Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، اخیراً دریچه حوضچه ذخیره آب شور بالادست در رودخانه جره باز شد که این کار باعث شد آب شور وارد رودخانه شود و در پی آن صدها قطعه ماهی تلف شدند.

آب منطقه‌ای فارس در این رابطه توضیحاتی داده که بدین شرح است:

برداشت غیرمجاز آب از رودخانه جره، انتقال آب به اراضی در محدوده گنبد نمکی رمقان و سپس نفوذ در رسوبات نمکی و انحلال این نمک‌ها در آب و در نهایت نشت و بازگشت این آب‌های شور و بسیار غلیظ به رودخانه، تخریب کیفی آب و متعاقب آن اختلال در چرخه آبیاری اراضی و باغات پایین دست را موجب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت آب منطقه‌ای فارس در سال ۱۳۹۶ مطالعاتی را شروع کرد که هدف اصلی آن رفع مشکل کشاورزان پایین دست بود. این طرح در گام نخست، منجر به احداث یک حوضچه جمع آوری آب‌های شور برگشتی از سازندهای نمکی شد.

در گام دوم قرار بر این شد که یک سامانه، آب‌های شور را به محدوده خارج از محیط رودخانه انتقال دهد که متأسفانه قسمت دوم این طرح به دلیل کمبود اعتبارات محقق نگردید.

این شرکت مکاتبات متعددی را با مراجع ذی ربط جهت تخصیص اعتبار به منظور اجرای سامانه انتقال و تکمیل طرح فوق انجام داده است لیکن هنوز اعتبار کافی تخصیص داده نشده است. عدم تخصیص اعتبار و نتیجتاً عدم اجرای سامانه انتقال موجب ناقص ماندن طرح شده است.

با توجه به شور شدن جریان آب رودخانه در محدوده‌ی پایین دست گنبد یا سازند نمکی و احتمال صدمه زدن به اراضی کشاورزی، تصمیم بر آن گرفته شد که جکنترل کیفی آب رودخانه، آب‌های شور برگشتی موقتاً در حوضچه ساخته شده ذخیره شود و در زمانی که آب رودخانه جهت کشاورزی مصرف نمی‌گردد، به صورت تدریجی وبا آبدهی بسیار کم رها سازی شود.

کد خبر 5058580

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای فارس مرگ ماهی ها رودخانه جره ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه شهادت امام رضا ع هفته ناجا مواد مخدر سانحه تصادف ستاد ملی مقابله با کرونا آب های شور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید شهند در این نشست با بیان اینکه عزم و اراده جدی دولت مردمی سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه امروز با اتمام همه پروژه‌های سخت افزاری نجات دریاچه ارومیه که به معنی واقعی کلمه به صورت جهادی و شبانه روزی در طی دو سال گذشته به انجام رسید بر کسی پوشیده نیست گفت: با تلاش و مجاهدت شبانه روزی دولتمردان دولت مردمی و انقلابی امروز شاهد اتمام کلیه پروژه‌های سخت افزاری مصوب ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه هستیم و با اتمام این پروژه‌های فاخر محیط زیستی قسمت عمده‌ای از نیاز آبی دریاچه ارومیه تامین و به این دریاچه وارد می‌شود.   وی ادامه داد: از مهمترین موضوعاتی که اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تغییر شکل ایجاد شده در بستر دریاچه ارومیه و بشقابی شدن آن تاکید و توجه دارد، مدیریت علمی و عالمانه‌ی آب موجود در دریاچه ارومیه است تا با بکارگیری روش‌های علمی و عملی بتوان میزان تبخیر آب دریاچه را به حداقل رسانده و آب موجود در بستر دریاچه ارومیه را مدیریت نمود.   شهند با بیان اینکه فرآیند تبخیر آب در طبیعت یک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است افزود: اکنون درصدد آن هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت علمی اساتید و پژوهشگران این عرصه، به طرح و برنامه‌ای عملیاتی برسیم تا آب موجود در دریاچه ارومیه مدیریت و میزان تبخیر آب از این دریاچه کنترل شود.   در ادامه، دکتر زینال زاده و اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در این رابطه ارائه کردند و مقرر گردید طرح مطالعاتی – عملیاتی در راستای مدیریت تبخیر آب دریاچه ارومیه با بهره مندی از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تدوین و جهت بررسی و تصویب نهایی به ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه ارایه گردد. گفتنی است بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در سال‌های اخیر میزان تبخیر از دریاچه ارومیه به بالغ بر دو میلیارد متر مکعب رسیده است.

دیگر خبرها

  • عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان
  • مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد
  • (ویدیو) دیگر کسی این دولت را گردن نمی‌گیرد، حتی مسعود‌های ده نمکی!
  • دیگر کسی این دولت را گردن نمی‌گیرد ، حتی مسعودهای ده‌نمکی‌ (فیلم)
  • اعتقادات مرحوم نادر طالب‌زاده از زبان ده‌نمکی + فیلم
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان
  • بررسی روند عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به روستای هفتوان سلماس