Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود تجریشی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: چندی پیش لغو تخصیص ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود که روز گذشته این طرح در کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه رای آورده است.

وی اظهار داشت: صنایع آلاینده زیادی در کشور داریم که می توانیم با همکاری صندوق ملی محیط زیست آلایندگی آنها را رفع کنیم، به طور کلی فلسفه تشکیل صندوق محیط نیز همین است بر همین اساس سال گذشته برنامه های خود را به سازمان برنامه بودجه دادیم و آنها گفتند که هزینه بخش عمده این برنامه ها را نمی تواند از منابع دولتی تامین کند بنابراین مقرر شد تا ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست واریز تا صرف اجرای این برنامه ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با این حساب پیش بینی کرده بودیم که از محل این ۳۵ درصد تا آخر سال حدود ۷۵۰ میلیارد تومان وارد صندوق ملی محیط زیست شود اما بعد به این جمع بندی رسیدیم که تا هزار میلیارد تومان نیز افزایش می یابد که قرار بود همه اینها صرف از بین رفتن منابع آلایندگی صنایع شود.

تجریشی گفت: قرار بود این پول در قالب تسهیلات به صنایع آلاینده داده شود تا به مرور آلایندگی خود را رفع کنند، به عنوان مثال ۱۳۳ کارخانه چرم در شهرک صنعتی چرم شهر تبریز و ۳۳ کارخانه در اصفهان مشکل آلایندگی دارند که پارک های علم و فناوری گفتند که می توانند مشکل آلایندگی این صنایع را به ترتیب با ۳۰ میلیارد و ۱۲ میلیارد تومان رفع کنند اما اگر پولی در صندوق ملی محیط زیست نباشد چگونه می توان مشکل این صنایع را برطرف کرد؟ که نتیجه آن ورود آلودگی به طبیعت  و افزایش بیماری ها خواهد بود.

وی افزود: نمایندگان اهواز ، آبادن و خرمشهر از سازمان محیط زیست تقاضا کردند تا از محل صندوق ملی محیط زیست به آنها وام داده شود تا محل لندفیل ایجاد کنند، سازمان هم از این درخواست ها استقبال می کند اما در صورتی که پولی در صندوق موجود باشد، ما هم بر این اساس تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد کردیم که اگر پولی نباشد تا این تعهدات اجرا شود مشکل ساز خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت لغو این قانون گفت: می گویند که عوارض آلایندگی باید به حساب شهرداری ها واریز شود چون آنها پول ندارند تا حقوق کارمندان خود را بدهند، در حالی که نباید به این راحتی از محیط زیست و سلامت مردم گذشت.

وی اظهار داشت: نکته قابل تامل این است که بر اساس قانون اساسی هر پولی که گرفته می شود باید وارد خزانه شود و از آنجا به امور جاری تخصیص یابد اما عوارض آلایندگی که اخذ می شود وارد خزانه نمی شود بلکه از استان ها پول مستقیم به شهرداری ها داده می شود بنابراین هیچ حساب و کتابی ندارد و مشخص نیست که کجا و چگونه هزینه شده است. 

تجریشی گفت: طرح یک فوریتی لغو تخصیص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست توسط ۱۷۹ نماینده رای آورد بنابراین احتمال آن زیاد است که وقتی به صحن علنی مجلس برود نیز رای بیاورد و لغو شود اما با این حساب تکلیف محیط زیست چه می شود در حالی که همه جای دنیا صنایع وام می گیرند و آلایندگی خود را رفع می کنند.

