود. این ترکیب بعد از ورود به سلول‌های سرطانی توسط آن‌ها جذب شده و تابانده شدن لیزر به این مجموعه موجب ایجاد گرمای زیاد و تخریب دی ان ای سلول‌های سرطانی می‌شود.

وی افزود: مزیت دیگر این روش نفوذ عمیق به درون سلول‌های سرطانی بدون تخریب بافت‌های اطراف است و می‌توان امیدوار بود که در آینده این روش برای درمان انواع بدخیم سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 452172

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تکنولوژی سلول های سرطانی فناوری نانو روش های درمان تکنولوژی نوین ماموریت فضایی محققان ایران تازه های تکنولوژی تازه های فناوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سلول های سرطانی سلول های سرطان قایق ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۸۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کاپیتان» به اکران آنلاین رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، اکران آنلاین (بر خط) فیلم سینمایی «کاپیتان»، دومین ساخته محمد حمزه‌ای از محصولات بنیاد سینمایی فارابی در شبکه فیلیمو آغاز شد.

«کاپیتان» روایت‌گر قصه ۲ پسربچه به نام عیسی و علی است که رویای فوتبالیست‌شدن دارند و در بخش کودکان سرطانی یک بیمارستان بستری هستند. آن ۲ تصمیم گرفته‌اند قبل از آخرین عمل سنگین علی، دور از چشم پزشکان و پرستاران به رویای خود دست پیدا کنند.

«کاپیتان» که در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد، فیلمی در گونه کودک و نوجوان است که از مضمون امید و گذشت بهره می‌برد و پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است؛ پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی‌پور، پرهام غلاملو بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند و سید صابر امامی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

این فیلم حضور بسیار موفقی را تاکنون در جشنواره های مختلف سینمایی خارج از کشور تجربه کرده است.

کد خبر 6063420 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اکران آنلاین فیلم سینمایی «کاپیتان» آغاز شد
  • (تصاویر) قایق‌ها در سواحل خزر
  • یک ترفند نانویی برای افزایش ظرفیت باتری‌ها
  • کاپیتان به صورت آنلاین اکران شد
  • «کاپیتان» به اکران آنلاین رسید
  • ببینید | القسام تصاویر هدف قرار دادن تانک و بولدوزر رژیم اشغالگر را منتشر کرد
  • چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟
  • ترفند نانویی که می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد
  • باطل نابود شده و حق پایدار می ماند
  • شعرخوانی برای دانش آموز سرطانی در حضور رهبر انقلاب