Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شاید تا قبل از کرونا، هر کسی که ماسک بر صورت داشت، عجیب به نظر می‌رسید و نگاه‌ها بر روی او متمرکز می‌شد که چرا ماسک زده است. شاید بیمار است و شاید هم بیماری مسری دارد و…، و صدها فکر اشتباه به سر می‌آمد. اما، با آمدن کرونا و شدت شیوع و انتقال ویروس، توصیه بر استفاده از ماسک، جدی تر شده است و حالا، مردم برای حفظ سلامتی خود و دور ماندن از خطرات این ویروس کشنده، ماسک می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، استفاده از ماسک باعث شده تا شاهد وفور انواع ماسک‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف باشیم که بر روی صورت‌ها خودنمایی می‌کنند. اما، اینکه آیا همه ماسک‌هایی که استفاده می‌شود، استاندارد هستند یا خیر، سوالی است که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت باید پاسخ بدهند.

روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، به یکباره یا کمبود شدید ماسک مواجه شدیم و به دنبال همین مسئله، شاهد ورود دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در تولید ماسک شدیم. ماسک‌هایی که معلوم نیست حتماً همه دستورالعمل‌های بهداشتی و استاندارد را داشته باشند. اما، آنچه مسلم است، بر روی صورت‌ها می‌نشیند و این اطمینان کاذب حاصل می‌شود که خیالمان از بابت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا راحت باشد. در حالی که دست اندرکاران تولید ماسک در کشور، معتقدند آنچه در شرکت‌های تجهیزات پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شود، قابل اطمینان به لحاظ شرایط استاندارد هستند.

در حال حاضر، شاهد بازار داغ ماسک‌های پارچه‌ای، سه لایه و…، در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف هستیم که مشخص نیست واقعاً کدام از این ماسک‌ها که بر روی صورت می ننشینند، شرایط استاندارد لازم را دارند.

دیده می‌شود ماسک‌هایی در کنار پیاده‌روها، دست فروشی‌ها و…، به فروش می‌رسد که اغلب تقلبی هستند. باید توجه کرد که ماسک باید سه لایه باشد و لایه مرکزی آن که اصل کار است، از پارچه «ملت بلون» و از پلیمر خاصی باشد که نقش فیلتر را ایفا می‌کند. در عین حال ماسک‌ها باید در شرایط کاملاً بهداشتی بسته بندی و استریل شده باشند. این موارد از ظاهر ماسک اصلاً مشخص نمی‌شود. احتمال اینکه ماسک‌های استفاده شده‌ای که مردم کنار خیابان‌ها رها می‌کنند، جمع‌آوری شده و مجدداً تمیز شده و به صورت غیر رسمی به فروش برسد، وجود دارد.

علیرضا فاطمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر این موضوع که استفاده از ماسک‌های استاندارد به میزان قابل توجهی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، توصیه کرد: اگر چنانچه به کیفیت و استاندارد ماسک شک دارید می‌توانید برای تأثیر گذاری بهتر از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنید و یا در غیر این صورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قرار دهید.

وی، ضرورت تهیه ماسک‌های استاندارد را از مراکز معتبر و داروخانه مورد تاکید قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهمیت استفاده عموم مردم را از ماسک یادآور شد و هشدار داد: مهم این است که همه مردم از ماسک استفاده کنند در این صورت است که بیماری به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود. فردی که مبتلا نشده از ماسک استفاده می‌کند که از بروز بیماری پیشگیری کند ولی ۷۰ درصد جلوگیری از سرایت پذیری به این موضوع وابسته است که فرد ناقل از ماسک استفاده کند.

فاطمی گفت: ماسک فرد سالم ۳۰ درصد از ابتلاء به بیماری پیشگیری می‌کند بنابراین تأثیر مهم کاهش شیوع بیماری را زمانی شاهد خواهیم بود که همه به صورت عمومی از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 5058342

منبع: مهر

کلیدواژه: ماسک طبی پروتکل های بهداشتی تجهیزات پزشکی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سازمان بیمه سلامت سیما سادات لاری کووید 19 سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علیرضا زالی انسولین دانشگاه علوم پزشکی تهران طب سنتی سلامت زنان بیمه سلامت ماسک استفاده ماسک ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرنمایی ایرانی 16ساله، چشم ایلان ماسک را گرفت

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

هنرنمایی ایرانی 16ساله، چشم ایلان ماسک را گرفت

بزرگ‌ترین تانک در تاریخ نظامی آمریکا


آموزش‌وپرورش برای «معلم بلاگرها» خط و نشان کشید
خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد


تهرانی‌ها منتظر رگبار و رعد و برق باشند

یک صفحه جدید به واتساپ اضافه خواهد شد


قیمت نهایی تاکسی‌های برقی اعلام شد


استوری مهدی کوشکی برای ترانه علیدوستی جنجالی شد


سرو یک قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری تهران


درگیری عجیب و وحشیانه در صف بربری در تهران


بازداشت کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم‌شهر
زنگ خطری بزرگ برای کاربران تلگرام


مادران، فروشنده سهند شدند


دستور تازه رئیسی برای تشکیل ستاد حجاب


سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می‌شود
یارانه به این خانوارها تعلق نمی‌گیرد
این مرد جذاب همزمان با دو زن منحصربفرد ازدواج کرد!


ژست عجیب محمدرضا گلزار در کنار حیوان خانگی‌‌اش


چشم طلایی سورینام؛ عجیب‌ترین قورباغه جهان


ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روزها


شباهت‌های قائد بغداد و پیشوای برلین

دیگر خبرها

  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها
  • تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص (فیلم)
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تسهیل تردد معلولان در مسجد الحرام
  • «ایکس» به جنگ بات‌ها می‌رود
  • هنرنمایی ایرانی 16ساله، چشم ایلان ماسک را گرفت
  • جشن مردمی شکوفه های رنگی در ورامین