Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@03:37:43 GMT

تحقق امنیت مرزها با رشد متوازن دوسوی مرز

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۹۵۸۰

تحقق امنیت مرزها با رشد متوازن دوسوی مرز

استاد دانشگاه تهران و نظریه پرداز مطرح علوم جغرافیا در همایش "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی" در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توسعه متوازن دو سوی مرزها، منجر به ایجاد امنیت می شود.

به گزارش قدس آنلاین؛ دکتر محمدحسین پاپلی یزدی در این همایش که امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست غرب ایجاد داعش، طالبان و یا قاچاقچی است که در نهایت منجر به شهادت نیروهای جان برکف نظامی و انتظامی در حوزه مبارزه با قاچاق موادمخدر و از آن طرف به هلاکت رسیدن و اعدام قاچاقچیان مواد مخدر شده است اما در عمل هیچ نتیجه و دستآورد امنیت آفرینی نداشته است! آیا رشد مواد مخدر و قاچاقچی در کشور کم شد؟!
مدیر سابق گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این مطلب که مرزها محصول و آفریده بشر است؛ تصریح کرد: مرزها تحمیلی است و از نوع فرهنگی نیست! در طول تاریخ ایران می بینیم که مرزها توسط دول خارجی با اهداف استعماری خط کشی شده که به عنوان مثال می توان به مرزهای سیستان و بلوچستان توسط انگلیسی ها و خط کشی مرزهای شمالی توسط روس ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. اشاره کرد. در اسلام نیز مرز نبوده بلکه سرحدات بوده و خاورمیانه فقط سرحد ایران و عثمانی وجود داشته است. این مرزها از نوع دولتی است و مرز ملتی نیست چرا که می بینیم اقوام در دو سوی مرزها حظور دارند. البته در حالیکه غرب خودش به سمت جهانی شدن با مرزهای فرهنگی پیش می رود اما با سوء استفاده از احساسات ناسیونالیسمی سعی بر ایجاد مرز میان کشورهای منطقه و اسلام می نماید.
عضو اصلی کمیسیون جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان در سال ۱۹۹۶ افزود: عمران وآبادانی در یک طرف مرز نه تنها امنیت آفرین نیست بلکه منجر به ایجاد ناامنی بیشتر می شود. اگر تمام امکانات روانه مرز دوغارون شود و آبادانی شکل گیرد اما چون آنسوی مرز فقیر و نابرخوردار است لذا ناامنی شکل می گیرد.
این استاد مطرح دانشگاه که مدافع سرسخت تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی است در ادامه اظهار کرد: ۱۵۰ سال است که از زمان جمال الدین اسدآبادی حرف از اتحاد جهان اسلامی می شود و رویکرد برای تحقق این هدف والا عمدتا از طریق سیاسی بوده، در حالیکه اتحاد جهان اسلام و منطقه از طریق اقتصادی و تقویت اقتصاد محقق می گردد.
محمدحسین پاپلی یزدی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه امیدوارم روزی راه آهن از مراکش به مرز چین کشیده شود؛ در بیان چگونگی ایجاد اتحادیه جهان اسلام و منطقه اظهار کرد: اکنون تمام شبکه های اقتصادی و شریان های تجاری به سمت اروپاست! خطوط هوایی ما رویکرد اروپایی یا آمریکایی دارد و مقاصد تجاری؛ غرب است. لوله ها و خطوط گاز به سمت غرب است و شبکه برق نیز همین طور در حالیکه در قدم اول بایستی خط ریلی بین تمام کشورهای منطقه از جمله ایران، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان ایجاد شود. در طرح های آمایشی و آینده نگری بایستی جهان اسلام را تبدیل به یک بلوک قوی اقتصادی و تجاری بدون مرز دید تا رشد و توسعه و امنیت شکل گیرد. طی ۱۰ الی ۲۰ سال آینده نباید مرزهای تجاری، اقتصادی و ویزایی بین این کشورها وجود داشته باشد و ایران می توان نقش محوری در تحقق این هدف ایفا نماید.
وی با انتقاد از تنش های مرزی افزود: در شرایط فعلی اختلافات مرزی معنا ندارد بلکه دو طرف مرزها بایستی با توسعه دوجانبه ی مبتنی بر همکاری های منطقه ای از رشد و توسعه ی متوازن برخوردار شوند. سیاست و تئوری "توسعه ما در فقر همسایه است" که در برخی از کشورها مانند پاکستان دیده می شود؛ دیگر کارایی ندارد. جهان اسلام متحد به حرف ایجاد نمی شود بلکه در عمل و با دوستی با کشورهای همسایه، تنش زدایی و توسعه متقابل امکان پذیر است.
پاپلی یزدی خاطرنشان کرد: امنیت سیستان و بلوچستان زمانی محقق می شود که میدان بار تهران در اختیارشان قرار گیرد و یا هزینه خرید آپارتمان در کشورها و شهرهای همسایه مانند کراچی صرف خرید آپارتمان در کلان شهرهای ایران شود. سرخس در خراسان رضوی گرچه پیشرفت کرده است اما همچنان جز محرومترین شهرهای کشور است و البته همانگونه که اشاره شد نمی شود سرخسی آباد داشت در حالیکه آنسوی مرز سرخس عمران و آبادانی نداشت که ضد امنیت است.
گفتنی است در همایش  "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با روکرد آمایشی"؛ سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی به عنوان رییس همایش و نیز دکتر گودرزی فرمانده مرزبانی کشور بصورت ویدیوکنفرانس درباره مدیریت جامع مرزی، بایسته های امنیتی و توسعه پایدار مبتنی بر آمایش سخنرانی کردند. این همایش در دو روز طی روزهای هفتم و هشتم آبان در دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: توسعه متوازن مرزها مشهد دانشگاه فردوسی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد؛ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری پاکستان اعلام آمادگی کرد.
سایت خبری «رادیو پاکستان» اعلام کرد «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی - اقتصادی به پاکستان سفر کرده است امروز (سه شنبه) با مقامات این کشور از جمله «شهباز شریف» نخست وزیر و «آصف زرداری» رئیس جمهور این کشور بصورت مجزا دیدار و گفت و گو کرد.
به گفته منابع خبری طرفین در این دیدار‌ها درباره مرحله اول طرح سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری عربستان سعودی در بخش‌های مختلف پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.
در جریان مذاکرات دوجانبه پاکستان و عربستان سعودی که با حضور وزرای ارشد دو کشور برگزار شد، دولت اسلام آباد پیشنهاداتی مربوط به سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌های پاکستان، پروژه‌های تولید برق خورشیدی، بخش معدن و گردشگری این کشور را به طرف سعودی ارائه کرد که مورد استقبال مقامات ریاض قرار گرفت.
به گفته منابع در جریان این دیدار‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه احداث شهرک‌های بهداشتی و همچنین بخش پالایشگاه‌های نفت در پاکستان نیز از سوی مقامات دولت اسلام آباد به طرف سعودی پیشنهاد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وزرای امور خارجه، دارایی، برنامه ریزی، صنعت پاکستان نیز در جریان دیدار نخست وزیر پاکستان با وزیر امور خارجه سعودی حضور داشتند.
وزیر امور خارجه عربستان همچنین در دیدار با «آصف زرداری» رئیس جمهور پاکستان ضمن بررسی موضوعات مورد علاقه دوجانبه بر تلاش مشترک جهت تبدیل روابط دوستانه به پیوند‌های استراتژیک و اقتصادی فی مابین تاکید کرد.
مقامات پاکستان و عربستان سعودی همچنین در زمینه تحولات مهم امنیتی منطقه از جمله بحران در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت و گو کرده و آتش بس فوری را در غزه خواستار شدند.
بنابر اعلام رسانه‌های پاکستانی سفر وزیر امور خارجه سعودی به اسلام آباد به منظور بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری دوجانبه انجام شده که تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های مرتبط با آن در جریان سفر آتی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان در ماه می ۲۰۲۴ به امضا خواهد رسید.
لازم به ذکر است عربستان سعودی به منظور حمایت‌های اقتصادی از پاکستان پیشتر از برنامه خود در مسیر سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف پاکستان در چند سال آینده خبر داده است.

دیگر خبرها

  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تحقق شعار سال و کاهش 40 درصدی مالیات بخش تولید با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • همدان امسال متعهد ایجاد اشتغال ۱۷۶۷۰ نفر است