Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه پیشنهادهای طرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور تنش‌زدایی در اروپا بعد از خاتمه "پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد" (INF) را مدنظر قرار می‌دهد و درباره این موضوع انتظار داده‌های بیشتری از سمت مسکو دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این وزارت‌خانه اعلام کرد: در این راستا ما از پیشنهادی که از سمت روسیه درباره این مسئله مهم مطرح شده - که باید گفت‌وگوی عمیقی پیرامون آن صورت گیرد-، یادداشت‌برداری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما همچنان از طرف روسی انتظار اطلاعات مفصلی در خصوص این پیشنهاد داریم.

وزارت امور خارجه فرانسه همچنین از آمریکا و روسیه خواست بر سر تمدید "نیو استارت" یا پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک بعد از فوریه ۲۰۲۱ توافق کنند.

اوایل این هفته، کاخ کرملین تعهد روسیه به مهلت قانونی برای استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، به شرط عدم وجود موشک‌های آمریکایی در همان مناطق به دنبال تهدیدات جدید علیه امنیت اروپا، را مورد تأیید مجدد قرار داد. پوتین همچنین گفت که روسیه با توجه به اتخاذ اقدامات متقابل از سمت ناتو، آماده است تا همچنان از استقرار موشک‌های ۹M۷۲۹ در روسیه اروپایی خودداری کند.

پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه (در آن زمان شوروی)، دو طرف را متعهد به کنار گذاشتن تمام موشک‌های بالستیک و کروز زمینی مرسوم با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کرد تا از امنیت هسته‌ای در اروپا اطمینان حاصل شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ با وجود تماس‌های مکرر مسکو و جامعه بین‌المللی از جمله فرانسه برای مذاکره مجدد درباره موضوع، به صورت یک‌جانبه از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد خارج شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه فرانسه پیمان آی ان اف میان برد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبر‌ها حاکی از آن است که دستورکار سفر این هفته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن شامل هشداری است که رابطه چین-روسیه را هدف گرفته است.

سفر سه‌روزه بلینکن به پکن از روز چهارشنبه آغاز می‌شود و ظاهراً درخواست او بر لزوم پایان حمایت فنی چین از ارتش روسیه متمرکز است.

سابقه طرح ادعا از سوی بلینکن

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه نیز در آخرین روز از نشست سه‌روزه وزرای امورخارجه کشور‌های عضو گروه هفت، مدعی شد که چین با ارائه اجزای اصلی تسلیحات به روسیه، نقش بسیاری را در جنگ علیه اوکراین ایفا می‌کند.

وی در ادامه این ادعا گفته بود: «در حال حاضر، وقتی صحبت از پایگاه صنعت دفاعی روسیه می‌شود، سهم اصلی از آن چین است. پکن با تأمین ماشین‌افزارها، نیمه‌هادی‌ها و سایر قطعات کلیدی تسلیحات روسیه، در بروز بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد به این‌سو، نقش بسزایی دارد.»

در جریان نشست گروه هفت، بلینکن خطاب به پکن تهدید کرد: چین نمی‌تواند هر دو طرف را داشته باشد. شما نمی‌توانید روابط مثبت و دوستانه‌ای با کشور‌های اروپایی داشته باشید و درعین‌حال، بزرگ‌ترین تهدید را برای امنیت آن ایجاد می‌کنید.

واشینگتن از مدت‌ها قبل، اتهام تغذیه ماشین جنگی روسیه را متوجه چین کرده، اما بلینکن نخستین مقام رسمی است که به‌صراحت این موضوع را بیان می‌کند.

چه اتهامی علیه چین مطرح است؟

ادعا می‌شود در سطحی که از دوره شوری به این‌سو بی‌سابقه است، چین تجهیزاتی مانند پهپاد، فناوری موشکی، تصاویر ماهواره‌ای و ابزار‌های مکانیکی به روسیه ارائه می‌دهد.

این اتهام از سوی سفارت چین در واشینگتن با این استدلال که یکی از طرفین جنگ اوکراین نیست و برای هیچ‌یک از طرفین دخیل در آن‌هم سلاح تأمین نمی‌کند، رد شده است.

همچنین ادعا می‌شود که کمک‌های نظامی چین به پر کردن خلاء‌های جدی چرخه تولیدات نظامی روسیه کمک می‌کند و قانع کردن پکن به پرهیز از تداوم این روند می‌تواند در برهه‌ای که اوکراین بیش از همیشه به حمایت غرب محتاج است، نتیجه بازی را به نفع کی‌یف بهبود بخشد.

این احتمال مطرح شده که روسیه از ابزار‌های مکانیکی چینی در افزایش تولید موشک‌های بالستیک خود بهره برده است. این در حالی است که ادعا می‌شود در ۲۰۲۳، ۹۰ درصد از محصولات میکروالکترونیکی روسیه از چین وارد شده و برای تولید موشک، تانک و هواپیما مورداستفاده قرار گرفته است.

چین همچنین متهم است که به روسیه موتور توربوجت موشک کروز و موتور پهپاد داده است.

بااین‌حال، سفارت چین در واشینگتن، دولت آمریکا را از اعمال محدودیت یا مداخله در روال معمول تجارت پکن-مسکو بر حذر داشته است.

چه موضوعات دیگری در دستورکار سفر بلینکن است؟

بلینکن برای دومین بار طی کمتر از یک سال راهی چین می‌شود. این سفر در پی تماس تلفنی «جو بایدن» و «شی جین‌پینگ» رؤسای جمهور آمریکا و چین و همچنین دیدار اخیر «ژانت یلن» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده انجام می‌شود.

روند اوضاع در خاورمیانه از دیگر موضوعات محوری خواهد بود که در سفر بلیکن به چین مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

به ادعای یک مقام ارشد آمریکایی، ایالات متحده امیدوار است که چین از مناسبات خود با جمهوری اسلامی استفاده و تهران را پس از بالا گرفتن تنش‌ها با اسرائیل به خویشتن‌داری و تنش‌زدایی ترغیب کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • روسیه: غرب بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای گام برمی‌دارد
  • اصابت ۵ موشک از ۷ موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه