Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@08:24:57 GMT

تهاتر ارزی کلید خواهد خورد

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۰۸۲۲

تهاتر ارزی کلید خواهد خورد

ایسنا: پس از آغاز دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بانک مرکزی اعلام کرد که صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را بر مبنای تعهد ارزی به کشور بازگردانند.

در دو سال گذشته، بارها دستورالعمل‌های ارزی بانک مرکزی تغییر کرد و در دستورالعمل سال گذشته، صادرکنندگان در کنار بازگشت ۵۰ درصد ارزشان به سامانه نیما، امکان واردات در ازای ۳۰ درصد از صادراتشان را نیز داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای امسال، با تغییر در شرایط اعلام شده از سوی بانک مرکزی، بار دیگر امکان واردات حذف شد و تنها سامانه نیما راه ایفای تعهدات اعلام شد، موضوعی که با انتقاد صادرکنندگان مواجه شد و بسیاری از آنها اعلام کردند که در شرایط فعلی، واردات در ازای صادرات یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانست شرایط را تسهیل کند.

با گذشت چند ماه از آغاز این اختلاف نظرها، حالا ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مجوز تهاتر صادرات با واردات را صادر کرده است.

بر اساس مصوبه این ستاد، وارد کنندگان می توانند علاوه بر استفاده از سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان به شکل تهاتر به نحو گسترده تامین کنند. همچنین واردات از محل ارز متقاضی که توسط وارد کننده یا اشخاص دیگر، تامین می شود با ثبت سفارش نزد وزارت صمت امکان پذیر خواهد بود.

به این ترتیب بار دیگر امکان واردات در ازای صادرات فراهم خواهد شد. موضوعی که به اعتقاد فعالان اقتصادی در کنار کمک به ایفای تعهدات ارزی، به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز کمک خواهد کرد.

بر اساس آمارهای رسمی، ایران در سال گذشته بیش از ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است. بانک مرکزی چند ماه قبل اعلام کرد که از مجموع صادرات انجام شده در سال‌های اخیر ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشته است. موضوعی که با اعتراض اتاق بازرگانی مواجه شده و نمایندگان بخش خصوصی اعلام کردند که بخش قابل توجهی از این ارز مربوط به صادرکنندگانی است که بدون کارت بازرگانی اقدام به صادرات کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل نیز اعلام کرد که نام ۲۵۰ صادرکننده‌ای که هیچ ارزی به کشور بازنگردانده‌اند به قوه قضاییه تحویل شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تهاتر ارزی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۰۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیپری: ۹۹ درصد واردات سلاح رژیم صهیونیستی از آمریکا و آلمان است

با وجود درخواست‌های فزاینده منتقدان رژیم صهیونیستی در سراسر جهان بابت محدود کردن فروش تسلیحات به این رژیم، داده‌های منتشر شده روزهای اخیر نشان می‌دهد که قریب به تمامی واردات تسلیحات رژیم صهیونیستی از کارخانجات آمریکایی و آلمانی است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش ۲۰۲۳ موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (سیپری) که درباره تسلیحات و درگیری‌های مسلحانه تحقیق می‌کند، ۶۹ درصد از خرید تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از آمریکا، ۳۰ درصد از آلمان و ۰.۹ درصد هم از ایتالیاست.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، در گزارش سیپری همچنین آمده است: در پایان سال گذشته میلادی، ایالات متحده به سرعت هزاران بمب هدایت شونده و موشک به اسرائیل تحویل داده اما ارزش کلی واردات تسلیحاتی این رژیم صهیونیستی از آمریکا در سال ۲۰۲۳، برابر با ۲۰۲۲ بوده است. همچنین تا پایان سال ۲۰۲۳، تحویل تعویق افتاده تسلیحات اصلی به اسرائیل شامل ۶۱ جنگنده از آمریکا و چهار زیردریایی از آلمان است.

منظور از بمب‌های هدایت شونده، ظاهرا کیت‌هایی است که از طریق سیستم‌هایی مانند مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) ساخته شده توسط شرکت‌های آمریکایی، بمب‌های ساده را به تسلیحات دقیق تبدیل می‌کند. اسرائیل خودش چنین سیستم‌هایی را نمی سازد.

سیپری همچنین گزارش کرد، فروش جنگنده‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته نقش کلیدی در اقدامات نظامی این رژیم صهیونیستی علیه حماس و حزب الله ایفا کرده است.

تمامی جنگنده‌های دارای سرنشین نیروی هوایی اسرائیل، آمریکایی هستند بجز یک هلیکوپتر ساخت شرکت ایرباس فرانسه که در ناوگان هوایی نیروهای نظامی این رژیم است.

در نتیجه، اسرائیل برای بسیاری از اجزای جنگنده‌ها، هلیکوپترها، ناوها و زیردریایی‌های خود به شدت به سایر کشورها متکی است، چون سازندگان خارجی معمولا اجازه جدایی بین محصول اصلی و سیستم‌های نصب شده آن را نمی‌دهند، به جز تنظیمات محلی برای ناوبری و نرم افزار تطبیق.

کشورهای دیگر مانند انگلیس، کانادا و هلند نیز قطعات حیاتی جنگنده‌ها را به اسرائیل ارائه می‌کنند. رژیم صهیونیستی همچنین مواد دیگری را که برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود از کشورهای مختلف وارد می‌کند.

اخیرا ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد اوتاوا صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را بابت حملات نظامی‌اش به نوار غزه متوقف کرده است.

مقام های آمریکایی نیز ماه جاری میلادی به پالیتیکو گفته بودند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی ارائه یکسری شروط درباره کمک نظامی آتی به رژیم صهیونیستی است اگر که این رژیم حمله زمینی به رفح داشته باشد.

یکسری قانونگذاران مترقی در واشنگتن مانند سناتور برنی سندرز خواستار توقف صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی شده و جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از کشورها خواسته تا ارسال سلاح به این رژیم را متوقف کنند.

ایتالیا نیز در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که صادرات سلاح را از آغاز جنگ به اسرائیل متوقف کرده و دادگاهی در هلند نیز ماه گذشته میلادی حکم کرد که این کشور باید ارسال قطعات ساخت آمریکا برای جنگند های اف-۳۵ به اسرائیل را متوقف کند.

بر اساس اعلام سیپری، اسرائیل به‌عنوان پانزدهمین واردکننده برتر تسلیحات در جهان با ۲.۱ درصد از کل واردات بر اساس داده‌های جهانی ۲۰۱۹-۲۰۲۳ رتبه‌بندی شده است. همچنین رژیم صهیونیستی نهمین صادرکننده برتر تسلیحات در جهان است که مسئول ۲.۴ درصد صادرات است.

این موسسه تحقیقاتی همچنین متوجه شد که وابستگی اسرائیل و آلمان نسبتا متقابل است و برلین ۱۶ درصد تسلیحات خود را از اسرائیل وارد می‌کند.

سیپری همچنین خرید سامانه دفاع هوایی برد بلند Arrow ۳ توسط آلمان در سال گذشته را به عنوان بیان این رابطه عنوان کرده است. در همین حال، اسرائیل سومین مقصد بزرگ آلمان برای صادرات نظامی خود است و ۱۲ درصد صادرات را پس از اوکراین (۱۲ درصد) و مصر (۲۰ درصد) دریافت می‌کند.

این موسسه تحقیقات مستقر در استکهلم همچنین اعلام کرد، اسرائیل مقصد تنها ۳.۶ درصد از صادرات آمریکاست درحالیکه کویت با ۴.۵ درصد، قطر با ۸.۲ درصد، ژاپن با ۹.۵ درصد و عربستان با ۱۵ درصد جلوتر از رژیم صهیونیستی هستند.

همچنین بزرگترین مشتری اسرائیل برای تدارکات نظامی، هند است که ۳۷ درصد از صادرات رژیم صهیونیستی را به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن فیلیپین (۱۲ درصد) و آمریکا (۸.۷ درصد) قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • لزوم اعلام برنامه‌ واردات خودرو در سال ١۴٠٣ تا ۹ فروردین ماه
  • واردکنندگان خودرو تا ۹ فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند
  • مکاتبه معاون وزیر صمت با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • مکاتبه ضیغمی با واردکنندگان خودرو: برنامه واردات را اعلام کنید
  • واگذاری بازار کشاورزی عراق به ترکیه
  • افزایش ۵۴ درصدی صادرات به تاجیکستان/ تهاتر گاز با برق ارمنستان
  • سیپری: ۹۹ درصد واردات سلاح رژیم صهیونیستی از آمریکا و آلمان است