ششم مهر امسال طرح یک فوریتی اختصاص ۳۵ درصد از درآمد عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و عدم پرداخت آن به صندوق ملی محیط زیست از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست عوارض آلایندگی صندوق ملی محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست عوارض آلایندگی صندوق ملی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست عوارض آلایندگی صندوق ملی محیط زیست اخبار کنکور صندوق ملی محیط زیست عوارض آلایندگی میلیارد تومان ۳۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق آلایندگی استان بوشهر از صنایع مستقر در خارگ پیگیری شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در دیدار اعضای شورای اسلامی بوشهر با تقدیر از تلاش‌های این شورا، اظهار داشت: نظام مسائل شهر بوشهر در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و … با کار علمی و دانشی بر اساس اولویت‌ها تنظیم شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر نوشتن چشم‌انداز بوشهر برای افق ۱۴۱۰ و ۱۴۱۵ بر اساس نظام مسائل و راهکارهای حل آن، افزود: متأسفانه در استان بوشهر خیلی فرصت سوزی صورت می‌گیرد.

آیت الله صفایی بوشهری با تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسان در امور شهری بیان کرد: شورای شهر از خرد جمعی افراد و دلسوزان و نظریه پردازان استفاده کند.

وی ورود نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف وضعیت پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها را ضروری دانست و عنوان کرد: فرماندار و شورای شهر بحث پرداخت حق آلایندگی بوشهر از صنایع مستقر در خارگ را پیگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز کرد: مردم و بخش خصوصی را در پروژه‌های عمرانی شهرداری مشارکت دهیم اما خصوصی سازی نباید منجر به فرهنگ سوزی شود.

وی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی با نگاه اعتلای فرهنگ دینی و انقلابی بوشهر همراه باشد، گفت: بافت قدیمی شهر ظرفیت فوق العاده ای برای بوشهر است و تمرکز روی آن به‌عنوان یک سرمایه پایدار و ثابت بسیار مهم است و با یک طراحی و شتاب لازم با مشاوره گیری از چند تاریخ‌دان بازسازی شود.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه فضای مبلمان شهر بوشهر بسیار تاریک است و روی روح و روان مردم تأثیر منفی دارد، افزود: نورپردازی دانش فوق العاده ای است که اگر این به درستی انجام شود، در کاهش بیماری‌های عصبی و روحی و روانی جامعه اثرگذار است.

وی، پسماند را بزرگترین حوزه سرمایه گذار بدون خرج دانست و بیان داشت: سایت پسماند بوشهر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی طراحی شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اعلام اینکه مردم از اوضاع گران فروشی در بوشهر فریادشان بلند است، گفت: یکی از راه‌های عرضه کالای ارزان به مردم ایجاد بازارچه‌های منطقه‌ای ارزان قیمت است که با وجود تاکید مکرر به دستگاه‌های متولی متأسفانه به این مقوله بی توجهی می‌شود.

وی با اشاره به طرح عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بیلبوردهای سطح شهر و برگزاری نشست‌های فرهنگی چهره به چهره با دعوت از زنان خارجی محجبه می‌تواند در ترویج فرهنگ حجاب در جامعه تأثیرگذار باشد.

آیت الله صفایی بوشهری با انتقاد از عدم راه اندازی پلاژ بانوان در سال‌های اخیر، عنوان کرد: شهر بوشهر به ۲ پلاژ بانوان نیاز دارد.

وی خواستار حمایت از فعالان فرهنگی در سطح شهر شد و ابراز کرد: در شهر بوشهر بانوان زیادی داریم که در مناسبت‌های مختلف کارهای فرهنگی انجام می‌دهند که شورا و شهرداری باید از آنها حمایت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به مشکلات زیرساختی برای اسکان مسافران نوروزی، تاکید کرد: شورا و شهرداری بوشهر نسبت به ایجاد کمپ نوروزی برای اسکان مسافران اقدام کنند.

کد خبر 6083887

دیگر خبرها

  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • وصول ۹۳۵ میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان
  • ۹۳۵ میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد
  • وصول بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان
  • ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد
  • پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی استان بوشهر
  • ۱۹ هزار میلیارد تومان حق عوارض آلایندگی استان بوشهر وصول می‌شود
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز
  • حق آلایندگی استان بوشهر از صنایع مستقر در خارگ پیگیری شود