Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@19:14:45 GMT

خبرهای خوب فیچ برای اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۱۶۰۱

ساعت 24 - پس از پیش بینی های گوناگون دیگر نهادهای معتبر بین المللی درباره اقتصاد ایران موسسه رتبه بندی فیچ چشم انداز کاملا مثبتی از شرایط سال آینده اقتصاد ایران ترسیم کرد.

موسسه رتبه بندی فیچ که از موسسه  های مطرح رتبه بندی جهان محسوب ی شود در گزارشی به بررسی چشم انداز شرایط اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۹ پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به لطف احیای صادرات نفتی و رشد بخش غیرنفتی به ترتیب به ۴.۳ درصد و ۸.۲ درصد خواهد رسید که این رشد به ترتیب  ۱.۴ درصد و ۱.۲ درصد بیشتر از ارقامی است که در گزارش قبلی این موسسه پیش بینی شده بود. 

فشار روی ریال کم می شود

در صورت پیروزی جو بایدن و رفع بخشی از تحریم ها طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ انتظار می رود تجارت خارجی ایران یک جهش ۷.۴ درصدی داشته باشد. دراین سناریو و با رشد صادرات نفتی پیش بینی می شود رشد منفی ۱۲.۷ درصدی صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ متوقف و با افزایش درآمدهای ارزی و کاهش فشار روی ریال، تورم رفته رفته در مدار کنترل قرار گیرد. اگرچه شاهد رشد واردات نیز خواهیم بود اما این رشد کمتر از رشد صادرات و در نتیجه شاهد افزایش تراز حساب تجاری خواهیم بود. 

به گفته فیچ، بازنگشتن آمریکا و ایران به تعهدات هسته ای می تواند روی این برآورد تاثیر منفی بگذارد. مهار نشدن ویروس کرونا نیز دیگر ریسک مهم برای اقتصاد ایران خواهد بود.  فیچ در بخش دیگر گزارش خود احتمال پیروزی بایدن را ۷۰ درصد پیش بینی کرده است روند بازگشت طرفین به توافق تا چندین ماه طول بکشد و پیامدهای مثبت آن برای اقتصاد ایران از اواخر نیمه نخست سال آینده آغاز شود.  فیچ از پتانسیل بالای اقتصاد ایران در بخش نفت و گاز، خودروسازی و مواد غذایی خبر داده که به لطف نیروی کار جوان و ماهر می تواند به یکی از جذاب ترین بازارهای خاورمیانه تبدیل شود. این موسسه رتبه بندی متوسط رشد سالانه اقتصاد ایران در صورت رفع  تحریم های برجامی را در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ حدود ۷.۳ درصد پیش بینی کرده است. 

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رتبه بندی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، پیش‌‎بینی شاخص سهام در آمریکا با شیبی تند ۴۸۰ واحد کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی در خصوص شاخص نزدک نیز نزدیک به دو درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۸۵ دلار و هشتاد سنت در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت خام دریای برنت نیز با افزایش ۳.۴ درصد به ۹۱.۱۳ دلار در هربشکه رسیده است.

در همین حال پیش‌‎بینی شاخص سهام در آمریکا با شیبی تند ۴۸۰ واحد کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی در خصوص شاخص نزدک نیز نزدیک به دو درصد کاهش داشته است.

کد خبر 745913

دیگر خبرها

  • پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران
  • پیش‌بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات گاز ایران به عراق
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • مصرف در تنگنای نااطمینانی؛ دولت کار خودش را می‌کند
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان