Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@10:30:21 GMT

قرارداد با چین: فقط نفت بخرید ازما

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۴۲۲۰

قرارداد با چین: فقط نفت بخرید ازما

ساعت 24 - وقتی موضوع همکاری 25 ساله دو کشور مطرح شد این گونه به نظر می رسید که سیستم سیاسی موجود با احساس بلوغ کافی در خود وارد یک همکاری بلند مدت با کشوری مهم چون چین شده است.

اگرچه محتوای منتشر شده پیش نویس "تفاهم نامه" و تنوع موضوعات "همکاری" نشان می داد که دیدگاه طرف ایرانی از یک انسجام مشخص برخوردار نیست و هدفمندی خاصی را غیر از فروش نفت دنبال نمی کند، این امید می رود که این نقیصه در این 8 ماه گذشته بر طرف و در سفر مهرماه آقای ظریف به چین متن متوازن تری با طرف چینی رد و بدل شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از بازگشت آقای ظریف از چین و در اواخر مهر ماه یک شگفتگی جدید از طرف دولت دوازدهم اعلام شد. آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد که: "آقای لاریجانی از زمانی که رئیس مجلس بود و سفری هم که به چین داشت، موضوع سند ۲۵ ساله را دنبال می‌کرد. بعد از اینکه لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری این سند ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای این توافق همکاری ایران و چین وقت می‌گذارد. علی لاریجانی در موضوع سند ۲۵ ساله بین ایران و چین با دولت همکاری می‌کند ." خبر فوق را باید یکی از مظاهر آشفتگی کارشناسی و متاسفانه و عدم دور نگری سیاسی در ایران دانست.

اول، چرا اقای لاریجانی در زمان ریاست مجلس و در غیاب دولت موضوع سند همکاری 25 ساله را که یک سند اجرایی است و نباید کسی خارج از دولت به آن بپردازد دنبال کرد؟ جواب را باید در از هم گسیختگی دیدگاه های سیاسی کشور یافت که یک گروه (عمدتا دولت) با امید به احتمال گشایش از طرف اروپایی ها  برای مقابله با تحریم های آمریکا وقت و یا گرایشی برای پیدا کردن راه های جانشین نداشتند و گروهی دیگر معتقد بودند که راه های غیر غربی نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد و از پتانسیل های آنها استفاده شود. دولت برای اینکه بگوید در مقابل این نظر دوم سنگی نگذاشته و مخالفت ندارد دنبال فردی بود که این حلقه گل را بر گردنش بیاندازد و آقای لاریجانی در بین عناصر شاخص و مطرح که عناد آشکاری با دولت هم نداشت انتخاب شد. آقای لاریجانی با حمایت دو پیام از ارکان اصلی نظام و همراهی چند وزیر به چین سفر کرد تا در قامت نماینده نظام جمهوری اسلامی و نه رئیس مجلس که از طرف چینی ها شان مذاکرات اجرایی ندارد با مقامات عالی آن کشور بحث  همکاری استراتژیک را باز کند.

دوم، آقای لاریجانی در انتخابات اخیر مجلس شرکت نکرد و دیگر در مجلس سمتی ندارد. اگرچه ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما شان سیاسی گذشته را دارا نیست. عقبه خانوادگی ایشان از روحانیت سنتی و سابقه سیاسی وابستگی به جناح موسوم به "اصولگرا" است که بعد از دو دوره ریاست مجلس بیشتر نزدیک به جناح موسوم به "اصلاح طلب" شده است. برخی امید وارند ایشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده بتواند کاندیدای نیروهای "میانه رو" و"اصلاح طلب" شده و بر این جایگاه تکیه زند. همین سابقه رنگارنگ، در کنار فقدان یک منصب اجرایی نشان می دهد که ایشان نمی تواند یک هماهنگ کننده قوی در داخل و یک مذاکره کننده موثر با کشوری مثل چین  برای تامین منافع کشور باشد.

سوم، چین کشور متمرکزی است. هر مقام برای خود اتوریته و شان مشخصی دارد. لابی گری در چین غیر از با خود مقامات مسئول مفهوم ندارد. حتی در "تفاهم نامه" موصوف فوق نیز طرف ایرانی از چند سازمان و نهاد تشکیل شده بود اما از طرف چین وزارت بازرگانی آن کشور مسئول مذاکره بود. تجربه گذشته با چین و نماینده ویژه شدن یکی دیگر از اعضاء شورای تشخیص مصلحت نظام برای حل و فصل مالی بین ایران و چین در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نیز نتایج قابل توجهی به همراه نداشت. پیش بینی می شود رفتار چین با این انتخاب احترام آمیز اما نتیجه مورد انتظاری از این مذاکرات حاصل نشود. چهارم، با این اوصاف متاسفانه بنظر نمی رسد که علیرغم این همه انتظار و تبلیغات "نظام سیاسی" بهره زیادی از این مذاکرات بتوان متصور بود.

حسین ملائک - سفیر سابق ایران در چین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد آقای لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آملی لاریجانی: قدرت جمهوری اسلامی عیان شده است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در سخنانی با بیان اینکه به نوعی راهبرد سیاست‌های دفاعی نظام جمهوری اسلامی به نوعی تغییر کرده است، تاکید کرد: ما به رژیم کودک‌کش اسرائیل این تذکر را دادیم که از این به بعد هر کجا منافع ما و یا شخصیت های ما را مورد حمله قرار دهد، مستقیماً با آنها برخورد می‌کنیم.

 آملی لاریجانی با یادآوری خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برابر اقدامات متعدد شرارت‌آمیز صهیونیستها، گفت: امروز نظام جمهوری اسلامی به جهان این نکته را تفهیم کرد که صبر جمهوری اسلامی حدّی دارد. البته قدرت نظام جمهوری اسلامی هم عیان شده است هرچند صهیونیست‌ها و هم‌ پیمانانش، خواسته‌اند این ضربات را کم‌رنگ نشان دهند، اما خودشان می‌دانند که ضربه خورده‌اند وگرنه این‌همه دستپاچگی نداشتند.

وی افزود: قدرت نظام جمهوری اسلامی در این مرحله دارای بازدارندگی بسیار بالاست هم درسطح منطقه‌ای و هم در سطح جهانی و این قدرت را هم نشان داده است ما به سپاه غیور پاسداران، به فرماندهی کل قوا و هم به همۀ مردم عزیزمان تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم که این قدرت هر روز فراتر رود و بتواند دشمنان نظام جمهوری اسلامی و دشمنان مسلمین را ان‌شاءالله سر جای خود بنشاند، رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد خیلی مقتدر است و آن گنبد آهنینش نسبت به این حملات مانع و بازدارنده است، اما روشن شد که این‌چنین نیست.

این مدرس حوزه گفت: امیدوارم ظلم به مردم غزه پایان یابد و شکست هر چه سریعتر رژیم صهیونیستی رخ دهد. خداوند به همۀ مسلمین و مردم ما عزت دهد و مردم مظلوم غزه را از این ظلم عجیبی که در طول تاریخ شاید از موارد نادر باشد، نجات دهد چون در واقع رژیم صهیونیستی از تمام خطوط قرمز حقوق بشری عبور کرده و اعمالی انجام داده که تصورش برای انسان مشکل است، زنان، مردان و کودکان تحت فشار چنین ظلمی گسترده با آن مظلومیت شهید می‌شوند. امیدواریم که این ظلم هر چه زودتر پایان یابد و در اینجا هم شکست اسرائیل قطعی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از دیجی‌کالا لوازم آرایشی و بهداشتی بخرید 
  • انعقاد ۷۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان
  • با این ترفندها بلیط هواپیما استانبول را ارزان بخرید
  • دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل قم را حل کند
  • تحصن کارمندان گوگل در اعتراض به همکاری این شرکت با رژیم صهیونیستی
  • فقط با ۱۵ هزارتومان این طلای خالص را بخرید!
  • با ۱۵ هزارتومان طلای خالص بخرید!
  • نماینده‌ها منافع ملی را اولویت قرار دهند
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟/ از قرارداد نظامی 140 میلیون دلاری تا سکوت رسمی درباره پاسخ نظامی ایران به اسرائیل
  • آملی لاریجانی: قدرت جمهوری اسلامی عیان شده است