Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@02:28:40 GMT

شمش، تماما تحویل می‌شود اما ...

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۳۹۰۸

شمش، تماما تحویل می‌شود اما ...

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اساس مشکلات عرضه فولاد در بورس کالا را از جانب آن‌هایی دانسته که شمش را از بورس کالا به صورت ۱۰۰ درصدی دریافت کرده اما نهایتا تنها ۳۵ درصد محصول نهایی همچون میلگرد را در بورس عرضه و الباقی را در بازار آزاد به‌فروش می‌رسانند و در حقیقت مصرف‌کننده نهایی رها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به دنبال کاهش قیمت هستیم، باید تمرکز را بر عرضه‌کننده محصول نهایی گذاشته و عرضه آن در بورس کالا بیشتر شود.

سید رسول خلیفه سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دو نوع عرضه میلگرد وجود دارد، بیان کرد: بخشی از عرضه میلگرد در بورس متعلق به خودمصرفی‌هاست که خود، دارنده شمش هستند و طبیعتا زمانیکه تولیدکننده شمش هستند، میلگرد هم خودشان عرضه می‌کنند؛ همچون ذوب‌آهن یا فولاد خراسان و چند کارخانه دیگر که خود تولیدکننده شمش و میلگرد هستند و عرضه در بورس هم دارند که بهتر است، حجم عرضه میلگرد بدین صورت کمتر شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: باقی حجم عرضه میلگرد، آن‌هایی هستند که شمش را از کارخانه‌هایی همچون کاوه جنوب هرمزگان خریداری کرده و میلگرد تولید کرده و در بورس عرضه می‌کنند. میزان شمشی که خریداری می‌شود با عرضه میلگردی که صورت می‌گیرد بایستی همخوانی داشته باشد؛ اما همیشه میزان عرضه آن‌ها حداکثر، به طور مثال ۳۵ درصد شمش خریداری شده بوده است. 

وی افزود: بنابراین ادعاهایی که مطرح می‌شود، برچه اساسی است؟ در همین دو هفته اخیر، میزان عرضه میلگرد نسبت به عرضه شمش را بررسی کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟؛ لذا صحبت‌هایی که از بابت روند عرضه شمش در بورس کالا می‌شود، بیشتر جنبه شعاری دارد. چنانچه عرضه‌کننده میلگرد به درستی و کامل عرضه کند، عرضه‌کننده شمش نیز دیگر بهانه‌ای نخواهد داشت و تمام شمش خود را عرضه می‌کند.

خلیفه‌ سلطانی راه‌حل و راهکار حل مشکلات این موضوع را اینگونه دانست که دولت بایستی سیاست خود را دنبال کرده و اعلام کند  به میزانی که میلگرد عرضه می‌شود، بلافاصله (به طور مثال روز بعد) شمش تحویل داده شود؛ اینگونه می‌توان تولیدکننده را ملزم به عرضه کرد. اکثر مواقع تولیدکننده شمش، سه برابر آنچه که میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود، عرضه می‌کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: همچنین اگر دولت می‌خواهد که قیمت را کاهش دهد، بایستی عرضه نهایی در بورس کالا بیشتر شود. نمی‌توان تمام تمرکز بر روی عرضه شمش گذاشت. زمانیکه ۳۵ درصد شمش ما عرضه می‌شود، چگونه می‌توان عرضه را بیشتر کرد. اگر ۱۰۰ درصد شمش دریافتی به صورت میلگرد در بورس عرضه شود، ما نیز می‌توانیم ۱۰۰ درصد شمش به آن‌ها تحویل دهیم؛ هرچند که در حال حاضر ۱۰۰ درصد شمش تحویل می‌شود اما تنها ۳۵ درصد آن به صورت میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: دولت بداند که اشکال کار در آنجاست که مصرف‌کننده نهایی رها شده است. میلگرد باید به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و بایستی میلگرد در بورس کالا فراوان شود. میلگرد اگر فراوان شود، قیمت محصول کف بازار کاهش خواهد یافت. تولیدکننده میلگرد، شمش را از بورس کالا خریداری می‌کند، سپس حداکثر ۳۵ آن را مجدد به بورس عرضه کرده و باقی رابا قیمت بالاتر، خارج از بورس می‌فروشد. در حال حاضر به‌جای آنکه بر روی کسی که باید محصول نهایی را به بورس عرضه کند، متمرکز شوند، موضوع را وارونه مطرح می‌کنند و عرضه‌کننده اولیه فشار وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است این‌ها علاوه براینکه محصول خود را در بورس عرضه نمی‌کنند، ایجاد اختلاف فاحش قیمت در بورس کالا و خارج از آن را ایجاد می‌کنند. اگر محصول فراوان در بورس  عرضه کنند، بازار آزاد جمع خواهد شد. ورق، میلگرد و تیرآهن محصولات نهایی هستند که باید به فراوانی عرضه شوند. در حال حاضر عرضه ورق به میزانی که تولید می‌شود، عرضه نیز می‌شود و در اصطلاح "لب‌ به‌لب" عرضه و تقاضا است که خواه ناخواه یک بازار حبابی بیرون ایجاد می‌شود.

خلیفه سلطانی ادامه داد: اما میلگرد اینگونه نیست. تولید شمش دو برابر نیاز داخلی است؛ لذا نباید قیمت خارج از بورس با داخل آن متفاوت باشد. این بازار حبابی را همان‌هایی ایجاد می‌کنند که شمش را دریافت می‌کنند اما محصول خود را به طور کامل عرضه نمی‌کنند و خارج از بورس می‌فروشد. آمارهای سال ۹۸، شش ماهه ابتدایی امسال و ... نشان می‌دهد که تمامی‌ عرضه‌ها کمتر از ۳۰ - ۴۰ درصد بوده است. کار باید از اصل اصلاح شود و لبه ارتباطی مصرف‌کننده نهایی با محصول نهایی بایستی مدیریت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فولاد زنجیره فولاد انجمن تولیدکنندگان فولاد میلگرد شمش فولاد مصرف کننده نهایی میلگرد در بورس بورس عرضه بورس کالا عرضه میلگرد محصول نهایی عرضه می شود عرضه کننده کننده شمش عرضه کنند ۱۰۰ درصد درصد شمش ۳۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰ درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: با جابه‌جایی ۱۲ میلیون و ۲۲۷ هزار تن کالا عملکرد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در حوزه حمل بار در سال گذشته حدود ۱۰ درصد درصد رشد داشته است.

جواد حق‌لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از رشد حدود ۱۰ درصدی حمل کالا در این استان خبر داد و اظهار کرد: با جابه‌جایی ۱۲ میلیون و ۲۲۷ هزار تن کالا عملکرد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در حوزه حمل بار در سال گذشته حدود ۱۰ درصد درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد صدور بارنامه هم به ۸۰۴ هزار و ۸۹۷ برگ رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ با رشد حدود ۷ درصدی همراه بوده است که رشد مناسبی به شمار می‌آید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همچنین با اشاره به راهکارهای بهبود فضای کسب‌وکار در صنعت حمل‌ونقل استان گفت: جلوگیری از فرار بار، ترغیب صاحبان کالا به بهره‌گیری از عملیات حمل قانونمند بار تحت صحابت بارنامه، ارتقای فضای قانونمداری در پایانه عمومی بار و توزیع عادلانه کالا از جمله این راهکارهاست.

حق‌لطفی ادامه داد: بهسازی فضای فیزیکی پایانه، تعامل انجمن‌ها و بخش خصوصی برای برخورد با هرگونه تخلف احتمالی، ارتقای حفاظت فیزیکی پایانه از طریق نصب دوربین‌های نظارتی و بهبود روشنایی پارکینگ‌ها از دیگر راهکارهای این حوزه به شمار می‌رود.

وی همچنین درباره روند پیشرفت طرح‌های قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حوزه احداث و بهسازی راه‌های روستایی این استان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین استان قزوین با این قرارگاه ۶۶۷ کیلومتر راه روستایی با بیش از ۲۰ خانوار در استان قزوین طی مدت سه سال احداث، اصلاح و بهسازی خواهد شد.

کد خبر 745597

دیگر خبرها

  • سود هنگفت این شرکت از فروش خودرو‌های برقی
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • برگزاری ۱۸۰ آزمون سراسری در سال / بودجه و مکان مشکل برگزاری آزمون‌های تماما الکترونیک + فیلم
  • رشد ۱۰ درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین
  • هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد
  • علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ | هشدار جدی به عرضه کنندگان آیفون قاچاق
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند
  • تسلا بیش از ۱۰ درصد نیروی کار خود را اخراج می‌کند
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد