Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست راهبرد ایرانی به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، چهاردهمین نشست راهبرد ایرانی با موضوع «واکاوی ابعاد طرح جدید مجلس برای حل معضلات صنعت خودرو» به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور کارشناسان امر در تاریخ ۶/ ۸ / ۹۹ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




بیستمین نشست رویداد استراتژیک با موضوع «واکاوی ابعاد طرح جدید مجلس برای حل معضلات صنعت خودرو» به همت گروه علمی پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور کارشناسان امر (دکتر آرام از اساتید دانشگاه در حوزه خودرو و دکتر میلاد بیگی از کارشناسان این حوزه) در تاریخ ۶/ ۸ / ۹۹، برگزار شد. در ادامه اهم اظهارات و مطالب ذکر شده ارائه خواهد شد:
در ابتدای این نشست یک مرور اجمالی در رابطه با مشکلات اساسی صنعت و بازار خودرو صورت گرفت، از جمله مشکلات این صنعت میتوان به تقاضای سرمایه‌ای و فساد در فروش که باعث افزایش قیمت در این صنعت شده است، شیوه قیمت گذاری خودرو که شفاف و عادلانه نیست، عدم وجود انگیزه در صنعت خودروسازی، مشکلات زنجیره تامین قطعات، اختلالات جدی در نوآوری و فناوری این صنعت، چرخه معیوب اسقاط خودرو و برخی مشکلات در ورود و در جریان ماندن برخی کسب و کار این حوزه از جمله مواردی بودند که در ابتدای این نشست به آن‌ها اشاره شد.
آقای دکتر علی آرام مدیر بخش مکانیک پژوهشکده‌ی شهید رضایی
دکتر علی آرام در پاسخ به این سوال که محوری‌ترین موضوع در بررسی صنعت خودرو چیست گفت: این صنعت از صنایع مدیوم تک بوده و از سایر صنایع مانند صنعت هوایی تبعیت میکند، برای رسیدن به چنین به روندی درست و مفید برای این صنعت باید این صنعت ثبات مدیریتی داشته باشد، تا زمانی که مدیران از ثبات و جایگاهی به دور از سیاسی کاری نداشته باشند نمیتوان انتظار داشت تا این صنعت از به جایگاه واقعی خود دست یابد.
در چنین شرایطی خواهد بود که صنعت برای رسیدن به سود بیشتر دست به دامن موارد سوئی همچون رانت انرژی و کاهش کیفیت خواهند شد در این زمینه نیاز است تا برخی موارد بازدارنده از جمله مالیات آلایندگی و مالیات تصاعدی بر طبق سال ساخت وضع شوند، این در حالیست که نیاز است تا برخی ضوابط فعلی بازدارنده‌تر شوند، از جمله معاینات فنی به صورت بهتری اجرا گردند.
همچنین برای رشد این صنعت نیاز است تا سازوکار مدیریتی آن درونی شده و روند رشد صنایع در این حوزه به صورتی باشد تا همزمان با توسعه نرم افزاری این صنعت و تقویت جایگاه مراکز تحقیقاتی بیش از میزان دو درصد از سهم فروش و تولید روند توسعه این صنایع در کشور به جای شروع از کپی کاری باید از طراحی‌های داخلی بهره برده و روز به روز آن را رشد و توسعه بدهیم. وی سازوکار برتر برای چنین رشدی را استفاده از سازوکار رقابتی و خصوصی دانست. یکی از مصادیق این رقابتی شدن میتواند ورود تولیدکننده خارجی باشد.

آقای دکتر میلاد بیگی مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر
این کارشناس حوزه صنعت خودرو سه چالش محوری برای توسعه صنعت را مدل مالکیتی صنعت، سیاست‌های ناکارآمد محیط کسب و کار و فساد دانست.
وی در توضیح این اولویت‌ها گفت یکی در بحث مدل مالکیتی صنعت ما شاهد شبکه تودرتوی خودروسازان هستیم، در این شبکه تودرتو دولت یکی از عوامل مخل است به نحوی که نبود ثبات سیاسی لازم باعث میشود تا این صنعت نتواند جا بیفتد، همچنین مدیران صنعت همیشه در ضعیف‌ترین جایگاه قرار گیرند. در موضوعات سیاسی و سیاستی نیز میتوان دامنه پرتعدادی از نهاد‌های ذیربط در این حوزه را مشاهد نمود که هر در همه حوزه ایجاد و پیگیری کسب و کار را سختتر کرده اند. وی پیشنهاد داد میتوان این وظایف این نهاد‌ها را در نهاد تنظیم گر بخش این صنعت متمرکز شوند، یکی از گزینه‌ها در این زمینه سازمان گسترش است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خودرو مجمع تشخیص مصلحت نظام استراتژیک صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۲۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تبیین ابعاد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی توسط جامعه نخبگانی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست «تبیین علل و نتایج پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی» در دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سالن 9 دی سازمان مرکزی برگزار شد.

در این نشست اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، توکل حبیب زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری و سید نصرالله ابراهیمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به ارائه مطالب و توضیحاتی درخصوص علل و نتایج پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی پرداختند.

نصراللهی در این نشست با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ طلب نیست، بلکه تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند، گفت: نظامیان کشور کار خود را به خوبی انجام دادند، اکنون باید رسانه‌ها، مسئولان، نخبگان و دانشگاهیان به تبیین اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی بپردازند و اجازه ندهند روایت های مخدوش، جعلی و نادرست افکار عمومی و مردم را تحت تأثیر قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، عملیات مهم و بی سابقه ای بوده است، اظهار کرد: وظیفه نخبگان، مسئولان و دانشگاهیان تبیین درست و شفاف ابعاد مختلف و جزئیات این عملیات است تا جبهه مقاومت و افراد آزادیخواه امیدوارتر از گذشته به تلاش خود ادامه دهند.

نصراللهی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ، بی ثباتی و خشونت نیست. ایران با این پاسخ تلافی جویانه به دنبال ثبات و آرامش در جغرافیای خود و منطقه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227263 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • طراحی قالب انسجام آفرین فعالان مردمی حوزه اجتماعی استان کرمانشاه
  • «ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند
  • جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
  • تهیه برنامه مدون در حوزه بهبود فضای کسب و کار البرز
  • ضرورت تبیین ابعاد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی توسط جامعه نخبگانی
  • گروه های فشار مانع ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده