Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح تأمین کالاهای اساسی که مدتی است مجلس پیگیر تصویب آن است از ابتدا با بی‌مهری مسئولان دولتی همراه بود و پس از تصویب آن در مجلس نیز دولت عزمی برای اجرای آن ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه، 7 آبان ماه مجلس شورای اسلامی با جزئیات  الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی با 215 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 250 نفر از نمایندگان حاضر در جلسه موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این طرح؛ منابع مورد نیاز برای اجرای طرح از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تأمین شود.  همچنین منابع این طرح تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل بند «و» تبصره «۲» و مصارف جدول تبصره «۱۴» قانون بودجه در نظر گرفته شده است. در بند «ب» این طرح نیز عنوان شده است که ۳۵ هزار میلیارد تومان به سقف مجوز در نظر گرفته شده برای رد دیون سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح افزوده شود و این رد دیون به عنوان منابع سیاست حمایتی تأمین کالاهای اساسی (۱۵ هزار میلیارد تومان)، تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام (تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان) و همسان سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های تأمین اجتماعی، لشکری و کشوری (تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان) مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.  نکته مهم این است که این تبصره در سرفصل درآمد و هزینه‌های خود، همین حالا هم با کسری سنگین مواجه است.

نکته مهم این است که این تبصره در سرفصل درآمد و هزینه‌های خود، همین حالا هم با کسری سنگین مواجه است.

طی دوسال گذشته با افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی، فشار معیشتی بر دهک‌های کم درآمد تشدید و نرخ فقر افزایش یافته است؛ به همین دلیل اکثر کارشناسان بر ضرورت اتخاذ یک سیاست حمایتی کارآمد که به صورت مستقیم منجر به افزایش دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاهای اساسی شود، تاکید داشتند.

متأسفانه سیاست تخصیص ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به واردات کالاها و نهاده‌های اساسی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ با هدف تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب توسط دولت اتخاذ شد، به نتایج مطلوب منجر نشد و با توجه به محدود بودن ارز حاصل از صادرات نفت خام، تأمین ارز ترجیحی برای این گروه از واردات، طی دو سال گذشته آثار پولی و تورمی نامناسبی داشته است و همین آثار تورمی اثر منفی خود را بر سبد معیشت خانوار نشان داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس چندی قبل در یک گزارش به الزامات تأمین منابع طرح مجلس پرداخته بود و مطابق آن طرح مورد نظر باید دارای چند ویژگی ازجمله این موارد باشد:

واقعی بوده و در شرایط فعلی به کسری بودجه بیشتر دامن نزند؛ از جنس فروش دارایی نبوده و امکان تداوم در سال‌های بعد را داشته باشد؛ بار تأمین آن تا حد ممکن بر دوش افراد با درآمد بالاتر باشد (نوعی سیاست بازتوزیعی و کاهش فاصله طبقانی)؛ در سال جاری قابل حصول باشد (نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید و زمانبر نباشد)؛ ترجیحاً متناسب با نرخ تورم و افزایش نیاز برای تأمین مالی سیاست‌های حمایتی، این منابع نیز افزایش یابد.

در ادامه گزارش این مرکز پژوهشی آمده است بررسی طرح مجلس نشان دهنده این است که منابع در نظر گرفته شده در آن از ویژگی‌های مذکور برخوردار نیست. اولاً استفاده مجدد از منابع هدفمندی و افزایش ۱۵ هزار میلیارد تومان به مصارف آن در شرایطی که در ۶ ماه اول سال، منابع هدفمندی با عدم تحقق بالایی همراه بوده، موجب تعمیق کسری بودجه در منابع و مصارف هدفمندی خواهد شد. ثانیاً افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی سقف مجاز رد دیون موضوع بند «و» تبصره «۲» قانون بودجه با ابهامات و ملاحظات متعددی مواجه است.

مجلس چگونه دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالای اساسی می‌کند؟ 

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به  تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی می‌گوید این کمیسیون با وجود داشتن 30 پیشنهاد در زمینه تامین منابع مالی طرح مانند ارز 4200 تومانی، تبصره 14، حقوق گمرکی و ...، بحث فروش دارایی‌های دولت را برای تامین منابع مالی طرح در نظر گرفت زیرا بعد از بحث و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نباید برای کمک به معیشت مردم، گرانی را در کشور ایجاد کنیم.

به گفته وی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نهایت بعد از جلسات متعدد با کارشناسان برای تامین کالاهای اساسی مردم طرحی را انتخاب کرد که ضمن کاهش تورم موجب افزایش پایه پولی، ایجاد گرانی و ... در کشور نشود و در نهایت برای تامین منابع آن کمیسیون بهترین راه را انتخاب کرد.

حاجی بابایی معتقد است اکنون به موجب تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی دولت مکلف است، حدود 30 هزار میلیارد تومان از دارایی و اموال خود را برای تامین منابع کالا برگ بفروشد و تاکنون دولت هم 50 هزار میلیارد تومان در بند (و) و 30 هزار میلیارد تومان در تبصره 5 بودجه به صورت ETF بفروش رسانده و هیچ مشکلی هم در این زمینه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید اموال خود را بفروشد تا برای مردم خود نانی تامین کند، می‌افزاید بنده به عنوان نماینده مجلس ضمن احترام به دولت، تمام فکر و ذهنمان معشیت مردم است که آن‌ها بتوانند در این شرایط بد اقتصادی کالای اساسی خود را تامین کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه پرداخت این یارانه معیشتی هم می‌گوید براساس این طرح هر ماه 120 هزار تومان به حساب هر نفر و برای 3 دهک پایین جامعه واریز خواهد شد و برای دهک‌های بعدی تا 60 میلیون نفر حدود 60 هزار تومان که جمعا حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شود.

حاجی بابایی با تاکید براینکه 30 هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه 572 هزار میلیارد تومانی دولت اصلا جایگاهی ندارد، معتقد است دولت کسری بودجه ندارد و کسری آن از طریق فروش اوراق حتی بیش از آن عددی که در سال 99 مصوب شده، تامین شده است و از این رو امسال دولت کسری در بودجه ندارد.

وی ضمن تاکید براینکه تمام اموال دولت و حکومت از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است، می‌گوید از این رو برای تامین مایحتاج مردم حتی باید این ساختمان هم بفروش برسد تا مردم در مضیقه معیشتی قرار نداشته باشند.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ما ضمن حمایت از دولت، به مدت 2 ماه با آنها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی به نتیجه برسد اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.

دولت توان تأمین مالی طرح کالاهای اساسی را دارد؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران با بیان اینکه برخی طرح‌های مجلس رضایت آنی ولی تلخی بلند مدت دارد، درباره چالش تأمین منبع مالی اجرای طرح مجلس می‌گوید ابتدا گفتند از محل تبصره ۱۴ این پول را بردارند. ما اجازه گرفتیم ۴۰ هزار میلیارد اوراق بفروشیم و نشد. گفتیم از تراکنش‌های بانکی پول برداریم. که دکتر همتی گزارشی ارائه دادند که به این نتیجه رسیدیم این طرح افزایش قیمت به همراه دارد بنابراین منصرف شدیم. اخیراً راه حلی را پیشنهاد دادند که ۳۰ هزار میلیارد دیگر دولت اموال به برخی نهادها بفروشد. اینکه آن نهاد چقدر توان مالی دارد مشخص نیست‌.

به گفته وی دولت با این طرح مخالف است و معتقد است هر راه حلی باید بدون آثار تبعی در بلند مدت و دراز مدت باشد و از ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استقبال خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه طرحی که بدون هماهنگی با ارکان اجرایی کشور تهیه می‌شود، با سختی در اجرا مواجه خواهد شد، می‌افزاید این طرح به ما نشان داد هر تصمیم این چنینی باید با همکاری دولت جلو برود و قطعا ما از هیچ کاری که وضعیت معیشت مردم را بهبود دهد نه دریغ و نه محدود خواهیم کرد.

دولت با این طرح مخالف است

به گفته ربیعی در نهایت گفتند پولی که به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی به بازنشستگان دادیم، بخشی از آن را به این اختصاص بدهیم. حقوقی را که دادیم، چگونه می‌توانیم پس بگیریم؟ اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان‌پذیر است و اینکه ما چقدر قابل‌فروش داریم! من به طور روشن و واضح اعلام می‌کنم دولت با این طرح مخالف است چون ردیف بودجه‌ای برای آن دیده نشده است. 

از سوی دیگر سیداحسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات ربیعی سخنگوی دولت نسبت به طرح تامین کالاهای اساسی می‌گوید متاسفانه سخنگوی دولت که باید نسبت به تعلل هفت ساله دولت در زمینه رفع فقر در کشور شرمسار باشد، اکنون در مقابل پیشنهاد مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی همان پاسخ سال 97 مبنی بر ادعای داشتن برنامه‌های مدون حمایتی را بار دیگر تکرار کرد.

به گفته وی کشور به طور خاص از سال ۹۷ وارد موج رکود تورمی شد و دور دهم مجلس در آن زمان برای حمایت از دهک‌های کم درآمد مانند این دور از مجلس طرح‌هایی را در دستور کار خود داشت اما با وجود این طرح ها، دولت در آن زمان مدعی داشتن برنامه‌های بهتر و جامع‌تری برای حمایت از اقشار ضعیف شد و با این سخن نمایندگان را در دور دهم از ادامه پیگیری‌ طرح های خود منصرف کرد. در صورتی که اکنون با گذشت بیش از هفت سال از عمر دولت آقای روحانی شاهدیم هیچ تحول جدی در این زمینه توسط دولتمردان انجام نشد.

خاندوزی ضمن تاکید براینکه به عنوان فردی آشنا به اقتصاد و سیاست‌گذاری اعلام می‌کنم که ما باید به سمت یک نظام فراگیر و یکپارچه حمایتی تاکنون پیش می‌رفتیم، می‌گوید یکی از عیوب ساختاری اقتصاد ایران فقدان یک نظام حمایتی فراگیر، منسجم و یکپارچه است تا بتواند در هر شرایطی گروه‌های زیر خط فقر را به سرعت شناسایی و در تور حمایتی خود قرار داده و نیازهای متوسط و کرامت جامعه را تامین کند.

به گفته وی فقدان چنین نظامی موجب شده تا در شرایط رکود تورمی کنونی میلیون ها ایرانی در تنگنای بد اقتصادی قرار بگیرند و همچنان برخورداری خوبی از نظام حمایتی فراگیر نداشته باشند، البته تشتت بین انواع یارانه‌ها و کمک‌های نهادهای متفاوت حمایتی هم موجب عدم انسجام در این سیستم شده است. دولت های گذشته و دولت آقای روحانی طی سال‌ها فرصت داشتند تا برای رفع این عیب ساختاری با توجه به اطلاعات وسیع در اختیارشان و بدنه کارشناسی و متخصصان تدبیری بیندیشند اما متاسفانه در طول حداقل هفت سال گذشته علی‌رغم اقدامات خوب دولت در شناسایی گروه‌های نیازمند، درباره اصل یکپارچه سازی و ساماندهی نهادهای متشتت و رویه‌های متفرق یارانه ای در کشور هیچ اقدام اساسی انجام نشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است دولت دوازدهم به جز یارانه معیشتی پس از اصلاح خونین قیمت بنزین در سال 98 اقدام جدی دیگری در زمینه اصلاح یارانه‌ها انجام نداد و حتی همان یارانه معیشتی هم مانند طرح فعلی مجلس متاسفانه بر مسیرهای متفرق و متشتت حمایت و عدم یکپارچگی افزوده است. بنابراین انتظار می‌رفت، آقایان دولتی با مسئولیت‌پذیری بعد از بیش از 7 سال کوتاهی در زمینه سیاست‌های رفع فقر مطلق که رئیس جمهور نوید به صفر رساندن آن را داده بود، پیشنهادات خوبی را در اختیار مجلس بگذارد که متاسفانه با زدن دست رد به همکاری با مجلس اکنون در فضای رسانه‌ای عمومی در حال فرافکنی نسبت به کوتاهی‌های 7 ساله گذشته خود هستند. 

خاندوزی ضمن انتقاد به شیوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی می‌گوید من به همراه جمع دیگری از متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادهای جایگزین خود را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارائه کردیم که متاسفانه از سوی ریاست کمیسیون مورد استقبال قرار نگرفت اما این ایراد جزئی طرح مانع این نمی‌شود که اعلام کنیم، حمایت از مردم در شرایط بد کنونی اقتصادی جزو مسئولیت دولت است.

به گفته وی حتی مجلس در مورد طرح تامین کالاهای اساسی رایزنی‌های بسیار نزدیکی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی انجام داد تا اگر آنها ایده‌های موثرتری در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار دهند اما متاسفانه عدم تعامل خیرخواهانه و صادقانه دولت در زمینه این طرح حمایتی کاملا به چشم خورد و نشان داد که آنها اساسا اراده‌ای برای کمک به اقشار ضعیف بوسیله طرح‌های مجلس ندارند و اکنون امیدوارم مجلس ضمن اصلاح نحوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی اقدامی هم در زمینه تدوین لایحه جامع ساماندهی سیاست‌های حمایتی و رفاه اجتماعی انجام دهد و این موضوع را به عنوان ریل‌گذار در دستور کار خود قرار دهد.

با این حال انتظار می‌رود همانگونه که مجلس حسن نیت خود را از ابتدای امر در جهت رفع دغدغه‌های معیشتی مردم نشان داده است، دولت هم در این مسیر با همراهی و تعامل بیشتر با مجلس این روند تقابلی را کنار گذاشته و بدور از سیاسی کاری درصدد رفع مشکلات مردم گام بردارد.

انتهای پیام/4133

منبع: آنا

کلیدواژه: سخنگوی دولت علی ربیعی دولت و مجلس طرح تامین کالاهای اساسی بی مهری دولت الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی طرح تامین کالاهای اساسی تامین منابع مالی طرح بودجه و محاسبات مجلس هزار میلیارد تومان کمیسیون برنامه رئیس کمیسیون طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد

معاون اول رئیس جمهور کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات پزشکی، شیر خشک و مواد اولیه تولید دارو به یک درصد را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات پزشکی و مواد اولیه تولید دارو به یک درصد (در راستای اجرای جزو ۲ بند «الف» تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۳) را به وزارت خانه‌های اقتصاد، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

بر این اساس حقوق گمرکی از ۴ درصد و مالیات بر ارزش افزوده (از ۱۰ درصد) کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا، جو، حبوبات (شامل نخود، لوبیا و عدس) گوشت قرمز و گوشت مرغ به یک درصد کاهش می‌یابد.

این استثنا (کاهش حقوق گمرکی واردات و مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد) به دارو و مواد اولیه تولید آن، نهاده‌های دامی و کشاورزی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک اطفال نیز تسری داده شده است.

منبع: ایرنا کد خبر 747000

دیگر خبرها

  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • تجمع مردمی حامیان مقابله با بی‌حجابی و بدپوششی
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس