Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@06:14:51 GMT

سرنوشت جیمی کارتر در انتظار ترامپ؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۸۸۳۵

سرنوشت جیمی کارتر در انتظار ترامپ؟

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، رکود اقتصادی و ضعف در مدیریت یک بحران ملی باعث شد کارتر شکست سنگینی را متحمل شود.برای اینکه بدانید دونالد ترامپ در چه مخمصه‌ای گیر افتاده است، کافی است مدیریت اسف‌بار او در بحران کرونا را با ناتوانی کارتر در آزادی گروگان‌های امریکا در ایران جایگزین کنید. حال به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهد ترامپ نسبت به رقیب دموکراتش جو بایدن 10 درصد عقب افتاده است. این درست برابر است با میزان محبوبیت جیمی کارتر در مقایسه با رقیب جمهوری‌خواهش رونالد ریگان که توانست در یک پیروزی بزرگ، آرای الکتورال 44 ایالت را از آن خود کند و هم‌حزبی‌هایش نیز کنترل سنا را در دست گرفتند. تنها یک هفته مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، کمتر تحلیلگر سیاسی را پیدا می‌کنید که پیش‌بینی کند روز سوم نوامبر دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه با اختلاف از بایدن و دموکرات‌ها شکست می‌خورند. این مساله سه دلیل دارد.

پایگاه هواداران ترامپ او را در بازی نگه می‌دارد

دلیل اول این است که پایگاه سیاسی متعصب ترامپ متشکل است از افرادی با تحصیلات اندک، روستاییان، مسیحیان انجیلی، و سفیدپوستان یقه‌آبی (کارگران). ترامپ که در سال 2016 تنها 1/46 درصد از آرای مردمی را به خود اختصاص داد، در طول چهار سال ریاست‌جمهوری خود نیز نتوانست به محبوبیت خود چیزی اضافه کند و همچنان به‌طور کلی نامحبوب است. اما به‌رغم بحران کرونا، رکود اقتصادی، ناآرامی‌های ناشی از تبعیض نژادی، و رفتار غیرعادی و تحریک‌آمیز ترامپ، طرفداران وفادار او اجازه نداده‌اند میزان محبوبیتش خیلی از 5/42 درصد پایین‌تر بیاید. این میانگین نظرسنجی‌هایی است که پایگاه «538 دات کام» اوایل هفته منتشر کرد. لری ساباتو، رییس مرکز سیاست دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: ترامپ بدترین رییس‌جمهور تاریخ امریکاست. بعید می‌دانم بحث در مورد این مساله بیش از 10 دقیقه از وقت مورخان را بگیرد. اما او واقعا پایگاه طرفداران سفت و سختی را برای خود دست و پا کرده است؟ این مساله بیشتر به این دلیل است که دوقطبی فعلی در جامعه امریکا باعث شده حزب جمهوری‌خواه از نظر ایدئولوژیک نسبت به دموکرات‌ها در زمان کارتر، یکدست‌تر باشد. اندک نفوذی که برای دموکرات‌ها در محافظه‌کارترین مناطق امریکا باقی مانده بود به کارتر، فرماندار سابق جورجیا کمک کرد در انتخابات سال 1976 پیروز شود. اما مشکلاتی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به وجود آمد باعث شد جمهوری‌خواهان از حمایت خود پشیمان شوند و محبوبیت 75 درصدی او در سال نخست تا پاییز 1980 به نصف کاهش یابد. کارتر در نهایت بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و 41 درصد آرای مردمی را به خود اختصاص داد.

جامعه  دوقطبی  و  پراکندگی  جمعیتی

علت دوم: ترکیبی از دوقطبی شدن جامعه و تغییر در پراکندگی جمعیتی امریکا باعث شده برخی ایالت‌ها از نظر سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کنند. در سال 2000، جورج دابلیو بوش در حالی توانست آرای الکتورال را به خود اختصاص دهد که آرای مردمی را به ال‌گور با نیم درصد اختلاف واگذار کرده بود. در سال 2016، ترامپ نیز در آرای مردمی با اختلاف دو درصد از رقیب خود هیلاری کلینتون شکست خورد، اما توانست اکثریت آرای الکتورال را از آن خود کند. امسال نیز اوضاع به گونه‌ای است که حتی اگر ترامپ در آرای مردمی با دو برابر اختلاف سال 2016 شکست بخورد، باز هم شانس پیروزی در آرای الکتورال را خواهد داشت. این مساله در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2018 ثابت شد و دموکرات‌ها توانستند با استفاده از انزجار عمومی از ترامپ و سیاست‌هایش، پیروز انتخابات شوند.

دموکرات‌ها توانستند در آن انتخابات اکثریت مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. اما در انتخابات سنا و فرمانداران در برخی از مهم‌ترین حوزه‌ها نتوانستند جمهوری‌خواهان را شکست  دهند.

امی والتر، دبیر «کوک پولیتیکال ریپورت»، می‌گوید حتی برتری هشت درصدی دموکرات‌ها در سرتاسر کشور نیز برای کسب آرای الکتورال ایالت‌هایی مثل اوهایو یا آیوا کافی نیست. امروز عملکرد ترامپ در ایالت‌هایی که آرای الکتورال مهمی دارند، بسیار بهتر از عملکرد او در سطح کشور است. به علاوه پیروزی‌های میلی‌متری ترامپ در ایالت‌هایی که‌گرای بیشتری به جمهوری‌خواهان دارند - مثل جورجیا، آیوا و کارولینای شمالی -  می‌تواند ابعاد شکست حزبش در انتخابات مجلس سنا را محدودتر کند. در سال 2016 رقابت بر سر کرسی‌های مجلس سنا در هر ایالت به نفع نامزدی تمام شد که نامزد ریاست‌جمهوری حزبش در آن ایالت پیروز شده بود. ریگان در سال 1980 توانست 12 کرسی از مجلس سنا را به سبد راست‌گرایان اضافه کند. اکنون هیچ کس انتظار ندارد دموکرات‌ها بتوانند کار او را تکرار کنند.

عبرت  از  سال 2016

سومین دلیلی که باعث می‌شود تحلیلگران از الان جو بایدن را پیروز بلامنازع انتخابات ندانند، دمدمی بودن رای‌دهندگان و احتمال تغییر نظر آنها تا روز انتخابات است. اینکه دموکرات‌ها نتوانستند در انتخابات قبلی پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کنند باعث می‌شود به نظرسنجی‌ها و شواهد کنونی نیز اعتمادی نداشته باشند.ساباتو می‌گوید دموکرات‌ها از چهار سال قبل دچار اختلال اضطراب پس از سانحه هستند. نظرسنجی‌های سراسری سال 2016 تقریبا دقیق عمل کرده بودند. اما برخی نظرسنجی‌ها در ایالت‌های مهم، میزان رای طبقه کارگر را دست کم گرفته بودند. این خطاها به اضافه موفقیت ترامپ در جلب نظر رای‌دهندگان لحظه‌آخری باعث شد روز انتخابات همه شوکه شوند.این بار نیز ممکن است نظرسنجی‌ها درست از آب درنیاید. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که نظرسنجی‌ها تعداد حامیان ترامپ را نیز درست نشان دهند. در جریان تبلیغات انتخابات باراک اوباما در سال 2012، نظرسنجی‌ها در برخی ایالت‌های مهم آرای او را کمتر نشان می‌دادند.

کرونا  تفاوت‌ها  را  رقم  می‌زند

یکی از متغیرهای منحصر به فردی که ارزیابی دقیق آن دشوار است، تأثیر بحران کرونا بر الگوی آرای مردمی است. حجم عظیم آرای پستی و زودهنگامی که به صندوق‌های رای انداخته می‌شود حاکی از مشارکت بسیار بالای مردم است.در سال 2018 الگوی مشارکت مردمی به نفع دموکرات‌ها بود. اما امروز هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید این میزان رای پستی و زودهنگام به علت ترس مردم از ابتلا به ویروس است یا اینکه طرفداران یکی از دو حزب بیش از دیگری خواستار پیروزی نامزد خود هستند. با این حال نشانه‌هایی در نظرسنجی‌های روزهای آخر وجود دارد که نشان می‌دهد بعید نیست ترامپ شکستی شبیه به کارتر را تجربه کند. دیو واسرمن، کارشناس برجسته رقابت‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان، می‌گوید نظرسنجی‌ها در حوزه‌های رقابتی نشان می‌دهند ترامپ 8 تا 10 درصد از بایدن عقب افتاده است. واسرمن می‌گوید بر اساس محاسبات او، بایدن مثل ریگان 40 سال قبل می‌تواند بیش از 400 رای الکتورال را از آن خود کرده و وارد کاخ سفید شود.

پربیننده ترین ترامپ به «آی‌سی‌یو» منتقل شد! بایدن یا ترامپ؟/ کشورهای اروپایی خواستار پیروزی کدام نامزد انتخاباتی هستند؟ تنگی نفس ترامپ! +فیلم جدید بایدن: آمریکایی‌ها یاد گرفته‌اند که با کرونا بمیرند/ ترامپ: خانواده بایدن مثل جاروبرقی‌ پول را می‌بلعند حال ترامپ خوب می‌شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رکود اقتصادی دونالد ترامپ اقتصاد آمریکا جیمی کارتر ویروس کرونا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ

قضات دیوان عالی آمریکا درباره اتهام ممانعت از انتقال قدرت علیه یک مرد اهل پنسیلوانیا در جریان حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، ابراز تردید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قضات محافظه کار دیوان عالی آمریکا درباره اتهام ممانعت از انتقال قدرت علیه یک مرد اهل پنسیلوانیا در جریان حمله به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، ابراز تردید کردند.

براساس این گزارش، این اتهام از سوی وزارت دادگستری علیه مردی به نام جوزف فیچر مطرح شده اما در حال حاضر برخی قضات محافظه کار نسبت به طرح این اتهام ابراز تردید کردند، پرونده‌ای که پیامدهای احتمالی آن برای پیگرد قضایی دونالد ترامپ به منظور تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020 است.

بر این اساس، قضات جلسه استماعی را درباره درخواست تجدیدنظر فیچر نسبت به حکم دادگاه پایین تر را برگزار کردند. دادگاهی که تلاش های او برای فرار از اتهام ایجاد اختلال در انتقال رسمی قدرت به جو بایدن را رد کرده بود. فرآیندی که در آن کنگره باید به طور رسمی پیروزی جو بایدن بر ترامپ را تایید می کرد اما طرفداران ترامپ سعی داشتند در روز 6 ژانویه مانع از این کار شوند.

در این جلسه استماع قضات نسبت به تصمیم دادستان‌های فدرال برای طرح اتهام اختلال در انتقال رسمی قدرت علیه فیچر براساس قانون ساربنز-آکسلی مصوب سال 2002، ابراز نگرانی کردند. قضات در این جلسه الیزابت پریلوگار معاون دادستان کل را درباره استفاده از این قانون و چگونگی تفسیر آن علیه فیچر مورد پرسش قرار داده و اینکه آیا این اتهام لزوما مجموعه ای از دیگر اتهامات کیفری را علیه متهمان پرونده 6 ژانویه، مطرح می کند.           

جان رابرتس رئیس محافظه کار این قضات اظهار کرد ممکن است، این اتهام تنها علیه متهمانی به کار رود که مدارک و شواهد را از بین برده باشند، تفسیری که فیچر از دادگاه خواسته تا آن را بپذیرد.

دادستان های فدرال اظهار کردند، جوزف فیچر متهم است که در روز 6 ژانویه 2021 به سوی پلیس محافظ ورودی ساختمان کنگره حمله کرده است. فیچر در آن زمان خود عضو پلیس پنسیلوانیا بود که داخل ساختمان کنگره شد و به سمت سپر محافظ یک مامور پلیس که تلاش می کرد شورشیان را متفرق کند, حمله کرده است. وی پیش از آنکه توسط پلیس از ساختمان کنگره بیرون رانده شود، به مدت 4 دقیقه در ساختمان کنگره حضور داشته است.

جفری گرین، وکیل فیچر در این باره گفت: تلاش برای متوقف کردن روند شمارش آرا یا هر چیزی مانند این، بسیار متفاوت از قانونی است که به درستی اسناد را تغییر می دهد.

این در حالی است که دو روز پیش اعلام شد اقدامات دونالد ترامپ و هوادارانش پس از شکست در انتخابات 2020 در مقابل جو بایدن از جمله درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی در جریان تلاش برای تغییر نتایج انتخابات، در دو هفته آینده در دادگاه عالی آمریکا بررسی می شود.

جلسه استماع روز گذشته درباره درخواست تجدیدنظر جوزف فیچر که در جریان حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 با هفت مورد اتهام از جمله ممانعت از روند تایید پیروزی جو بایدن بر ترامپ مواجه است، برگزار شد و قرار است در تاریخ 25 آوریل جلسه استماع دیگری درباره اظهارات ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت قضایی و مصونیت از هر گونه پیگرد قانونی در این پرونده برگزار شود.

پس از حمله به ساختمان کنگره، بازرسان فدرال اتهاماتی مبنی بر ممانعت از انتقال مسالمت آمیز قدرت را علیه حدود 350 نفر از حدود 1400 نفری که در جریان این حمله متهم شده بودند از جمله ترامپ و فیچر، مطرح کردند. کارشناسان معتقدند حکم دادگاه عالی در مورد تبرئه فیچر از اتهاماتش ممکن است روند این پرونده را پیچیده کند اما اثبات این اتهامات علیه ترامپ غیرممکن نیست. در صورت اثبات این اتهامات ترامپ ممکن است تا 20 سال به زندان بیفتد.

این در حالی است که دادگاه عالی در تاریخ 4 مارس سال جاری، رای دادگاه کلرادو برای سلب صلاحیت از ترامپ به منظور شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت به دلیل نقش داشتن در یک شورش علیه کشور، را رد کرد اما قضات در این دادگاه به این سند دادگاه پایین تر توجه نکردند که در آن ترامپ پیش از 6 ژانویه 2021، یک فضای خشونت سیاسی را در کشور ایجاد کرده و در یک شورش دست داشته است.

دادگاه ایالت کلرادو در تاریخ 19 دسامبر 2023 رأی داد که ترامپ به دلیل نقشی که در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 داشت، نمی‌تواند در رأی‌گیری اولیه این ایالت برای انتخابات 2024 شرکت کند.

بر اساس این حکم ـ که با 4 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رسید ـ طبق مفاد بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا نام ترامپ نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون، «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 0/6 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن قمار کارتر را تکرار خواهد کرد؟
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • ترامپ: در نظرسنجی ها خیلی جلوتر از بایدن هستیم
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • به نظر آمریکایی‌ها دوره ریاست ترامپ از زمان بایدن بهتر بوده است