Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:51:45 GMT

رویدادهای نجومی هفته دوم آبان ماه ۹۹

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۴۳۶۴

رویدادهای نجومی هفته دوم آبان ماه ۹۹

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیاره سرخ بهرام (مریخ) ساعت ۱۹:۴۳ شامگاه پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ به اندازه ۳ درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت؛ ماه در ساعت ۲۲:۱۶ شبانگاه جمعه ۹ آبان به اوج زمینی خواهد رسید و با زمین ۴۰۶ هزار و ۳۹۹ کیلومتر فاصله خواهد داشت.

«مسعود عتیقی» افزود: ۳۰ دقیقه بامداد شنبه ۱۰ آبان ۹۹، ملکه آسمان «سیاره ناهید» در کمترین فاصله با مهر تابان (خورشید) خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعت ۱۸:۱۹ این روز، ماه کامل خواهد شد و تمام سطح روشن ماه در معرض دید ناظران زمینی قرار می گیرد. همچنین ساعت ۱۹:۳۰ شامگاه این روز سیاره سبز آبی اورانوس به وضعیت مقابله می رسد و از هنگام غروب آفتاب شنبه تا بامداد یکشنبه ۱۱ آبان و زمان طلوع خورشید در آسمان قرار دارد و بهترین شرایط رصدی را خواهد داشت. برای یافتن سیاره مذکور از دورن تلکسوپ یا دوربین های دو چشمی نجومی کافی است در برج فلکی (حمل) شمال ماه را جستجو کرد تا سیاره اورانوس را یافت.

وی ادامه داد: بامداد دوشنبه ۱۲ آبان از ساعت ۶:۳۰ صبح سیاره تیزپای تیر به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) می رسد؛ سه شنبه ۱۳ آبان زمان هم نشینی ماه با ستاره چشم گاو (دبران) است؛ از ساعت ۱۰:۲۸ صبح این روز ستاره مورد اشاره ۴.۶ درجه جنوب کوژ ماه کاهنده خواهد بود که با توجه نور روز، بامداد این تاریخ و قبل از روشنایی آسمان برای مشاهده این هم نشینی فرصت مناسبی است. خوشه باز ستاره ای پروین در سمت دیگر ماه واقع شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان رویدادهای نجومی هفته دوم آبان ماه ۹۹ خاطر نشان کرد که چهارشنبه ۱۴ آبان، ساعت ۶:۰۹ صبح ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها سیاره رخداد نجومی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاره رخداد نجومی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران سیاره رخداد نجومی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا سیاره مریخ را بمباران کرد!

ایتنا - ماموریت منحرف کردن مسیر یک سیارک که در سپتامبر ۲۰۲۲ از سوی ناسا انجام شد ممکن است موفقیت بزرگی باشد، اما آسیب‌های جانبی آن تا چند هزار سال دیگر، دامان مریخ و ساکنان احتمالی آن را خواهد گرفت.
تجزیه و تحلیل جدیدی از زباله‌های پرتاب‌شده از سیارک دیمورفوس هنگامی که فضاپیمای DART ناسا با آن برخورد کرد، نشان داد که برخی از سنگ‌ها ممکن است در مسیر برخورد با مریخ قرار گرفته باشند و تا چند هزار سال دیگر، دهانه‌های برخوردی تازه‌ای روی سیاره سرخ شکل بگیرند.

در حال حاضر این موضوع چندان مهم به نظر نمی‌رسد، زیرا هیچ انسانی در مریخ زندگی نمی‌کند که نگران پرتاب سنگ‌ها باشد؛ اما اگر مدار سنگ‌ها با مدار مریخ اشتراک پیدا کند، مأموریت‌های سرنشین‌دار آینده با مشکل نگران‌کننده‌ای مواجه خواهند شد.

تیم تحقیقاتی متشکل از مارکو فنوچی از آژانس فضایی اروپا و آلبینو کاربوگنانی از موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا در مقاله‌ای در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم به این مساله پرداختند. آنها بر روی 37 تخته سنگ شناسایی‌شده با تلسکوپ فضایی هابل در اندازه‌های بین 4 تا 7 متر (13 تا 23 فوت) تمرکز کردند.

 
بر اساس محاسبات این دانشمندان، چهار تخته‌سنگ به اندازه‌ای به مریخ نزدیک می‌شوند که می‌توانند مستقیماً به آن برخورد کنند، دو عدد از آن‌ها تا 6000 سال و دو عدد از آن‌ها تا 15000 سال دیگر به سطح مریخ برخورد می‌کنند. این سنگ‌ها مستقیماً به صورت یک‌تکه به پایین سقوط می‌کنند و دهانه‌های کوچکی را تا پهنای 300 متر (984 فوت) حفر می‌کنند.

علی‌رغم اینکه مریخ برخلاف زمین، جو رقیقی دارد و سپری برای دفاع در برابر این سنگ‌های نسبتاً کوچک (در مقیاس نجومی) ندارد، اما این تاثیرات واقعاً دنیای کسی را تکان نخواهد داد، چراکه سطح مریخ پوشیده از سنگ‌ها و دهانه‌های برخوردی است.

اگرچه این حادثه اتفاقی غیرمنتظره به نظر می‌رسد، اما نتایج آن می‌تواند برای ماموریت‌های آینده به سطح مریخ نگران‌کننده باشد. ناسا با این عمل اتفاقی، مریخ را به طور ناخواسته بمباران کرده است.

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟
  • ماهواره‌های کوثر و هدهد آبان ماه پرتاب می‌شوند
  • متولدین این ماه‌ها دوستانی مادام‌العمرند!
  • تصاویر نجومی ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل)
  • ناسا سیاره مریخ را بمباران کرد!
  • تعطیلی «پنجشنبه» تصویب شد
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • حریم هوایی اسرائیل از ۱ بامداد بسته می‌شود
  • (ویدئو) اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی