Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: مطالعات کارشناسی در مورد این سکه انجام و پس از این که از نظر ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و هنری واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی ایران را طی کرده و به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که همکاری سازنده و موثری بین موزه آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی استان شکل گرفته است، اظهار کرد: این اثر ارزشمند در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و دستورالعمل و آئین نامه‌های مرتبط با نگهداری و حفظ آثار تاریخی به رئیس موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ابلاغ شده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این باره اظهار کرد: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (ع) به ولی عهدی مأمون عباسی (خلافت: ۱۹۴ تا ۲۱۸ق.) در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ق.، سکه‌های نقره(درهم) به این مناسبت و به نام آن حضرت در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند ضرب شد.

محمود طغرایی ادامه داد: متن روی این سکه‌ها عبارت است از مرکز: «لا اله الا/ الله وحده/ لا شریک له/ المشرق»، حاشیه داخلی: «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم (محل ضرب/سال ضرب)»، حاشیه خارجی: «لله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصرالله» (بخشی از آیه ۴ سوره مبارکه روم) و متن پشت این سکه‌ها به این شرح است: مرکز: «لله/ محمد رسول‌الله/ المأمون خلیفه‌الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین» و حاشیه: «محمد رسول‌الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» (بخشی از آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه).

طغرایی تصریح کرد: گنجینه سکه موزه رضوی در حال حاضر ۱۲ عدد از این سکّه‌های تاریخی را که در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند در فاصله سال های ۲۰۲ تا ۲۰۴ق. ضرب شده‌اند را در اختیار داشته و به نمایش گذاشته است.

وی گفت: به استناد اطلاعات مذکور در صفحه ۵۵ کتاب مرجع سکه شناسی اسلامی تألیف استیون آلبوم با عنوان «فهرست سکّه‌های اسلامی» - ویرایش سوم، نوامبر ۲۰۱۱- ضرب این سکهّ‌ها، در سه شهر اصفهان، محمدیّه و فارس یک الی دو سال پس از شهادت حضرت رضا (ع) در سال ۲۰۳ق. نیز ادامه داشت.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سکّه منتخب این گنجینه برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی، ضرب نیشابور در سال ۲۰۳ هجری قمری است که توسط جناب آقای محمّد تقی صفار در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۸ش. وقف موزه رضوی شده و دارای شماره اموال «س۱۰۸۹ ردیف ۱» است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی کل میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی دانش آموزان با خاموش کننده های دستی  در نیشابور
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: این طرح با هدف آشنایی دانش آموزان با نحوه عملکرد انواع خاموش کننده های دستی در قالب طرح عید تا عید شهرداری و به همت  کارشناسان سازمان آتش نشانی اجرا  و در مدت دو ساعت، آموزشی های لازم به دانش آموزان و همچنین معلمان دبستان دخترانه شهید گلشنی نیشابور ارائه شد.

==
بازدید کارشناسان سازمان آتش نشانی از بخش های مختلف افلاک نمای خیام  نیشابوری
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: این بازدید پیرو دعوت رسمی مجری طرح افلاک نمای خیام از سازمان آتش نشانی برای بررسی بخش های مختلف این طرح  بزرگ ملی و منطقه ای انجام شد.

ابوالفضل اسدی افزود: همزمان با حضور کارشناسان آتش نشانی نیشابور در افلاک نمای خیام ، گروه کارشناسی آتش نشانی مشهد نیز به دعوت دانشگاه فردوسی مشهد و مجری طرح افلاک نما در محل حضور یافتند و بازدید ایمنی مشترکی را با آتش نشانی نیشابور انجام دادند.

‍==
بیش از ۱۱۰۰ آگهي ثبتی از طريق اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نیشابور بين نشريات مختلف توزیع شد.
نرجس مقدم پاشا مسئول امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: آگهي هاي ثبتي شهرستان نیشابور از طريق این اداره بين نشريات توزيع مي شود.

==
برگزاری مراسم قرعه کشی و واگذاری زمین به متقاضیان و کلنگ زنی طرح نهضت ملی مسکن در شهر کدکن
در مراسمی با حضور مسئولان شهرستانی و محلی واگذاری بخشی از زمین های طرح نهضت ملی مسکن در شهر کدکن انجام و ساخت این طرح آغاز  شد.

قناد ، رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان تربت حیدریه در این مراسم  گفت: رویکرد اصلی دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدن افراد بدون مسکن است.

شهردار کدکن نیز  گفت: با تنظیم و امضای توافقنامه ای با اداره کل راه و شهرسازی آماده‌سازی زمینها و تامین زیرساخت‌های ساخت نهضت ملی مسکن همزمان با شروع ساخت در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیم زنگنه تاکید کرد: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بعد از واگذاری واحدها می‌توانند پروانه ساختمانی از شهرداری دریافت و ساخت واحد مسکونی خود را آغاز کنند.

400 نفر برای دریافت زمین مسکن ملی در شهر کدکن دارای  شرایط بودند که با انجام قرعه کشی ۱۰۰ قطعه از این زمین‌ها به متقاضیان مسکن در این شهر واگذار شد.

==
جلسه شورای آموزش و پرورش فریمان برگزار شد
جلسه این جلسه با محور ایام فراغت دانش آموزان با حضور فرماندار  و برخی مسئولان ادارات شهرستان برگزار شد.

فرماندار شهرستان فریمان گفت:تغیرسند تحول، ریشه اش در بحث فرهنگی نهفته است از این رو  برای سازمان دهی نوین، قشرهای فرهنگی باید دغدغه فرهنگی و تربیت درست داشته باشند نه این که به آن به عنوان یک شغل نگاه کنند.

حمیداکبری گفت: همان گونه که رهبرمعظم انقلاب اسلامی می فرمایند:باید آسیب سازی فرهنگی بشود ، مهترین مسئله در بحث آموزش بحث القا فرهنگ اسلامی و دینی است؛ چرا که دشمن تمام تلاشش را کرده که فرهنگ ما را مورد هجمه قرار دهد.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فریمان هم گفت: کتابخانه ها باعث می شود تا دانش آموز در همه ابعاد فرهنگی ،آموزسی و دینی و تخصصی اطلاعات کسب کند.

زهرا حسینی با اشاره  به بحث اوقات فراغت دانش آموزان گفت:یکی از فعالیت های کتابخانه های عمومی برگزاری کلاس های متنوع آموزشی و هنری  پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان است.

==

جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فریمان برگزارشد
این جلسه با حضور اعضای حقیقی و حقوقی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

امیر ذاکری معاون فرماندار فریمان در این جلسه گفت: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و تعالی انسانی و از دیرباز تاکنون اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی نزد اهل علم و ادب شناخته‌شده است.

وی با اشاره به قدمت کتابخانه عمومی شهید مطهری فریمان گفت: اکنون که امر خطیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برعهده ما گذاشته شده، وظیفه داریم همه  تلاش و کوشش خود را برای پرورش شخصیت های بزرگی همچون شهید مطهری انجام دهیم.

در پایان جلسه از مهدی صوفی، برنده استانی رشته شعر دوازدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در رده سنی بزرگسال قدردانی به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود